|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är det så att jag har fått ett väldigt tråkigt fel på min E36 328, det började med att jag var ute och körde och jag skulle dra på lite ut ur en rondell, när den kom upp lite i varv och skulle skjuta på som vanligt så började den istället rycka lite och ville köva sig så jag släppte på gasen och fortsatte köra lungt istället då gick de bra ungefär 3mil att köra den lungt men jag lade märke till att den drack väldigt mycket soppa och tryckte man på gasen lite så började den rycka och ville "köva" sig. Men sen så började den gå sämre och sämre så efter 3-4 mil från då jag upptäckte felet så stannade vi vid en rastplats. När vi skulle därifrån så ville inte bilen starta men den tände lite men den ville inte hoppa igång. Så jag gick in på macken och köpte startgas, sprutade som en dåre runt insuget och gick in då hoppa den igång men den klarade knappt hålla tomgång fick finlira som fan med gasen för att inte få den att dö. När vi väl kommit iväg efter många om och men (gick knappt komma iväg) så var färden ett rent lotteri för tryckte man för hårt på gasen så ville den bara köva sig, så man fick acca extremt lungt tog väl en halv minut-minut att lyckas komma upp i 80, när man väl legat i 80 2minuter så börja den köva sig igen, då fick man släppa upp gasen i 1-2sekunder sen gasa väldigt försiktigt igen så gick den att hålla i 80. VAD FAN ÄR DE FÖR FEL?! :( Mina tankar går till bränslepump, men går den fortfarande att köra som jag lyckades med även om det var ett jävla lotteri om den är trasig? Någon som varit med om något liknande? Kollade tändstiften förut och dom såg helt normala ut så måste vara något med bränsle? Snälla, hjälp mig!! | |
|
Låter som du har jäkla läckage runt insuget om du kan spruta startgas och den hoppar igång efter det. Är allting tätt ang luft intag? Kolla även ditt batteri. Är det kass, så blir det också att bilen hostar och har sig. Hur mår dina spridare? Har du gjort någon felsökning via data på bilen? |
|
|
Clintan66: Tack för ditt svar, Läckage runt insuget har jag inte alltså menade att jag sprutade in mot luftfiltret för att få igång bilen när jag skrev att jag sprutade runt insuget. Insugspackningarna såg riktigt bra ut och alla vakumslangar är fina har testat detta hundra gånger om dom är täta, har aldrig gett utslag på startgas. Gjorde detta när jag hade ett annat fel på bilen för ett tag sen som visade sig vara trasig vevaxelgivare. Angående felkoder så får jag tyvärr inte fram några, har provat på toyota, mekonomen, BMW, hos kompis verkstad och även mitt carsoft. Man hör de knäpper i boxarna och så men sen står det att bilen inte får kontakt med någonting kommer inte exakt ihåg va de står, han på BMW sade att de antagligen är någon kabel som är av. Provade felsöka tidigare iår när jag hade problem med vevaxelgivaren. Tror att det är pumpen eller tryckregulatorn den går alldeles för dåligt för att de skulle vara någon givare. Ska se om någon kompis kan hjälpa mig trycktesta bräsnlesystemet. |
|
|
När bytte du bränslefilter på den, kolla alla säkringar när det börjar bli tilltäppt så händer det att säkringen går. Att den går igång på startgas tyder på att den inte får soppa, behöver dock inte vara relaterat till pump filter. |
|
|
Delorian: Bytte bränslefilter för ca:2månader sen. Så de är de inte. Men den startar knappt på startgas, tänder till och hoppar igång kanske 1-2sekunder sen dör den. Jag och en kompis ska kika på de imorgon lite, men allting tyder ju på antingen tryckregulatorn eller pumpen, men vi ska ta en titt imorgon så återkommer jag med svar! |
|
|
Läste ditt första inlägg igen. Tror inte riktigt på bränsletrycket. Tänkte mer på om ditt gasspjällshus krånglar. Något med elen på mitt eget gasspjäll klabbade och EML lampan tändes. Men denna lampa fanns nog inte på E36:an. För jag hade alla fall att när det började strula, så blöddrade bilen så fort EML lampan tändes och det blev värre och värre till slut vägrade den starta. Bytte gasspjällshus och bilen var igång igen. Kanske en sak du kan pröva efter ni prövat det som ni skulle du och polaren. Finns mängder på pick and pay skrotarna att köpa för 200:-. Mest en tanke/tips. Hoppas du finner problemet. |
|
|
