|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej igen, nu har en som är jävligt duktig på motorer varit och kikat på bilen. Vi tog loss spridarbryggan och körde lite längre på starten och de visar sig att alla spridar sprutar bränsle precis som de ska så där kan vi utesluta pump och tryckregulator! Sen så kikade vi tändningen och den såg bra ut, det finns gnista. Så att vi kom fram till att felet är bränsledosering så det är förmodligen en givare som pajjat. Köpa alla nya givare som styr bränsledoseringen det kommer ju inte fungera det fattar ju alla då kan jag lika gärna byta motor, eller skrota bilen så dyr kommer den prislappen bli. Så jag måste försöka få tag på en donatorbil alltså någon som har en fungerande E36 323,328 eller E39 523,528 som fungerar och går fint som jag kan få prova, LMM, spjällpotentiometer, etc från. Jag har två LMM provade med den andra förut den kommer från skroten så vet ej om den funkar, men den var likadan då. Vevaxelgivare har jag bytt till sprillansny för ca: 3 månader sen och då betede sig inte alls bilen så här. Kamaxelgivare har jag provat byta en gång till en ny givare från schmiedmann för ett halvårsen som pajja efter en dag och då var inte bilen heller så här. Kan det vara så illa som styrbox? Men då borde väll inte bränsle och tändning fungerat utan det är nog en givare. Vad skulle det kunna vara! Tips och hjälp mottages tacksamt! |
|
|
vad skulle det vara för givare? Det som styr bränslemängden är väl spridarna, hur länge de är öppna etc. |
|
|
Deloria: va? Det är ju givarna som avgör hur mycket bränsle den ska spruta in för att blanda rätt med luften som kommer in till motorn? Lmm, vev/kamgivare, mm. |
|
|
Vevaxelgivaren hade du ju bytt. Och även om kamgivarna var dåliga så borde bilen gå igång. Du får väl byta vevaxelgivaren igen om du tror att det är den, men dessa är komponenter som borde genera en felkod om det inte fungerar alls. Och lmm har du provat att koppla bort. |
|
|
Kamkedjan kollad så den inte hoppat över nån kugg?. 628csi |
|
|
Delorian: Jag har ju förklarat för dig att bilen inte går felsöka tidigare alltså den går inte köra genom programmet så jag vet ju inte vad jag hade fått koder på om de funkat. Kanske fått 10koder kanske inte fått någon de vet jag ju inte :) Vevgivare kan de inte vara för jag körde ju med en defekt sådan i över ett halvår innan jag hittade felet. När jag skulle ta bort gamla givaren vid bytet så gick kabeln av för den satt så hårt fast själva givaren, då provade jag starta bilen och den var lite trögstartad precis som den var när kabeln satt i så den är det nog inte. Det är så svårt vad de skulle kunna vara? 628csi: Men kan problemet komma stegivs då? |
|
|
Låter väldigt märkligt utan vevaxelgivare så brukar inte bilen gå att starta och det är ju det som uppstår när kabeln är av. Du skrev att detta skedde förut reparerade du nånsin felet? |
|
|
Delorian: Vad menar de med skedde förut? Hur den gick med trasig vevgivare? Den var slö, kändes lite som att bilen ryckte fram om man drog ur den, dog när man motorbromsa och kopplade sen var den lite trögstartad fick stå och nöta på starten i kanske 2-3sek mer än normalt. Precis vad en sade som kolla på bilen i veckan som är jävligt duktigt att han var förvånad över att bilen starta utan den i. Men går inte bilen i limp home läge när en givare slutar fungerar, fast kan ju bete sig olika beroende på givare. |
|
|
skedde förut = du skrev körde ju med en defekt sådan i över ett halvår Lagade du kabeln eller är det så fortfarande? När vevaxelgivaren ger upp så går det oftast utmärkt att köra bilen, det är sen när man ska starta den som man får problem. Men vet flera bilar där motorn stannar under drift när vevaxelgivaren varit defekt, och det har förståss varit problem att starta bilen igen. Har ingen aning vad just ditt fel beror på. |
|
| Så var det tex på min väns alfa som vi bytte vevaxelgivare på för 2 veckor sedan, den gick bra men dog och var svår att starta tills den svalnat. | |
|
Ja men de problemet försvann ju när jag bytte vevaxelgivare, nej hehe gick nog inte laga den satt så jävla hårt så jag fick borra sönder plasten givaren för att lyckas få ut den , haha. Köpte en Siemens VDO från mekonomen alltså äkta givare :) |
