AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.750

Elektriker sökes

sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Hej gubbs, skulle vilja få goda tips var jag kan lämna in min bil så att dom fixar kablarna i bakluckan. Bytte en kabel på vänster sida men har u ingen tid att lägga på bilen.
Förra året var bilen inne hos BMW i Mölndal där dom konstaterade att kablarna var på gång att gå av. Men dom skulle ha 6000:- för att åtgärda detta.
Vill ha råd vart jag kan lämna in den i Göteborgstrakten och vad ungefärligt pris kan vara. 6000:- är ju inte acceptabelt för lite kablar.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
6k är ju bra pris. BMW Solna tar 15k för samma sak.
kamel2: Visst är 6000kr billigare än 15 000kr, men sett till materialkostnaden på några hundralappar känns det inte så billigt.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Någon på forumet tipsar om siliconkabel,kolla tråden.Ska tydligen hålla bättre.
sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Ingen som kan hjälpa mig med detta??
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag skulle kunna gjort de ifall du bodde i Stockholm
Hjälpte min bror senast i helgen med sin E61
Kan säga att kablarna inte bara går av på ett ställe utan dom går av mycket längre in än vad man tror också..
silikonkablar är nog att föredra men de blir ju lite dyrare om man räknar rent materialåtgång..
På min brors bil så sket vi i dom där stålkanalerna kablarna går i och linda kablarna med kabelskydd istället för att de inte skulle bli samma bryt i dom varje gång man öppnar och stänger..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Donerade kablar från min 320 här bredvid <-- :D
Silikonisolerade kablar är inte direkt lösningen här.
Dessa använder man när man vill ha mjuka och lättböjliga kablar på mätinstrument osv, inte när man vill undvika kabelbrott.
Läs mera här:
Länk

FP
fredde 7
Tror inte heller felet ligger i kablarna.
Eftersom inte alla bilar drabbas så tror jag det har med "placeringen" förläggandet utformningen av kablarna.
Försök få till dragavlastning på rätt ställe samt korrekta längder på kablarna.
Tricket som garanterat inte är lätt är att få till en skonsam rörelse på kabelstammen.
sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Jag har fortfarande inte fått hjälp med mitt hjälp. Jag söker en bilelektriker som kan fixa sladdarna åt mig. Lösningen känner jag redan till. Bytt på ens sidan själv redan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Helt otroligt att man inte gjort något åt detta problem som funnits med i alla generationer kombibilar från BMW. Vilken japan som helst klarar ju av detta. Har jobbat med engreppsskördare till skogsmaskiner och innan CAN-BUS systemen gick det en 24-ledare mellan kranen och aggregatet som i tvåskift rörde sig uppemot 14 tim/dygn. BMW klarar inte ens en skufflucka som inte ens öppnas varja dag. Bedrövligt...
Man tejpar ihop kabelstammen, det blir sträckningar. Fukt kan komma in i kablaget, kopparledarna ärgar och blir spröda. Problemet finns på många bilar, inte bara hos BMW.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men på en BMW får det inte finnas sånt här skräp. Man måste kosta på de 20-30:- extra som kablar som håller kostar...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Den som har tagit isär detta ser genast vad problemet är,, stålskenan som rymmer kablarna mellan lucka och kaross gör så att kablarna inne i bilen trycks upp mot taket där de blir ett skarpt brott... Bort med skenan och lina in kablarna i kabelskydd så viks inte kablarna på samma sätt. Visst de ser inte original ut som många här kanske tycker att de ska vara.. Men vad fan!

Man behöver heller inte vara bilelektriker för att fixa detta. Man behöver bara kunna hantera en lödkolv. Isolera med krympslang och inte eltejp.

folke: De har inte kommit in fukt i dessa kablar.. De är mekaniskt utmattade pga av dålig konstruktion.. Det är inget jag har sett på andra bilar..
Åja, det är inte bara kombi som drabbas, fick laga mitt kablage i bakluckan på min 325 E90 för någon månad sedan. En av jordkablarna hade gått av. Där berodde det inte på klämskador i någon stålkanal utan höljet på kabeln hade torkat och spruckit. Premiumkabel? :-) detta skedde alltså i gummigenomföringen i bakluckan.
fredde 7
Slovonak: det är tiden du inte har som kostar pengar.kablarna är den lilla kostnaden i
sammanhanget.
6000kr kanske är skäligt för att göra det seriöst?
Fukt och ärg: På några bilder i denna eller tidigare trådar är det grön koppar som syns i brottytan. Om det är tillkommet efter brottet eller innan kan jag inte svara på. Men kapillärkraften kan dra vatten långa sträckor inne i kablar, flera meter om det behövs.
Om det är nån slags stålstruktur som håller kabelstammen och som rör sig och som medverkar till skarp böjning så är det givetvis en dålig detalj.
Lödskarvning med tejp eller krymp kan vara OK om skarvarna läggs en bra bit från den rörliga delen på kablaget.
Men annars är lödning bannat sedan länge i kablagesammanhang, speciellt i fordon, och t.ex inom flyget slopade man detta för länge sedan. Vibrationer påverkar ogynnsamt, som alla som löder vet så drar tennet in en bit bland kopparkardelerna (kapillärkraften igen), det blir sprött och brister snabbt om kabeln utsätts för rörelser.
Idag är det crimpning av kablage, skarvhylsor och kontaktdon som gäller.

FP
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kostar på BMW en sida 7400kr båda sidor 11900kr jag nyligen gjort på en sida,lödskarvade 2010 men det håller inte i längden.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Dom ska nog ha bra fuktigt i bilen eller i bagageluckan om de ska börja ärga på detta ställe..
Kanske har dom problem med läckande glaslucka också, fågelbad i reservhjulsbaljan.. :)
Visst har man sett kablar ärgade flera meter in från kontaktdon, men då har kablarna legat mer utsatt. Här blir nog problemet efter att de har skaft hål i isoleringen..
Inte ens kabelstammen fram i fronten på 320:n här till vänster hade kablarna ärgat på.

Visst är skarvhylsor att föredra, man skulle nog kunna få plats med dessa ute i bagageluckan om man sprider ut skarvarna.. Där kan man lägga kabeln som en loop, och dom kommer ligga still.
Inne i bilen är de rätt ont om utrymme, och kablarna blir korta. Går säkert linda av mer av tejpen på kabelstammen där den grenar sig, och lägga skarvarna längre in. Men man har bara högtalarhålet att arbeta igenom om man inte vill riva mer.

Men man bör inte använda dessa skarvhylsor man köper på macken, köp såna som går att krympa och som har smältlim i, så blir skarven tät och hållbar.
Helst ska man rullkrympa om man har tillgång till verktygen som krävs...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.