|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
smitran |
Hej! Har en fråga som jag funderat på ett tag. Hur fungerar BMW,s motortemp då ingen tempmätare finns??, förstår att den på något vis känner av tempen. Hur får dieslarna upp motortempen utan dieselvärmare,?? Sitter det värmestavar i kylvätskan?? Tack på förhand! Smitran |
|
Detta är ett problem för många moderna dieselmotorer. Utan tillsatsvärmare, så har de ofta svårt att komma upp i rätt arbetstemperatur. Detta innebär kraftigt ökat motorslitage och onödigt hög förbrukning. För mig är det en gåta att ett av bilens viktigaste instrument, nämligen motortemperaturmätaren saknas på många modernare bilar. Lika obegripligt är det att man inte standardmonterar en bränsledriven tillsatsvärmare på bilar avsedda för den nordiska marknaden. Volvo har detta, så även Citroens modeller. För att dölja att bilen ej kommer upp i arbetstemperatur, så har BMW m.fl. en s.k. brödrost, som ser till att det kommer bra värme i kupén och då klagar inte folk, vilket de borde göra. Motortemperaturen är betydligt viktigare för bilens/motorns livslängd och dess förbrukning än kupévärmen, som i sammanhanget saknar betydelse. |
|
| Det handlar om pengar allt för att få ned kostnader. | |
|
Någon som vet hur många Watt brödrosten är på? Borde vara en hög strömförbrukare på vintern och särskilt om man kör korta sträckor... |
|
|
Temp mätaren är strecken i slutet på varvräknararen som blir färre till antalet ju varmare motorn blir. Sen går det också att få exakt temperatur genom att göra så här: Länk /Rikard |
|
|
Bilens viktigaste instrument, motortemperaturmätaren har man alltså valt att dölja bakom en massa "menyer", istället för att ha en analog, tydlig mätare på instrumentpanelen. Skandal, anser jag ! Skandal är också att BMW inte standardmonterar den så viktiga bränsledrivna tillsatsvärmaren som hjälper motorn att hålla rätt arbetstemperatur. Partikelfilter som tar slut i förtid, högre förbrukning under vintertid än nödvändigt samt kraftigt ökat motorslitage blir resultatet. Det enda man bryr sig om är att bilen ska ha bra inomhusklimat/kupévärme med hjälp av brödrosten - det minst viktiga i detta sammanhang, men det som genomsnittsföraren märker av och klagar på. Det vore betydligt seriösare om BMW avstod från en massa lull-lull och pimp-utrustning och satsade på något som faktiskt har betydelse för motorns livslängd. En elmotorvärmare hjälper inte mkt heller. Dels hjälper den inte motorn att hålla rätt arbetstemperatur vid körning under vinterhalvåret, dels kräver den att man har ett elluttag där man bor, på jobbet etc. |
|
smitran |
Hej igen! Har pratat med en tekniker på BMW-verkstad som verkade insatt i detta. Enligt honom så finns det värmestavar i kylvätskan som värmer upp motorn/håller tempen uppe vid behov(läs minusgrader). Liknande teknik har tydligen OPEL använts sig av. Det finns ingen risk att motorn går kall som vissa påstår i forumet. Motorlampan tänds om motorn ej har rätt drifttemp. efter en tids körning. Kall motor förorenar mer och påverkar miljön, så detta kan man inte gömma bort. Mvh Smitran |
| Det var ett lugnande besked. Då börjar jag inte vara förbannad i onödan. Påminner om det system som bl.a. finns på Citroen C4 HDI, som ej heller har traditionell tillsatsvärmare. De bräsnledrivna tillsatsvärrna har nackdelen att de är tekniskt mer komplicerade och ej har evig livslängd. Det kostar pernagr att hålla liv i dessa system. "Värmestavar" är naturligtvis mer driftsäkert och billigare att underhålla | |
|