|
|
ok vi spånar vidare. Hur ser din databox ut , är kontakten till den hel och ren? Tänkte om du kollat den eftersom de inte fick kontakt med diagnosen. Och alla jordkablar är shyssta mellan motor och chassie? |
|
|
Vet inte hur det är på dessa men många bränslefilter är det viktigt att man montera på rätt håll. Bränslepumpen är lätt att byta så jag skulle börjat där. Är det inte tillräkligt med tryck så funkar inte spridarna som de ska. |
|
|
Delorian: Hade faktiskt ur styrboxen när jag hade problemet med vevaxelgivaren, och den såg fräsch ut, kikade inte så mycket på kretskortet, men ska nog ta ur den igen och kika om någon lödning gått sönder. Vad menar du att jag skulle kollat på då? Roadwraith: Har aldrig bytt en sådan tidigare men ska väl inte vara så svårt men går det på något sätt kontrollera om den funkar som den ska? |
|
|
Hej, har kanske hittat felet men är inte säker. Tänkte att får väl kika lite på bilen idag, så bestämde mig för att ta ur alla stift och kolla, det är lite motorolja i varje tändstifts brunn och på stiften?! Sedan är de torkad olja runt hela ventilkåpan ser de ut som fast den är torkad men den är ju längesen jag hade igång bilen. Det måste ju vara ventilkåpspackning som har gett upp? Skulle bilen kunna bli sådan här då? Det verkar ju ganska logiskt? Har aldrig riktigt trott på de där me givarfel men vem vet de kanske de är, men då brukar bilen alltid starta, dom brukar ju bara bli slöa, dricka mycket soppa eller vara trögstartade då. Jag har alltid trott på ett mekaniskt fel, vad tror ni kan de vara ventilkåpspacknigen? Ska prova stålborsta och torka stiften och se om den startar borde väll gå att se så eller? |
|
|
Så nu har jag hämtat min nya ventilkåpspacknig, så om jag hinner blir det till att byta den i helgen. Köpte även nya Bosch stift, sitter ju oljiga biltema stift och de är där jag tror felet sitter. Så vi hoppas på de bästa med rengjorda tändspolar och brunnar från olja, nybytt packning och nya stift! |
|
|
Om det läcker mycket olja från ventilkåpspackningen ner i tändstiftsbrunnarna kan bilen uppföra sig konstigt om det dränker stiften. Har du möjligheten att prova med andra tändspolar med? Du kan även testa att starta bilen i ett mörkt rum och kolla om tändspolarna slår gnistor i sidorna. |
|
|
Nej, de har jag tyvärr inte men ska rengöra dem nogrannt vid byta av stift och packning. Skriver hur de gick här när jag bytt! |
|
|
Hej nu har jag bytt ventilkåpspackning och stift. Den startar fortfarande inte men tänder lite mer. Tror att den blivit sur nu och ska försöka starta den på startgas och hålla igång den imorgon. Jag såg att när jag tog bort kontakten vid obd uttaget till alla tändspolar när jag skulle byta ventilkåpspackningen, att det var väldigt oxiderat vid stiften. Dom var verkligen gröna så prova spruta lite 5-56 på stiften och efter det ville den tända mer, men detta var efter jag nött länge på starten så den kan ju ha gått sur innan. Men imorgon ska jag göra rent stiften noggrant och även titta på kontakten till tändspolarna för den har varit tejpad ända sedan jag köpte den, kanske kan vara så att en kabel hoppat ur? Den kontakten styr ju allt som har med tändning att göra så, går de inte göra rent den så att den startar ska jag försöka hitta en komplett med alla spolar på skroten och prova byta, det kan inte kosta många kronor. Ska testa lite mer saker imorgon, skriver här då hur de gick. |
|
|
Den beter sig precis som innan jag bytte tändstift. Har haft ute styrboxen och kikat, alla lödningar och de såg bra ut precis som när jag tittade i sommras så den funkar nog som den ska. För att ni ska ha lättare att förstå hur den beter sig så spelade jag in en film idag på hur den beter sig med startgas och utan när man försöker starta den. Kanske lite fel rubrik kom jag på, att den startar på startgas för de gör den ju inte, den bara är på väg mer hehe. Här har ni filmen: Länk … ature=plcp Kvalitén är väl inte bäst men hoppas de går bra ändå. Hoppas att någon kanske får lättare att säga vad det är eller varit med om något liknande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.