AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.584

E36 går totalt piss, startar enbart på startgas!?

Sida 3 av 3
s_
91
s_ahlen
328i-95
vet inte vad som hände med länken men.

Länk
s_
91
s_ahlen
328i-95
Ingen som har någon aning ändå?
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Har du möjlighet att prova 6 nya tändspolar?
Möjlighet att prova en annan databox?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Kimze: Funderat på att köpa dom från den 523 E39 som finns på en lokal skrot, om dom finns kvar vill säga.
Testade att byta databox gratis på den skroten som har 523:an när jag hade ett annat fel på bilen. Men funkade ju inte utan blev bara att den nötte på starten p.g.a stöldskyddet, de visste inte dom själva om på skroten :S
Hur funkar det med stöldskyddet om man ska prova byta?

Tror inte på tändspolarna eftersom den tänder till på startgas.
Men knappt har du mätt bränsletrycket?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Delorian: Har inte mätt bränsle trycket än men inser att jag måste nog ta och göra de alltså.
Alltså det är ju verkligen ett udda fel, jag har inga chansningar kvar knappt eftersom den har gnista och bränsle.
Känns verkligen som något mekaniskt fel alltså.
Det duschar ju från spridarna och bränslet kommer i rätt tändföljd så skulle det ändå alltså kunna vara fel på pumpen så att den ger för dåligt tryck.

Tack för att ni försöker hjälpa mig hitta felet!
Vill inte lämna in bilen asså, så dyrt det blir kan jag lika gärna sälja den i delar, jag har ju trots allt ganska mycket styling och sånt på den som går att få endel slantar för. Tyvärr så ser jag snart ingen annan utväg.
Men ska höra med en som är väldigt duktig på motorer om han kan komma och kika på de i helgen.
s_
91
s_ahlen
328i-95
UPDATE: Nu har jag testat och bytt till vevaxelgivaren från skroten, tyvärr så är bilen likadan som med den andra givaren så där ligger inte felet.
Dessutom hade givaren varit helt paj hade väl den inte ens försökt tända lite på startnötning som den hela tiden gjort?
Efter att testat och kollat på det mesta så är mina ideér nästan helt slut.
Jag har iallafall kommit fram till att det till 99% är ett tändningsfel.
Jag funderar på att åka förbi skroten igen och skruva av alla tändspolar från den 523 e39 som jag tog vevaxelgivaren ifrån, de är väll typ de enda jag inte testat även om det känns väldigt långsökt att alla tändspolar skulle bli dåliga helt plötsligt.
Annars så tror jag att de kanske skulle kunna vara någon kabel som gått av eller något kontaktstycke som sitter löst (vet ej, dåliga gissningar kanske) men vad skulle annars kunna få bilen att få för svag gnista för att ens starta, för den tänder ju till på startgas och gör typ ett VROOOM sen dör igen, det tyder ju på att gnistan är för svag.

Ska höra med en jag vet är jävligt duktig på bilar och rivit med de mesta, han ska få kika på de om han har tid hjälper inte de eller om jag inte hittar lösningen snarast, så åker bilen ut på blocket, den är ju trots allt besiktigad och de finns ju M-paket och lite godsaker på den så lite värde borde väl finnas endå.

Finns det något sätt man kan kolla om tändspolarna fungerar eller är de värt att plocka hela bryggan med alla tändspolar från den 523 på skroten?

Hoppas någon har något tips
s_
91
s_ahlen
328i-95
Eftersom jag inte har uppdaterat i denna lika flitigt som i tråden på garaget kanske jag ska tillägga att jag har trycktestat bränslet och de låg på (5psi) 3.5bar på tryckledningen vilket är vad trycket ska vara.
Så de är väl förmodligen något tändningsfel.
Så jag tror det enda är att skruva av hela bryggan med tändspolar från 523an på skroten. Kanske blivit något överslag i spolarna med all olja som var i brunnarna innan jag bytte ventilkåpspackning.
Den kan ju inte kosta mer än kanske 300kr om man skruvar av den skulle jag tippa på, dom är rätt schyssta på den skroten.

Den enda givaren som i stort sett kan orsaka ett sånt här fel är väl vevgivaren, alltså jag menar att bilen inte ens får att gå igång.
Och den fungerar ju som den ska eftersom jag provade byta den.

Hade varit så kul att få igång den.

Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.