|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en E36 323i Coupé -98 (M52B25) som jag nyligen bytt styrbox på då den gamla tagit in vatten. Fick tag i en beggad från en 320i (M52B20) på skroten med samma siffror på etiketterna som fick igång bilen efter att ha synkat EWS:en med INPA. Boxen med listade applikationer: Länk Undrar nu om det skiljer på mjukvaran så att man skulle behöva programmera den för B25 motorn? Bilen funkar hyffsat men får en och annan tändmiss då och då (skall byta stift å serva i veckan för att utesluta den faktorn) samt att de känns som den drar ojämnt genom effektregistret - något som gör att jag misstänker att bilen har en felaktig mappning i mjukvaran som var anpassad för 2.0-an den satt i innan. Har rensat "adaption values" men gjorde ingen märkbar skillnad. Inga felkoder har dykt upp på de som känns som tändmissar heller men har hört att de krävs ett antal inom ett visst tidsintervall för att generera det. | |
|
Skall ju vara samma enligt bmwfans, så då borde dom vara identiska även i programmeringen. Kan din gamla box ha varit mappad? /Mats J |
|
| Det låter konstigt att det är samma mjukvara på både 320 och 323. Kolla med ett företag som är duktiga på att chippa BMW? | |
| Det låter konstigt att det är samma mjukvara på både 320 och 323. Kolla med ett företag som är duktiga på att chippa BMW? | |
|
Den gamla boxen såg opåverkad ut i hårdvaran dvs inget fysiskt chip bytt. Sökte runt mycket på nätet innan jag kom fram till att de överhuvudtaget gick att byta box och har inte sett nånstans att man skulle behöva anpassa mjukvaran efter motorvolym utan det var versionen (MS41.0 i det här fallet) som var viktig. Köpte bilen defekt så har ej provkört med originalboxen men har kört en hel del 523i e39 under sommaren så lite känsla för hur den ska gå har jag väl. Håller med ovanstående att det låter konstigt att de ska vara samma mjukvara på olika motorvolymen då jag fattat det som att en mappning i en motor är en tabell med värden på bränsle och luftblandning efter varvtal/gasspjäll etc. Kan ju fungera i teorin om den helt blandar bränsle efter den luft den mätt genom LMM men är det så simpelt? |
|
|
En liten uppdatering då. Gjort servicen nu och hade läckt lite olja ner till två av stiften och lite spår av vatten i ett tredje. Bytte alla stift & filter och gjorde därefter även en uppdatering av programvaran i DME'n. Bilen gick mycket bättre efter detta men antagligen stiften som gjorde den stora skillnaden. Oklart om programmeringen av boxen gjorde att den uppdaterade befintlig mjukvara eller hämtade ny till B25 genom chassinumret så den ursprungliga frågan är obesvarad. Bilen går nu som de förväntas av en 323i men känner att ett m50b25 insug kanske vore på sin plats då den har grymt tråkig motorkaraktär. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.