|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Har precis köpt en jätte fin 123d med m-sport och lite lull-lull.. Men en sak som stör mig är att ratten är lite sned när jag kör spikrakt framåt.. Framvagnen verkar sjyst utan bara ratten som verkar "ur läge".. Är det nåt man kan justera själv? Är mycket händig av mig.. Eller bör BMW verkstan göra en nån justering? Tacksam för svar.. | |
|
Ratten hoppar inte "ur läge" av sig själv, och du bör inte justera den heller. Troligen så behövs det en hjulinställning. Det kan vara så att förra ägaren har varit emot någon trottoarkant eller liknande. Eller så har han kanske bytt styrleder utan att göra en hjulinställning efteråt.. Gå till en däckfirma och få det fixat, men be dem kolla först så att alla bussningar är ok. ------- Min bil suger inte... |
|
|
När jag hade samma problem var det en av bakvagnbussningarna som var sliten. __________ Mvh Grelle |
|
|
som sagt, en hulinställning som behövs, ratten kan man bara sätta i ett läge på rattstången Hur långt har bilen gått föresten? har ganska svårt å tro att en bussning som är dålig redan?? |
|
|
Tack för svar allihopa.. Det verkar som jag ska göra en hjulinställning då.. Den har bara gått ca 5000, så svårt att tro jag med att en bussning redan är slut.. Ingen av er råkar vara från eller i närheten av sundsvall och kan rekommendera nån? :) |
|
|
Det finns en som håller till i närheten av Molin bil, i industriområdet på andra sidan vägen. Låter troligt att den endast fått en smäll och att bussningarna är okej. __________ Mvh Grelle |
|
|
Alright, ska kolla där.. tack:) Jag har hört att det ska finnas en på norra vägen ovanför city gross också.. Men ska kolla han/(hon:p) vid molins.. |
|
|
Jag hade samma problem med min gamla Saab 9-5 innan. Jag fick ha ratten rätt mycket åt "vänster" för att köra rakt fram. Jag gjorde hjulinställning, det hjälpte dock ingenting. Jag bytte till helt nya däck, ingen skillnad. Samma sak på nya sommardäck och nya dubbade vinterdäck. Bytte även bussningar när det blev dags för det, ingen skillnad. Lösningen? Jag köpte BMW :) |
|
|
Agathorn, Gör du en hjulinställning så blir ratten rak! Blir den inte det så har de slarvat. De ska även kolla så att bussningar och styrleder är ok, annars kan de inte göra hjulinställningen rätt. ------- Min bil suger inte... |
|
|
@Agathorn Det gjorde du rätt i. @Simon76 låter fint det.. Jag återkommer när jag fått tid att ta tag i saken så får vi se om det stämde:) Om det nu är nån som är intresserad förstås.. |
|
|
Säg bara till dem det med bussningarna först. Det är inte säkert att alla firmor är så seriösa att de gör det automatiskt.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Okej tack Simon, ska gör det:) | |
|
anledningen till att inte alla får sin ratt rak efter hjulinställning är för att alla inte låser ratten rak och gör hjulinställning därefter En del verkstäder håller fortfarande idag på med att helt enkelt bara dra ett måttband mellan framhjulen. För att det ska blir ordentligt gjort med rak ratt, så behöver du en riktig maskin som du sätter ut sensorer med på varje hjul och låser ratten. |
|
|
Jo jag har hört runt lite och förstått det.. Lämnade in den iaf till en kille I måndags som hade en riktig maskin. Blev som fruktansvärt irriterad efter en stunds körning då jag såg att ratten Inte var spikrak då heller. Imorn så ska han få "göra om gör rätt" .. Får han inte till ett då kanske man ska begära pengarna tillbaka? Blir väl att lämna in den på bmw kanske annars då.. |
|
|
Klen tröst kanske men att få ratten 100% är ganska svårt räcker att man slarvar en aning på toe-inställningen så blir den sne ändå |
|
| Grejen är ju den att att verkstadskillen ställer ju ratten manuellt rakt efter han har gjort en första kontrollmätning.. Oftast sträcker de bara in huvudet vrider ratten så den ser rak ut från där han tittar och låser fast den.. Sen när man själv sitter där man normalt ser ratten när man kör så ser den kanske inte ut att vara rak. Sen så är en förutsättning att de ska bli bra är att man har friska däck, bussningar, fjädrar, leder osv.. | |
Karl-Hilding |
"Grejen är ju den att att verkstadskillen ställer ju ratten manuellt rakt efter han har gjort en första kontrollmätning.. Oftast sträcker de bara in huvudet vrider ratten så den ser rak ut från där han tittar och låser fast den" Detta var huvudet på spiken!! Min är inte 100 rakt heller men orkade inte köra dit o klaga. Men skall sätta på mina nästan nya friktionsdäck om en månad och hjälper inte det så får jag se... |
|
Verkar stämma det ni säger gubs. Har varit in andra gången nu lite irriterad.. Man tycker ju att om man betalar för en tjänst ska det göras riktigt första gången.. Blev nästan 100 andra gången, men vill ju ha den 110:p Sne ratt kan man ha i en gammal ford fiesta inte i en nyare bmw tycker jag. Tänkte låta bmw göra saken rätt i samband med service framövers.. Hur gör man på fabriken då? Ingen mekaniker jag men borde det inte finnas nåt typ "start utförande" så att säga? Inte haft tur med min bimmer än så länge då skivspelaren la av också för mig, har navigation i den så snuskdyrt. Men det gick via försäkringen så blev en självrisk bara som tur va. |
|
|
Även om man har riktiga verktyg och mäter upp den ordentligt är det ändå fullt möjligt att göra ratten sne om man inte har samma marginaler på varje sida. om t.ex toe är 2 mm inåt, så finns det alltid en tolerans för hur nära man måste vara för att det ska fungera, men om marginalerna skiljer sig bara lite mellan höger och vänster sida så blir den ändå sne, fastän ratten är ställd helt rak |
|
|
Okej okej.. Bytte till vintersulorna och då verkar det som ratten blivit rak.. Kan det vara så enkelt för mig att jag behöver nya sommarsulor måntro?? Hur gick det för dig Karl-Hilding? Blev den rak lr har du inte bytt till vinterdäck än? |
|
| Har med en sne ratt på min 120d, hade faktiskt inne den för just det för två månader sen eftersom jag köpte den begagnad på en bmw firma i stan så fixade dem det på garantin, efter det kändes nog ratten rak (tror jag), nu när vinterdäcken är på känner jag inte att det är helt rakt, funderar på att gå in med den innan min garanti går ut, men då kanske risken finns att ratten blir sne när sommarsulorna åker på, jag kör nog på tvivelaktiga vinterdäck från blocket (14år), dock 5mm mönster, har nu lärt mig att kolla datum på däcken... jag vill ju inte behöva betala byte för sletna bussningar om det är det som ställer till det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.