|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ska monterar en Defa motorvärmare på min E61 530xi, med N53 motor. Efter att har sökt på forumet har jag hittat lite gamla poster med en länk till en instruktion. Dock fungerar inte länken längre. Det jag undrar är om det finns någon annan som har någon bra beskrivning på hur man ska göra. Framförallt undrar jag hur man ska går igenom torpedvägen för att monterar kupévärmareuttag och var man brukar har kontakten vid stötfångaren? Hälsningar CS | |
smitran |
Hej! Ska du montera slangvärmare eller blockvärmare?? Har för mig att Defa endast har blockvärmare och dessa har vållat stor besvikelse då värmen har uteblivit p.g.a att det blir effektförlust när man värmer tråg/blocket för att senare få upp tempen på kylvätskan. Har själv kört med Calix och dessa fungerar utmärkt som slangvärmare, dessutom mycket enkla att montera. Lycka till. Smitran |
|
Ok tack för tipset. Jag har läst de tråder om slang- mot kontaktvärmare men har fått en liten blandad uppfattning om det hela. Jag förstår vinsten med att använda slangvärmare men har förstått att det finns vissa risker med det? Vad är det för artikenr på slangvärmaren från Calix? När jag går in på Calix hemsida det enda förslaget jag får är för en blockvärmare (RE 584). CS |
|
smitran |
Hej! Uppenbarligen finns det ingen slangvärmare till din bil utan du får hålla dig till kontaktvärmare om du skall ha Defa eller Calix. Ta en titt på denna länk. Länk Mvh Smitran |
| Hur gjorde du med genomföringen i torpedväggen? Jag ska göra denna manöver snart och det enda som verkar lite trixigt är att få in kablarna till kupen. | |
|
Hej Nu är det några år sedan jag drog in kupevärmaren (defa), Men jag satte den i svarta nätet fram vid spoilerljuset, vidare i motorrummet på vänster sida framifrån sett. Där får man ta av locket på svarta boxen . Sedan finns det en genomgång bland alla kablar. Vidare in vid handskfacket |
|
|
Hej igen Och svaret ovan gällde en e60 -06 |
|
|
Intressant. Jag köpte min e61 -06 525i och enda nackdelen var att det inte var installerat motorvärmare. Är det enda man behöver (förutom själva kabeln från fronten till slangvärmaren) själva slangvärmaren? Eller är det annat man måste ta hänsyn till? Kupévärmare känns inte lika prio, så länge man får upp temp i systemet med motorvärmaren... /Olov |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.