|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som bekant var jag ute efter en E92/93 335 av senaste facelift modellen men köpet har dessvärre uteblivit. P.g.a tillökning till familjen så vänder jag nu blickarna till en kombi och har fastnat för 550 E61 som verkar vara brutal men ändå billigare i drift än M5:an. Har hittat några och vill gärna höra era åsikter. Svensksåld kostar 329 000 kr med 6 ägare och har körförbud. Länk Tyskland Premium selection cirka 300 000 kr efter alla kostnader Länk Tyskland Premium selection cirka 305 000 kr efter alla kostnader Länk Kanske man kan pruta på den svensksålda bilen? Någon som känner till säljaren? Tacksam för era svar! Mvh Leon | |
| Den Svensksålda finns det info om här: Länk | |
|
Tack för länken. Då skippar vi den svensksålda och fokuserar på tyska premium bilar. Vad tycker ni? Värt att importera? |
|
|
"Värt" som i att du får den bil du vill ha = Ja "Värt" som att du tjänar på det ekonomiskt = Nej ------- //Lövet |
|
|
jeesus vilken story kring den svensksålda... Av de båda länkade skulle jag lätt välja den första av den information som är känd för att den har M-sport. Känns lite dyr ändå tycker jag. Det är ju ändå en mer än fyra år gammal bil. Är inte en 535dT ett alternativ Länk ex. vis eller Länk eller Länk en fantastiskt fin motor, men du kanske absolut vill ha bensin? Tjäna ekonomiskt? Finns ju inget svensksålt alternativ som jag ser det så jämförelsen är ju svår om du vill ha en 550dT, då är det ju bara import som gäller. /Anders |
|
|
Jag kör inte så mycket så jag undrar om jag kommer tjäna på att ha en diesel bil. Annars så orkar jag i ärlighetens namn inte importera men utbudet är mycket större i Tyskland. Verkar som alla avråder från import om man ser det i andrahandsvärde, försäkring etc. Vilken av Anders bilar tror ni är bäst.? Prutmån? Blir snurrig av alla bilar jag har tittat på :-) |
|
| Med skatten kontra förbrukningen går det väl jämnt ut, men en 535d blir nog lättare att bli av med den dagen du vill sälja. | |
|
jag har haft tre olika 535d F11 och har varit supernöjd hela tiden, har inte haft motsvarande E61 men motorn är ju i stort densamma och haft 550iT E61 och det är en fin modell även den. Ser man ekonomiskt på framförallt ägandekostnaderna så vinner 535dT 7 dagar i veckan allt annat lika. Lägre förbrukning och framförallt mycket bättre andrahandsvärde. En 550iT är inte lättsåld idag. Prutmån finns det ju alltid idag mer eller mindre. Bara att försöka ge justa bud som är rimliga även för en säljare. Finns ingen anledning att avråda för importbilar tycker jag, bara man köper dem från ex. vis auktoriserad märkeshandlare och ser till att få Europlusgaranti. Du köper den oftast betydligt billigare (även om jag tror att snart kommer svenska marknaden vara tvungen att anpassa sig mera till tyska priserna) du har ingen fördel av någon vagnskadegaranti på bilar som är äldre än tre år så försäkringskostnaden är i stort densamma, du har heller ingen fabriksgaranti kvar eller mer eller mindre ingen fri service heller för de svensksålda. Som alltid är det förstås viktigt att göra sin efterforskning, oavsett om de är svensksålda (se ovan) eller om du ska importera. Skillnaden är dock att tyskarna är skyldiga att berätta om skador, som jag ex vis fick mail förra veckan när jag mailade på en M5 F10: "Dear Mr Anders, this car was driven by Sixt in Germany. Also you must know, that this car has an accident in the front of the car, but we have repaired it completely". Man kan ju lätt undra om du fått motsvarande svar från den länkade krockade svensksålda ovan... /Anders |
|
|