Så småningom blev väl det mesta någorlunda rätt... (Att prata om "brödrost" och elektrisk uppvärmning av kupéluften ter sig väl närmast som pinsamt. Om man inte har en aning kanske man ska vara lite försiktigare i sina uttalanden?) Men faktum kvarstår, väldigt många kör med dåliga termostater (det är ofta 2 st termostater!), det tar alldeles för lång tid att få upp rätt arbetstemperatur och vintertid är det väldigt många som inte alls kommer upp i arbetstemp. Medför bl a usel kupé-miljö, ökat motorslitage, ökad förbrukning, problem med partikelfilter, etc, etc... Det är omöjligt att se på strecken i varvräknaren att termostaterna är dåliga, man måste in i menyn. Men om bilen är äldre än 4 år och/eller har gått mer än 8000 mil så är det med största sannolikhet dags att byta termostater. Om man har det allra lilla minsta tecken, eller minsta misstanke, att det kanske skulle vara dags att byta termostater så kan man nog konstatera att det redan borde ha varit gjort. Det är en mycket god investering! |
|
|
Finns en gammal tumregel avseende termostatbyte: "När du köper nya sommardäck är det dags att köpa ny termostat!" För övrigt kan elektriska värmare vara ganska effektiva - Mercedes har (eller hade) elektriska värmeventiler i kylsystemet på de flesta bilarna och de är både snabba och effektiva - man behöver bara köra några hundra meter innan man börjar få effektiv värme från ventilationen oavsett om det är 10 plusgrader eller 30 minus - värmeventilerna snabbar även på uppvärmningen av motorn då värmen skapas i kylarvätskan. Skulle förvåna mig om man inte har anammat någon liknande teknik i dagens moderna dieselmotorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tumregeln är att när det är dags att sätta på nya vinterdäck så är det dags att byta termostat (spelar ju ingen större roll, sommar- eller vinterdäck så blir intervallen oftast någorlunda lika). Om man köper nya vinterdäck t ex var tredje vinter så bör man också byta termostat (termostater!) var tredje vinter. De elektriska värmarna är väl i bästa fall hyggligt effektiva (dock inte som en diesel/tillsatsvärmare) och de klarar inte på långa vägar att överbrygga en dålig termostat. De elektriska värmarna är typ doppvärmare som värmer vätskan i kylsystemet. Värmeventiler är dock något helt annat. Läs gärna på. Mina erfarenheter av gamla diesel-Mercedes i -30° är definitivt inte att de skulle ge någon effektiv värme på några hundra meter. Inte några andra bilar heller för den delen... Det är faktiskt helt uteslutet vid -30°, såvida den inte är förvärmd innan den startades. |
|
|
Tja, min bensinmerca S124 med tvåliters 16V-motor från -93, ger faktiskt värme efter bara några hundra meter, även om det är ordentligt kallt ute! Har faktiskt aldrig kört en bil som ger lika bra och snabb värme som den bilen, oavsett hur ny eller gammal den varit. BMW:n med inkopplad defa-motorvärmare är inte ens i närheten av att kunna lämna värme lika snabbt till kupén vid kallstart (då mätt med Mercedesen helt utan förvärmning och BMW:n med flera timmars inkopplad motorvärmare). Slår jag på kupé-värmeelementet vid inkopplingen av motorvärmaren i BMW:n blir den givetvis varm i kupén redan innan den startas...men det blir ju alla bilar om man har kupéelement! Nu sitter dessa värmeventiler (kallas så på "Mercedesspråk" - men är fungerar väl i praktiken som elpatroner med en inbyggd ventil) på kupéventilationssidan i vattencirkulationen och det gör givetvis att värmen kommer blixtsnabbt i kupén, men värmen går sedan vidare till motorn som värms upp snabbare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ni tror inte BMWs motertekniker har tänkt på att förhindra "onödigt slitage vid kall motor", "onödigt hög bränsleförbrukning" och "höga utsläpp vid kall motor" osv osv? En stilla undran bara. :) Anledningen att man inte har tempmätare tror jag är a) spara pengar på mätaren i sig b) bilen indikerar vid problem med en lampa i panelen - lika bra som en analog mätare c) abstrahera bort mätare som chaffören inte behöver bry sig om Vi kanske skulle ha samma debatt om oljetempmätaren? |
|
