AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.716

Vit rök vid start

ra
44
rafal
523i -97
Hej!!
jag har en 523 E39 som har gått 22k, jag har markt att det kommer vit rök endast vis start och när bilen har stått några timmar, det är ingen olja i kylare vatten inte heller vatten i oljan, är ganska förvirrad gillade det.

Rafal
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Är det stora mängder vitrök?

Körs bilen korta sträckor, så är det helt normalt med vitrök i början, speciellt vid kall/fuktig väderlek, upphör röken när den är varm och allt är ok med vätskorna så är det ingen fara.

ra
44
rafal
523i -97
aa kör korsta sträckor men det har jag gjort sen jag köpte bilen 4 år sen, röken kommer bara vid start sen går den bort direkt

Rafal
Är säkert inget problem. Det ryms många liter vatten (kondens, helt normalt) inne i avgassystemet som bara ligger där och skvalpar och väntar på att blåsas ut. Om röken inte luktar nåt speciellt så är det säkert kondens/vattenånga.
Om röken däremot är blåvit, luktar kraftigt och inte försvinner i luften på någon sekund så bränner motorn olja av någon anledning, vanligast är nog slitna ventilstyrningar.

FP
ra
44
rafal
523i -97
Jag misstänker att det är olja men grjen är att det kommer ingen rök om bilen är stått typ två dagar utan att jag starta den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.