|
|
|
|---|---|
|
Idag har jag varit och besiktigat bilen. Den föll på skyhöga avgasvärden och besiktningsmannen trodde att det kunde vara turboras, i alla fall ett allvarligt fel. :-( Jag har ju tyvärr redan vetat att något inte alls är som det skall, eftersom den har plötsligt dragit väldigt mycket olja. Svårt att säga när detta började, men har fyllt 1 liter olja två gånger med en veckas mellanrum och nivän är ändå på minimum-strecket. Den ryker mycket vid belastning, en ljusblå rök som luktar olja, så det är helt klart att oljan går ut den vägen. Hade hoppats att den ändå skulle klara avgaskraven för tidigare mätte de på ca 2500 varv och på låg belastning syns det inte så mycket rök. Den är servad 19/7 och körd drygt 450 mil sedan dess, inklusive två långresor, den ena på 90 mil totalt och den andra på 150 mil totalt tur och retur kring den 10/8 och jag är nästan helt säker på att detta problem inte fanns då. Jag ska köra den till verkstad imorgon, men läser gärna era om dina funderingar och erfarenheter kring liknande felsymptom. Har sökt här på forumet också och funderat kring kolvringar, men när han säger turboras får man kanske tänka om... Vilket är bättre/värre/dyrare? Mvh, I Love E46 Körglädje är att trivas bakom ratten. | |
| Turboras är det du skall hoppas på. Alternativen är mycket värre/dyrare, ja om det nu inte är nåt så enkelt som att vevhusventilationen gett upp, men det är lite fel årstid för det, men å andra sidan är inget omöjligt... | |
|
Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har gått lite drygt 20600 mil. Ja, anade att kanske turbobyte är billigare än kolvringsbyte, men det blir ändå dyrt... :-( Inte kul att lägga de pengarna när vi börjat fundera på att byta bil för att slippa riskera oväntade dyra reparationer framöver. Efter servicen såg vi fram emot nya problemfria mil, men man vet ju aldrig när de har gått långt. Mvh, I Love E46 Körglädje är att trivas bakom ratten. |
|
|
Hej igen, Tänkte uppdatera den här tråden med ny info: Det var oljeläckage i turbon, men det var inte turbons fel utan högst sannolikt vevhusventilationen som var igentäppt och/eller oljereturröret som inte släppte igenom returflödet av olja till motorn tillräckligt bra. Det var vad turborenoveringsfirman Turbotech sa, och jag har nu låtit renovera turbon hos dem till nyskick för att få bort spilld och koksad olja och fått den inmonterad i bilen igen och vevhusventilationen och oljereturen från turbon genomgången och rensad. Nu fungerar bilen igen, man är ca 13000 fattigare och den har gått igenom besiktningen med mycket god marginal på avgasvärdena, och det var ju skönt, annars hade det snart blivit körförbud av den anledningen. Så nu är den tipptopp igen! :-) (hoppas jag) Mvh, I Love E46 Körglädje är att trivas bakom ratten. |
|
| Härligt! Då är det bara att tuta och köra :)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.