|
|
|
|---|---|
|
Hur ska jag bygga för att få ut mest av mina prylar? Steg: 1st Jensen A322LX, 2*150W 4ohm, 350W bryggat Basar: 4st Pyramid 12" 200W Finns det någon mening med att använda alla fyra basarna till detta steget eller blir det för tungt? Och hur ska basarna kopplas isåfall? Steget klarar inte mindre än 4ohm. Jag funderar på två slutna isobarik-lådor och koppla två basar i serie och parallellt med dem lägga de andra två i serie. Det blir rätt så va? Om jag inte är helt ute och cyklar så är frågan: Finns det något att vinna på detta eller ska jag köra endast två basar i en besreflex eller sluten låda? wait for me! | |
|
Sälj pyramid basarna och köp en BRA 12" istället!! Med isobarik kan man tjäna lådvolym och ev ljudkvalitet, men men basar från pyramid så är väl ljudkvalitet inte vad du är ute efter?? Med 4st 12" isobarikkopplade 2 och 2 från du samma lådvolym som en 12" i sluten låda och mer tryck än 2 12" i slutan låda, men det kräver mer effekt. Troligtvis mer än vad jensen steget kan leverera. Men ska du verkligen lägga ner energi och pengar på att bygga lådor till basar som troligtvis ändå kommer att låta "bajs"? Kopplingen var förresten rätt.. |
|
|
Jag vill lägga mig i lite, med isobarik får man inte mer tryck, man får mer djupbas, mindre distortion, lägre maxljudtrycksnivå, mindre låda, mindre möjlighet att spela höga frekvenser. Kunde ju va lite kul att bygga en trekammarlåda med fyra basar, så kan man ha en glasbaksida och lite ljus i så blir det häftigt att visa för polarna. Fast vill man ha bra ljud så är det nästan att rekommendera att köpa en bra bas istället och bygga sluten eller basreflex av det. mvh Micke |
|
|
Silvin, du slog huvet på spiken. En trekammarlåda finns i mina tankar med två isobarik-lådor på varje sida i skuffen och öppen skidlucka. Men är det lönt med mitt steg tror du eller blir det bättre med endast två basar, en på varje sida? wait for me! |
|
|
Min erfarenhet är att man får ut med dB i en Isobariklåda. Tyvärr så spelar den på ett väldigt begränsa frekvensområde. Om man triksar lite med storlek och får den till att spela de lägre tonerna tror jag att du kommer att sakna midbasen. Slutna lådor spelar sexigast tycker jag! Köp gärna ett membran om du vill ha lite bagagerum kvar. Detta var min mening iallafall. Lycka till! Mvh Hosse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.