AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.292

Små elfel på E46

Sa
8
Saxarn
328i -00
Hej, har nyligen införskaffat mig en 328i E46 -00. Har under dagarna märkt att det finns lite små elfel på bilen. Vilket tydligen är väldigt vanligt, men jobbigt när saker inte funkar.

1. Högra backspegeln går inte att justera i sidled.

2. oljelampan lyser ibland, men slocknar snabbt. (det finns olja)

3. Bälteslampan funkade igår, men idag tänds den när jag slår på tändningen, men ger ingen signal om att jag inte har bälte när jag inte har det.

Jag undrar om ni tror att det skulle hjälpa ifall man sprutade in lite WD40 vid kablarna? Eller är detta fel som måste återgärdas på annat sätt?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
KOlla först att batteriet är väl laddat. Består problemen så kan det vara oljegivaren som är trasig - min tjuvvarnade också men bytte i samband med senaste service och har inte sett några tjuvlarm sedan dess.

Har du ström fram till backspegeln?

Ang bältesvarning så vet jag inte.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Sa
8
Saxarn
328i -00
Jag har ström till backspegeln. Den vänstra fungerar att justera båda i sidled och höjd. Dock fungerar det endast att ändra höjden på den högra inte i sidled.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bälteslampan är väl bara en "påminnelse" och ingen egentlig varning, har jag för mig....så den slocknar alltid efter ett antal sekunder oavsett om man har tagit på bältet eller ej.

Vilken färg är det på "oljelampan" gul eller röd?
Gul = oljenivån (givaren går ofta sönder)
Röd = oljetryck

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
8
Saxarn
328i -00
Tack för snabbt svar!

Oljelampan lyser gult, men dock lyser den oftast en kort tid efter att bilen har startat och i 5-10 sekunder. Men antar att det försvinner om jag byter givare?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den tänds kort tid efter bilen startats och lyser i typ tio sekunder för att sedan slockna = trasig nivågivare (vanligt fel)

Inget större problem egentligen om man bara håller koll på oljenivån via visuell kontroll på oljestickan med jämna mellanrum (brukar kolla typ varannan/var tredje gång jag tankar.

Angående spegeln, skulle jag gissa på trasig motor - men börja med att kolla så du får fram ström på alla kablar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.