| Ni blandar ihop kupévärmen och motorns arbetstemperatur. Denna tråd handlar uteslutande om de moderna dieslarnas oförmåga att hålla rätt arbetstemperatur på motorn. En bränsledriven tillsatsvärmare är primärt till för att hjälpa motorn att hålla just rätt arbetstemperatur under körning i vinterklimat, inte att göra bilen mer komfortabel, det är endast en sekundäreffekt av värmaren. VW Golf BMT med flera snåldieslar har endast ett eldrivet element (brödrost)som slås på automatiskt vid kall väderlek. Dess primära uppgift är att ge tillräcklig värme till kupén. Anledningen är att motorns effektivitet ger minimalt med överskottsvärme och också har mkt svårt att komma upp i arbetstemperatur på vintern. Detta är ett allvarligt problem, då det lurar bilägarna att tro att bilen bilen går på rätt arbetstemperatur, vilket således inte är fallet, trots att det är varmt i bilen. Om BMW:s lösning fungerar och verkligen bidrar till att motorn når rätt arbetstemperatur på vintern är det bra, annars är det tämligen värdelöst. | |
|
Tja, Mercedes värmeventiler ger värme till kylvattensystemet (och det går snabbt!) så det värmer även upp motorn snabbare till rätt temperatur...som en bieffekt av superb värmekomfort. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men hur bra förbränning har en bränsledriven tillsatsvärmare? Att konstruera en snål diesel och sedan lägga till en tillsatsvärmare för att hålla värmen låter inte som en speciellt bra affär vare sig bränsleekonomiskt eller miljömässigt. En elektrisk tillsatsvärmare låter som en bättre idé. |
|
|
En elektrisk motorvärmare är tvärtemot en synnerligen dum idé, när det gällaer att hålla motorn vid rätt arbetstemperatur under vinterförhållanden. Den i sammanhanget lilla bränslemängd som går åt till bränslevärmaren kompenserar med råge sin förbrukning med lägre förbrukning vid körning av bilen, eftersom motorn då går med rätt arbetstemperatur. Det kan aldrig en nätasnluten elmotorvärmare bidra med. Om du inte har en sladd som är lika lång som körsträckan du tänker köra. Sen är det väl inte så att Mercedes s.k. värmeventiler värmer upp motorn som "en bieffekt av suverän värmeeffekt", utan tvärtom. I övrigt kände jag faktsikt inte till denna lösning som nu beskrivs kring Merca och BMW, men det låter intressant. |
|
|
Jag tror att Mercedes prioriterat kupévärmen med tanke på placeringarna av värmeventilerna - de sitter så att de skickar in uppvärmt vatten in i värmeväxlaren till kupévärmen som sedan skickar vattnet vidare till motorn... Jag har inte sett någon annat bilmärke med samma lösning och är osäker på om Mercedes har kvar dem i moderna bilar - men det är en förbaskat bra lösning tycker jag! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet inte jag, är du verkligen säker på att bränslemängden värmaren tar kompenseras av lägre förbrukning? Det borde väl vara smartare att låta motorn förbruka mer bränsle i så fall? I vilket fall så låter det som om det är en felkonstruerad motor om den inte kommer upp i temperatur. Jag har svårt att se att någon förbränningsmotor inte skulle ha tillräckligt med överskottsvärme för att värma upp den till driftstemperatur, även en dieselmotor brukar ju kräva någon form av kylning. |
|
| För mig låter det inte särskilt bra att pritoritera kupévärmen före den långt viktigare motortemperaturen, men själva idén behöver ju inte vara fel för det, om det bara en felprioritering | |
|
Drutten, det är dilemmat med moderna dieslar - de är så bränsleeffektiva och har så hög verkningsgrad att det blir mycket lite spillvärme som måste "kylas bort" i onödan. Gourmand, tror att det är rätt liten skillnad för motorn om värmeventilerna sitter innan kupévärmeväxlaren - så i det fallet är det nog "rätt prioritering". I vilket fall hade jag gärna sett den lösningen på fler bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.