Tror inte på trycket heller då filtret är bytt om inte pumpen är paj eller bränslerelät till den. Men man tycker att det borde gå att få fram en felkod. |
|
|
Har jobbat så mycket det sista denna vecka så hann inte kolla på de jag och kompisen men vi ska försöka göra de till helgen. Delorian: Angående felsökning så är det inte att jag inte får fram några felkoder på de sättet du förstog de som, utan det går inte att felsöka bilen när man ska felsöka så slår bilen bara ifrån och säger att kontakt mellan någonting saknas, kommer inte ihåg( han på BMW sade att det är antagligen någon kabel som gått av). Angående bränslepump så surrar den ju ialla fall när jag startar bilen. |
|
|
Hej igen nu har jag och min kompis kikat lite på de. Vi fick igång den på startgas igen. Vi tog isär spridarbryggan och kika lite då fick vi syn på när vi prova starta bilen med bryggan ute att de bara kom bränsle ur 1 spridare av vad vi såg, såg inte jätte bra på dom som satt längst in mot torpedväggen men vad vi kunde se så duscha de bara från spridare 3? Vad kan de vara då? Jordning eller relä kanske? Finns de någon som har koll på vart spridarrelä och jordning till spridarbryggan sitter? Tacksam för svar! |
|
|
Ingen som har någon aning läs mitt tidigare inlägg! Varför kommer de bara bensin på en spridare? |
|
| klickar det i spridaren om du lägger ström på den? | |
| Delorian: Har inte tänkt på de får kika på de, men vet du var jordning sitter till spridarna och vilket är relät till spridarna? | |
|
Det kan vara att soppapumpen i tanken inte orkar trycka fram bränslet. När min soppapump dog drog jag också ut spridarbryggan och då kom det bara soppa ur en spridare. Släng ut baksätet och plocka upp pumpen och kolla om den går. |
|
|
Kan ju vara soppafiltret är det dåligt flöde så är det det första jag hade bytt. |
|
|
Kimze: Okej hur kan man se på den om den är dålig? Jag menar någon borde ju varit med om de här förut och kan säga vad felet är, du verkar ju haft något liknande. Fick du igång bilen på startgas? Delorian: Bränslefiltret är bytt för 2månader sen och om de varit dåligt skulle de väll inte duschat på en spridare då hade väll istället trycket vart väldigt dåligt? |
|
| Äre bytt så är det ju inte det som är problemet. | |
|
Har nyligen köpt mig en BMW E36 328 Coupe Har problem med att den inte startar. Börja med att kolla så Bränslepumpen gick - OK Batteri är bra startmotorn går - OK Provade då att spraya in startgas vid luftfiltret. Då startar motorn, jag måste ha startgas 5-15sek annars dör motorn. Men efter 5-15 sek så går motorn hur bra som helst. Stannar jag bilen och startar direkt, kommer den nät och jämnt igång. Ger jag gas direkt när jag startat vill den dö, men väntar man 20-30 sek så går det bra. När jag har försökt starta bilen ex antal ggr så kan ASC lampa börja lysa (antispinn) Men får jag igång bilen och startar om den sen igen så slutar lampan lysa. Frågan är då, vad är felet? Sökt runt på forumet men inte hittat nån med precis detta problemet. Men det jag kan tänka mig: DME relä som styr Bränsle / Motorstyrning Choke/chokevajer (iochmed ASC lampan lyser) Länk Har ni fler ideer på vad det kan vara för fel? Eller tips på vad jag skall kolla/felsöka? Hoppas på bra hjälp ifrån er! mvh Chrille_ |
|
|
s_ahlen: Plocka bort baksätet och öppna luckan så du ser pumpen. Be polare vrida på tändningen, hör du inget markkant surrande att den trycker fram soppa har du problemet där.. Skall höras tydligt. Alternativt plockar du upp hela pumpen och kopplar ström direkt från batteriet till den och ser om den går runt ordentligt. |
|
| Soppa pumpen går klart och tydligt gör mig, jag har bara problem när bilen skall startas, när den väl startat går bilen fint! | |
|
Kimze: Pumpen surrar, hörs väldigt klart och tydligt när man vrider på tändningen men den kan väll vara trasig för de? Ska prova de som en på garaget tipsade om att ta en svetstång och strypa returen och se om den startar, gör den då är de säkerligen tryckregulatorn, startar den inte är de säkerligen pumpen! |
|
| Om det är regulatorn så sitter det ett antal packningar där som man lätta kan byta ut, beror det på att den är otät så kanske det är något som går att fixa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.