|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-experter, jag funderar på att vara med på några BMWbanträffar och eventuellt några konbanor eller annat kul. Tänkte då köpa in en billig BMW (min första) som "andra bil"/banträffsbil (inköps budget för bilen är upp till ca 45, bara bra om det blir billigare). Efter att kollat/ringt lite säljare av E36/E46 så funderar jag på en BMW 318 is coupe, men undrar om den kommer att kännas för slö för att ha riktigt kul med på banan eller annan kul körning?. Skälet till att jag funderar på just en 318 is är att de är relativt billiga, tycker att många E36 328 couper är lite överprissatta (börjar bli ganska gamla) blir i princip samma pengar som för en risig E46 coupe/sedan (98-99-00) och då väljer jag E46 pga bättre vardagskomfort. Känns som om jag just nu väljer mellan 318ti compact (E36), 328 E46 med funderingar på hur en e36 318 is skulle fungera för lite bankörningar mm. En 323 compact skulle vara mitt förstaval men dom tycks vara superovanliga så denna modell har jag släppt just nu. Sen får man väga in priser compact eller 318is coupe tror jag man får för 10-15-20 medan en risig E46 328 landar från 28-37 beroende på om det är en coupe eller sedan ungefär dubbla priset). Vad tycker ni dels om 318is som banträffsbil, och vad ger mest kul per krona av de andra alternativen. Alla svar uppskattas! anm: Om jag tycker efter ett tag tycker att bilen begränsar min körning - kan jag tänka mig uppgradera bromsar, väghållning men inte trimma en sugmotor så jag kommer alltid köra med originalmotorn. | |
|
Jag har ingen erfarenhet av just de här bilarna men jag vet att man kan ha riktigt skoj på bana även med en motorsvag bil. Körde lite bana både med min E46 318i och min E90 320i. Motorljudet är förstås roligare med en sexa men å andra sidan får du mindre vikt i fronten med fyran under huven. Rekommenderar att du kör lite knixigare banor typ knutstorp med en sådan kärra :-) långa rakan på Mantorp kan ju bli lite tradig med för lite kraft ;-) /DJ |
|
| jag tycker det finns en hel hög med e36 328 som säljs för kaffepengar, får man fråga varför du inte funderar på 325:an? dom är ju ännu billigare är 328:an, själv skulle jag valt bort dom 4cylindriga modellerna direkt, du kommer ångra dig direkt när du kör runt på banan och blir omkörda av alla 6:or, sen om du har 45.000kr att leka med så kan du ju vänta en månad eller 2 och fynda en m3 3.0 till vinterpris. | |
|
Jag och en bekant har byggt banbil av en 318 is compact. Kan inte säga annat än grym bil och grym väghållning höll för 3 st 6h långlopp på mantorp Inredning, asfaltsmattor och allt annat som vägde för mycke togs ut bilen landade väl på dryga 1 ton färdig, riktigt pigg. velade mellan 318is och 325 men det blev 318is ändå p.g.a. lättare motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.