Jag var inne på en 550i när jag skulle köpa nytt för två år sedan, men det var bara att inse att nybilköp är i sig ekonomiskt tvivelaktigt och en 550i skulle ha varit fullständig galenskap. Så det blev en mer "förnuftig" 530i istället. Älskar dock fortfarande 550:an och hade gärna köpt en, men som ovanstående inlägg säger så är det knappast av ekonomiska skäl man köper en sådan bil... Håller med Med känslas-inlägg, satsar du på en aukt BMW-handlare och dessutom googlar lite på företagsnamnet så finns det en stor chans att du gör ett mkt bra köp. Dessutom, 550i är ju top-of-the-line så kräv mkt extrautrustning när du kollar runt! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Håller med om att det är den första från Tyskland som är intressantast. Priset kan väl tyckas vara i överkant men det är möjligt det går att pruta lite, beror ju lite på hur länge dom haft bilen stående, etc. Jag köpte min Länk i Tyskland för 1,5 år sedan och den är några månader äldre än den i annonsen och hade rullat 7.600 mil. Utrustningsmässigt ungefär likvärdig (tror jag har några småsaker mer i min) och även den Premium Selection. Jag betalade då bara något mer än vad som begärs för denna. Det är säkert så att 535d i många fall är ett vettigare alternativ, speciellt om man kör lite fler mil (vilket jag inte gör) men den går ändå inte riktigt att jämföra med BMW's V8 som är en fröjd att köra. Hur lätt 550'n blir att sälja när den dagen kommer återstår ju att se men då utbudet av dessa bilar normalt är ganska klent så hoppas man ju att det finns några just då som är på jakt efter en 550. 535d är ju säkert lättare att sälja men konkurrensen är ju också mycket större. ___ //Ulf |
|
|
Tack för alla era svar och input! Det här forumet är verkligen bäst! Säljaren av den svarta 535D släpper bilen för 330 tusen. Vad tycker ni om priset? Den första 550 från Tyskland har haft 3 ägare och tydligen lackat om fronten enligt säljaren p.g.a stenfall?! Har dock ett års euro plus garanti och nedan följer utrustningen. Inte lika utrustad som Ulfs grymma bil men jag är nöjd ändå. S1CBA CO2 UMFANG CO2 package S217A AKTIVLENKUNG Active steering S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers S2NPA M LM R. DOPPELSPEICHE 135 M NOTLAUF BMW alloy wheel, M double spoke 135 S2TBA SPORT-AUTOMATIK GETRIEBE Sport automatic transmission S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG automatic trunk lid mechanism S322A KOMFORTZUGANG Comfort access S323A SOFT-CLOSE-AUTOMATIK FUER TUEREN Soft-Close-Automatic doors S386A DACHRELING Roof railing S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Roller sun vizor, rear door S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip Code Description (interface) Description (EPC) S441A RAUCHERPAKET Smoker package S442A GETRAENKEHALTER Cup holder S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S464A SKISACK Ski bag S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S4MSA INTERIEURLEISTEN ALUMINIUM PENTAN Interior moldings Alu Pentan S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptive Headlights S5ACA FERNLICHTASSISTENT High-beam assistant S5ADA SPURVERLASSENSWARNUNG Lane departure warning S5DFA AKTIVE.GESCHW.REG.+STOP&GO FUNKT. Active cruise control+Stop&Go function S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S610A HEAD-UP DISPLAY Head-up display Code Description (interface) Description (EPC) S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB/Audio interface S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite Code Description (interface) Description (EPC) P7A7A INNOVATIONSP.+COMFORTP.I.V.M.EDITIO Innovation Pack+Comfort Pack+Editions P7MFA EDITION SPORT Sports Edition S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S8S8A LAENDERSPEZ. NAVI ZUST. (FUER ACC) Country-specific nav. system supply S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP Code Description (interface) Description (EPC) S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S563A LICHTPAKET Light package S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German |
|
|
