AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.206

Plusjordade batterier?

al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Hej,
Jag har en M3 E93 Cab-09. Kommer ställa av den över vintern och kommer därmed underhållsladda batteriet med en CTEK laddare.
Det finns 2 alternativ;

1) Man tar ut batteriet och laddar, plus till plus, minus till minus dock tappar man minnen o måste programmera om dvs ting = jobbigt!

2) Man kopplar laddaren direkt på batteriet utan att lossa batterikablarna från bilen(dvs slipper programmera om alla funktioner etc etc).
Läste i manualen för CTEK laddaren att det kan finnas fall där man har plusjordade batterier.
Länk

Någon som vet om BMW:s batterier är plusjordade?

BMW har minusjord. Vet inte om det finns någon modern bil som har plusjord.
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Tack för infon.
En annan grej;
Jag såg i instr.boken att det finns en jordningsbult på vänster sida samt en +pol mot torpedväggen vid nödstart om batteriet tar slut.
Är det tänkt att dessa ska användas för laddning också istället för att koppla mot batteriet direkt?
Ja jag brukar ladda min bil där. Enklare att komma åt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går bra att använda hjälpstartterminalerna för laddning också.

Ang. plusjordade elsystem så fanns det på gamla engelska fordon där man använde sig av Lucas elsystem. Lucas anses även i bilsammanhang vara mannen som uppfann mörkret, vilket är en föga smickrande utmärkelse.
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Tack för svaren!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ska vi var lite petiga så är det inte batterierna som är plusjordade -de t är bilarna som låter "karossen, motorn och allt annat utom själva kablarna" vara antingen plus eller minus.

Men som sagts redan så är de flesta bilar idag "minusjordade".

Jag både laddar och har någon gång kablat igång mina BMW via pluspolen under motorhuven och satt svart/minuskablen på den lägligt placerade öglan på själva motorn. Polen under huven är ju till för att man ska slippa härja med batteriet som sitt klurigare till.

Ett gammalt lumpartrick (som absolut inte rekommenderas) om man bara har en kabel - nej förresten om någon provar och det går fel så vill inte jag vara den som berättade. Stor risk för personskador men i krig kan man skada sig allvarligare om inte fordonet kommer igång så vi sparar det trixet.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Att köra bilarna lätt ihop via "lämplig blank metalldel" och sedan använda en enkel kabel mellan pluspolerna är ett gammalt knep...
Gamle Joseph Lucas var inte helt tappad baken en vagn. Det fanns faktiskt teorier bakom valet att använda plusjordade bilar, bl.a med hänsyn till korrosion pga av galvaniska strömmar i karossen osv. Men han var alltför ensam om sina teorier och resten av världens biltillverkare, eller tillräckligt många iaf, valde minusjord. En av dem var Robert Bosch som snabbt blev stor aktör inom bilel och dieselpumpar mm.
Men engelsmännen var ändå oftast tidigt ute med vissa lösningar som andra sedan också anammade. Man hade t.ex 12V-system i sina bilar en god tid innan tyskarna insåg att 6V inte var någon hit alls... En engelsk bil på 60-talet hade t.ex betydligt bättre belysning (strålkastare) än en tysk.
Märk väl att t.ex många BMW m.fl idag har bromsservo och andra bromsdetaljer från "Lucas made in England". Allt är inte mörker som heter Lucas...

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lucas är väl också en stor tillverkare av insprutningspumpar för dieselmotorer. MB, Citroën, Skoda m.fl använder sig av dessa.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. lumparknepet så är min erfarenhet från militärtjänsten att åtminstone alla 24V-fordon var utrustade med ett väldigt bra stickproppssystem för att sammanbinda fordons elsystem med. Minns att jag i ren ilska startade en djupfryst Scania med att låna en batterivagn från ett övande förband. Den stod inomhus och var bestyckad med en massa batterier och det förträffliga kabelsystemet. Bara att plugga in och hålla startknappen intryckt några minuter tills den sakta pyrde igång i ett svart moln av rök. Mycket tålig startmotor! :)
Känner inte till Lucas insprutningspumpar. Fullt möjligt men annars var det väl främst CAV i England som kunde matcha Bosch någorlunda . Eller nästan iaf..

FP
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Min Skoda.. Förlåt, VW Caddy har en Lucaspump.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Kontaktsystemet har NATO-standard och benämns i folkmun för Nato-kontakt.

Används idag flitigt i det civila till bla att koppla ihop lastbilar med släp/trailers som har strömkrävande byggnationer.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många Mercor från W210 och framåt har Lucaspump också.
jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Och har du ett gel-batteri ska man ha CTEK-laddaren på snöflingan, vilket man iof kanske ska ha ändå om bilen ska stå på långladdning över vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Om man lyfter på kupefiltret på en e39a och kikar på huvudcylindern till bromsen så bli inte förvånad om det står Lucas på den :)
Han hade egentligen inte helt fel. Hela eltänket är egentligen fel, det tog en del år till man kom på att elektronern INTE "går" från + till minus utan från Minus till plus, men då var det så vedertaget att elsystem och scheman var ritats så att det inte gick att ändra på. Men det är överkurs och egentligen inget man ska bry sig om.
Så tändgnisten på stiftet "går" inte från stiftet till blocket utan tvärtom egentligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

jonte_malmö: Vanliga batterier skall INTE underhållsladdas på snöflingan, då detta program är avsett för låga temperaturer och har en högre spänning som "kokar ur" vanliga batteriet.

Och vad jag kan förstå av manualen till min MXS 5.0 så skall inte heller GEL-batterierna köras på snöflinga.

Snöflingan skall användas till AGM batterier (tex Optima)

Allt enligt C-tek´s manual.

jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Tor: Aha, då har jag missuppfattat. Det var batterier typ Optima jag trodde var gel-batterier. Jag har nämnligen Optima i min Jeep och fick tipset att köra på snöflingan. Så jag menade rätt men skrev fel :)
Lågtempläget (snöflingan) är just avsett att använda vid riktigt låga temperaturer. Det höjer spänningen under bulkladdningen från 14,4 till 14,7V och påverkar inte den efterföljande underhållsladdningen.
Cetek har även på vissa modeller ett extra högt spänningsläge för att ta bort syraskiktning i batterier med öppen elektrolyt. Det skall alltid vara timerstyrt så att den förhöjda spänningen uppåt 15,5-16V bara kan fortgå en viss tid.
Här hade man lite problem (med timerstyrning) i början, det blev en del reklamationer pga sönderkokta batterier..

AGM och GEL-batterier blandas ofta samman, båda har bunden elektrolyt, kan vändas på sidan utan problem osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.