|
|
|
|---|---|
|
Jag har plötsliga elproblem med min 540 E39: Jag bytte bakdörrar på den, och sedan dess har jag problem att varningsblinkersen och innerbelysningen går igång när jag låser upp bilen (innerbelysningen släcks inte när jag stänger förardörren). Exakt samtidigt har X5:an - som bara stått på garageuppfarten - också fått elproblem: blinkersen fungerar inte, och inte heller rattknapparna till stereon. Har inte hunnit kolla om det är en säkring - men är det inte konstigt att rattknapparna till stereon och blinkersen lägger av samtidigt, när bilen bara står på uppfarten? Någon som har några uppslag? Behöver något "kodas" för att man byter bakdörrar? Jag bytte dörrar pga ytrost, och de nya dörrarna hade inte en diskant i bakdörrarna, som de gamla har. Kan en sådan liten skillnad få sådana galna konsekvenser??? P.S. batteriet är tip-top, fulladdat i båda fallen. | |
| Får du varning om öppna dörrar när du kör med 540'n? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att varningsblinkers och innerbelysningen tänds är ju en funktion i Airbagsystemet när det löser ut, även centrallåsen ska öppnas i vissa fall skjuts batterikablen av på nyare årsnmodeller. Verkar lie knepigt har du airbags i bakdörrarna ? Samma version/årgång ?? X5an är ju lurigare nått glapp i överföringen runt rattaxeln, släpringen möjligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipsen! Jag får inga varningar om öppna dörrar i 540:n. Jag får öppna och stänga förardörren en gång extra, när jag redan sitter i bilen, för att släcka innerbelysningen. Jag har inte airbags i bakdörrarna - däremot bytte jag framstolar tidigare i somras (och då kopplade jag ju ur och i sladden till bältessträckarna). Och sedan dess har jag en tänd airbaglampa som jag inte kan släcka. Eller, den tänds direkt när jag släcker den. |
|
|
Jag kollade säkringar i X5:an, alla är hela. Särskilt 2 och 9 skulle gå till ljusmodulen, men blinkersen och rattreglagen är helt döda. Allt annat fungerar. Dock har CD-växlaren fått spel - den rasslar hela tiden och försöker dra i sig en ny CD, men misslyckas och försöker igen, osv i oändlighet tills batteriet är slut. Jag har dragit ut kabeln till växlaren, jag har ändå en Huligan i X5:an så den gamla CD-växlaren fyller ingen funktion längre. |
|
|
Ny status på X5:an är att blinkersen plötsligt fungerar, men att det inte blinkar i instrumentpanelen. Och rattknapparna fungerar fortfarande inte. När det blir ljust ska jag kolla säkringen till kombiinstrumentet (men allt annat på det lyser - det är bara blinkersindikeringen som tydligen fått lite för mycket tysk surkål och måste vila upp sig. Någon som har några fler tankar om vad det kan vara, annat än surkål? :) |
|
|
Besiktning om en vecka, är det ngn som kan ge ett förslag på varför airbaglampan tänds så fort man släcker den? Hur är det, sitter det ngn slags matta i passagerarstolen som ska känna om det sitter någon där? Och om den är trasig (tydligen vanligt) så tänds airbaglampan? |
|
|
Jepp, det finns en sensormatta i passagerarstolen, sök under mektips så hittar du tips på hur du åtgärdar det. Men, först så undrar du om det finns någon matta, sen så säger du att det är vanligt att den är trasig ;-) |
|
|
Ser att du redan konstaterade att blinkersen funkade fast du inte får indikering osv i instrumentpanelen. Då har du avbrott i databussen mellan instrument och ljusmodulen. Det drabbar säkert även vissa av rattknapparna som också jobbar på databussen ifråga. Kollar du noga så saknar du säkert även den blå helljuslampan och en del andra indikeringar i instrumentet. Även gongongen som plingar när du kör med öppen dörr eller dragen handbroms är tyst när felet är framme. Kolla upp kabelstammen och alla kontakter bakom instrumentet, i mittkonsollen och bort till höger vid ljusmodulen som sitter till höger om handskfacket på a-stolpen. Känn på alla kontakter och skarvstycken, lossa och sätt fast igen osv. FP |
|
|
Tusen tack, Folke! Det låter logiskt, det ska jag kolla! :) |
|
|