Den andra tyska bilen har gått nästan 9000 mil men haft 1 ägare. Type Value VIN WBAPW51000CT95334 Type code PW51 Type 550I (EUR) E series E61 (MUE) Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine N62/TU Displacement 4.80 Power 270 Drive HECK Transmission AUT Colour CARBONSCHWARZ METALLIC (416) Upholstery EXCL.LEDER NAPPA ERW./SCHWARZ (NASW) Prod.date 2008-05-27 Code Description (interface) Description (EPC) S1CBA CO2 UMFANG CO2 package S217A AKTIVLENKUNG Active steering S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers S2NPA M LM R. DOPPELSPEICHE 135 M NOTLAUF BMW alloy wheel, M double spoke 135 S2TBA SPORT-AUTOMATIK GETRIEBE Sport automatic transmission S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG automatic trunk lid mechanism S322A KOMFORTZUGANG Comfort access S323A SOFT-CLOSE-AUTOMATIK FUER TUEREN Soft-Close-Automatic doors S386A DACHRELING Roof railing S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Roller sun vizor, rear door S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip Code Description (interface) Description (EPC) S441A RAUCHERPAKET Smoker package S442A GETRAENKEHALTER Cup holder S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S464A SKISACK Ski bag S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S4MSA INTERIEURLEISTEN ALUMINIUM PENTAN Interior moldings Alu Pentan S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptive Headlights S5ACA FERNLICHTASSISTENT High-beam assistant S5ADA SPURVERLASSENSWARNUNG Lane departure warning S5DFA AKTIVE.GESCHW.REG.+STOP&GO FUNKT. Active cruise control+Stop&Go function S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S610A HEAD-UP DISPLAY Head-up display Code Description (interface) Description (EPC) S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB/Audio interface S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite Code Description (interface) Description (EPC) P7A7A INNOVATIONSP.+COMFORTP.I.V.M.EDITIO Innovation Pack+Comfort Pack+Editions P7MFA EDITION SPORT Sports Edition S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S8S8A LAENDERSPEZ. NAVI ZUST. (FUER ACC) Country-specific nav. system supply S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP Code Description (interface) Description (EPC) S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S563A LICHTPAKET Light package S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German |
|
|
bjud han 320´ för den svensksålda 535dT, tycker det är mycket bil för pengarna där utan att jag nu vet mera än vad jag läst i annonsen om historik och skick förstås. /Anders |
|
|
Den här Länk som du länkade till kostar 279.000:- (Dvs ca 290.000:- reggad och klar i Sverige inkl växlingskurs) Sen går det att pruta i Tyskland också, går säkert att dra av ca 1000 Euro |
|
|
Han säger att han har fått bud på 330 men spekulanten väntar på att få ett lån. Jag har ju inga sådana problem. Dock får vi se vad han säger. Jag har fortfarande inte fått regnnumret. |
|
|
Edit: Och inkl resa, bensin mat på vägen hem, hotellrum om det önskas osv. När jag hämtade Mercan räckte 10.000 till: Flyg ner (Ryanair) Bensin upp, 170 mil @ 1,2l/mil Hotellrum i Danmark All mat efter vägen Ursprungskontroll Regbesiktning/besiktning. Skrotningsavgift. Skyltavgift. |
|
|
Tack för informationen Tor! Måste säga att jag är grymt sugen att välja en 550 men frågan är om man ska välja med huvudet eller hjärtat... |
|
|
Gör det något att bilen har haft 3 ägare innan och har omlackad front? Är ändå premium selection bil. |
|
|
Det beror ju helt på VARFÖR den är omlackad /Anders |
|
| Hur länge dröjer det innan skrotningsavgiften kommer? Fordonsskatten fick jag direkt efter första påställningen, men skrotningsavgiten har ännu inte kommit???? | |
|
Dawwe: den togs bort 2007 om jag inte minns fel... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.