|
|
|
|---|---|
|
Kollat felkoderna(visar 1-1-1 och det ska innebära inga fel upptäckta)och det visar alltså inga fel på vare sig bränsle eller tändning. Bytt stift(visserligen inget med felet att göra), fördelarlock + rotor..Ska beställa ny positionsgivare till svänghjulet iaf.. Luktar bensin när man kört på starten ett tag(nu har jag tagit ur säkringarna till både förpump o huvudbränslepump givetvis ;)) Man vill ju inte dränka katalysatorn :/ Men vad brukar vara vanligaste felet...bilen står lite oländigt till så jag tänker göra lite chansningar vad gäller inköp av delar ;) Vet att det inte är speciellt lysande att bara "börja byta delar", men jag tänkte göra så i detta fall.. Min teori i dagsläget är 1>>> Svänghjulspositionsgivaren. 2>>>Tändspolen. 3>>>Styrboxen(fanns som sagt inga felkoder på bl.a den, men ändå...). 4>>>Lmm. 5>>Något "skumt" relä som trilskas :) 6>>>Något fel ändå på bränslepumpen/ar. Tänkte bara om någon här känner igen sig på felsymptom etc.. :) Dog plötsligt från dag 1 till dag 2, eller...tja, den hostade till och gick igång en gång mellan "dag 1 o 2" för att sedan vara helt död. Startmotorn går, men tänder absolut icket öht..ingen gnista alls. Iom bränslelukten så förmodar jag att bränsle kommer fram iaf...Inte kollat om det verkligen kommer fram bränsle i tillräcklig mängd till fuelrail iofs :/ Det klickar i bränslepumpsreläet och det surrar från bränslepumpen hur som haver.. Måste väl läsa en Haynes bok och börja systematiskt felsökning, men just nu så väntar jag på evtl svar härifrån :) Ingen direkt "brådis" att hitta felet heller.. Mvh Janne. | |
|
Rätt så vanligt att vevaxellägesgivaren som du var inne på ger upp, och det brukar ge samma symptom. |
|
|
Ägde en 740 tic på 90 talet som vart stendöd ingen gnista, "hallgivaren" tror jag meken kallade den felande komponenten. mvh |
|
| Tändmodelen, vä framskärm bakom lyset. | |
| Tändmodulen.... | |
| Som flashg misstänker, tändmodulen, vanligare än vanligast på bilen ifråga. | |
|
Ok...ska absolut kolla tändmodulen...first thing :) Tack för svaren hitintills! Mvh Janne. |
|
viobebe |
Har en kollega som också hade samma bekymmer som du beskriver, han bytte allt men det visade sig vara avstörnings relät som sitter vid expansions kärlet, har du Abs så är det 2 reläer där 1 är till ABS och det andra är avstörnings relät, han hade också en 940 -91 |
|
Får väl avsluta tråden och meddela att det var vevaxelgivaren/svänghjulspositionsgivaren som lagt av. Efter bytet av givaren startade motorn direkt :) Tack för alla tips. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.