För att inte den här tråden ska sluta som så många andra; att trådskaparen aldrig berättar hur felet löstes -- så berättar jag att jag hittat orsaken. X5:an har visserligen "stått stilla på garageuppfarten", men jag gjorde i Augusti en storsanering i skuffen bak m.h.a den Kärcher 1404 textiltvätt/våtdamsugare jag har. Jag rev ur hela innanmätet bak idag, lastluckan, reservhjulet, konsollerna som håller golvet, diverse skyddslock och metallstag. OCH - det sitter en hel del elektronik vid reservhjulet/batteriet, och det är EXTREMT ILLA skyddat mot fukt !! Närt jag fått bort allt så såg jag att det var fuktigt där nere. Trots att det gått så lång tid. Utrymmet där bak är en katastrof, för vatten tar sig lätt in om man tvättar inredningen - men den kommer aldrig ut igen om man lägger på lastluckan, det blir för tätt !! Jag visste att det kom lite fukt från våtdammsugaren, men kunde aldig drömma om att det inte skulle ventileras bort och torka på en dag eller två! Så VARNING, gör det jobbet som BMW:s ingenjörer inte gjort : skydda elektroniken mot fukt innan du städar bilen bak!! Canbus-modulen till stereon finns där nere, jag tror allt funkar igen när jag byter den. |
|
|
Rättning: den fukt som stod längst ner i utrymmet under reservhjulet är inte från våtdammsugningen. Det måste läcka in i bilen - otäta gummilister eller något, för det var för mycket vatten! Det var nästan 2 cm vatten längst ner i baljan (obefintlig dränering?), och BMWs ingenjörer har av någon anledning monterat elektroniken längst ner, dikt i botten i lådan. Det gör den extra utsatt när det kommer in fukt. Det hade varit smartare att sätta den några centimeter upp, för det finns utrymme, samt ett bra fuktskydd/dränering. Det finns ett slags fuktskydd, men det är så dåligt att man faktiskt undrar - ser ut som en tillknycklad frisbee ungefär - gissa om det håller tätt? :) Nivåregleringen har tagit skada, fungerar inte längre. Det var bara fem månader sedan jag betalade femsiffrigt för att fixa nivåregleringen hos Perre Larsson i Huddinge (en trasig givare och en korroderad sladdhärva), och nu är den redan ur funktion igen - oflyt. |
|
|
Komplettering X5: enligt Perre berodde problemet i X5:an på att det regnat in via tanklocket. En gummitätning var dålig, så med det envist extrema regnandet i somras tog livet av elektroniken i X5:an. Slutsteget och färddatorn sitter där nere, precis som Can-Bus interfacet till rattknapparna, och de uppskattade inte 2 cm vatten! :) 7400 för felsökning och inkodning av mitt eget nivåregleringsdon -- TROTS att jag skrivit ett A4 om vad felet berodde på. Mekanikern beslutade sig på eget bevåg att inte läsa vad jag skrivit, utan istället lägga två timmar på att felsöka för att hitta det jag redan skrivit ner - det hade han kunnat läsa sig till på en minut! Jävla oförskämd stil på ren svenska, att göra så och ändå ta betalt för den extra tiden. Med tanke på att de tar ca 1500 kr / timmen så blir det ca 3000 kr extra för mig helt i onödan. Och då säger de ändå nonchalant (standardfrasen) att 7400 är BILLIGT... suck, jag uppskattar inte den stilen - inte när man lagt tid på att skriva så mycket man vet om felet, men de bara skiter i det.... Jag lär inte lämna in bilen där igen i första taget, och rekommenderar er andra att tänka två gånger -- att åtminstone inte bli behandlade på samma sätt. Komplettering E39 540: Jag fick låna nycklarna till en bilverkstad ikväll av en hygglig kompis, och tack vare hans felkodsutrustning så lokaliserade jag felet i E39:an till att kontakten under förarstolen som förbinder stolen med bilen hade glappkontakt. Kontaktspray, noggrann hopmontering och rensning av felkoden med datorn släckte airbaglampan!! Glad som fasen att jag löste problemet, och att jag fixade det själv!! När en bilmek på vissa verkstäder kostar 1500 kr, och inte bryr sig om att lyssna på vad man berättar om felet -- då känns det bra att göra jobbet själv istället. :) Kan också berätta att jag köpt nya bromsar runtom - bromsskivor och belägg plus slitagevarnare och handbromsbackar bak. Samt olja, alla filter (olja, luft, kupe, bränsle). Samt 10 liter 5-30 olja från Mapodo.de. Allt från Tyskland givetvis. När det är så stor skillnad på priset så kan jag inte motivera mig själv att köpa här i Sverige. Bromsarna kostade en fjärdedel av vad de skulle ha kostat i Sverige (Meyle levererar originaldelar till BMW). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.