|
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle ta tag i mitt bilintresse och köra lite banträffar/konkörning eller annat kul samt införskaffa en billig bil (helst 20-25 men kan om det är betydligt bättre satsa 35-40-45) så världen inte går under om jag gör något lärorikt misstag (typ banan svänger helt plötsligt men inte jag osv). Jag behöver också kunna använda bilen i vardagen som andra bil. Efter lite surfande på detta utmärkta forum + rejsa.nu behöver jag hjälp av er. Hur som helst har jag bestämt mig för en BMW(min första) , där min första prio nog är en 323 compact (E36). Dock har jag fattat efter lite surfande att de inte är så vanliga. Det finns en sådan till salu - jag har försökt nå ägaren utan resultat - nu har jag tröttnat på att jaga denna säljare/bilmodell. Tittar nu mest på coupér även fast sedanen skall vara lite styvare och nästan samma vikt, dock tycker jag coupen är mycket snyggare. För att göra ett kunskapslyft på BMW-sexor (som jag tycker verkar mycket trevliga och hållbara) var jag och provkörde två couper idag (E46, 2001) en 325 och en 330. Jag blev lite besviken på draget i 325an faktisk, trodde den skulle gå bättre (alt jag varvade den för dåligt). 330 tyckte jag gick bra. Är det sommarens MC åkning på "gammel-firebladen" som gjorde att mina referensramar avseende acc blivit helt orealistiska - är en E46 325 2001 lite "seg" eller hade bilen/ jag en dålig dag. Övriga frågor: Hur stor skillnad tycker ni det är i körklädje på en E46 328 (säg 98-01) och E36 325/328? tycker det verkar som fina E36 couper 328 kostar endast ca 5000 mindre än tidiga smårisiga E46 couper 328 och då borde den kritiska rosten (balkar mm, bortse från skärmar, dörrar, motorhuv) vara mindre på en E46 + att de är en säkrare bil ?) Är en E36 318is någorlunda likvärdig en E36 325 på bana/konbana mm (Finns några fina och billiga 318is till salu men 325/328 är betydligt dyrare) Hjälp en förvirrad förstagångs BMW-köpare till ett klokt köp! | |
|
Hej! Har haft många e36 325 och 328 då och två st e46 323 och 328, och enligt min mening skiljer det faktiskt mycket mellan bilarna och e36 känns mycket sportigare och råare iallafall motorljudet medans e46 är en tyst bil vilket kanske får den att kännas lika snabb som e36 och eftersom du ska använda bilen till vardags så gör du valet ännu svårare, så ska du köra bana så satsapå en e36 absolut mer känsla i den! Men vill du åka bekvämt så är ju e46 ett klart val OBS e46 är INTE slöare men mer känsla i e36. Hoppas det hjälpte något iallafal! |
|
|
Jag rekommenderar också E36 före E46 för detta ändamål. Har haft en 323ti själv å den är nog bästa valet, mkt rolig med sin bakvagn från E30. /Jonas |
|
|
Gillar också e36 bättre, som skrivs tidigare är den råare känns sportigare .Ägde en 325 för ngr årsen vart supernöjd under ägartiden. mvh |
|
|
Jag tror också E36 är mer lämplig till detta syftet, om inget annat så för din budgets skull. Du lär kunna hitta en fin E36 och även lägga lite pengar på den utan att spendera hela din budget, samtidigt som jag är lite osäker på hur stor chansen att man hittar en fräsch 328i/330i E46 för 45.000:- är? Visst annonser finns men hur är bilarna? 328i E36 är mitt tips, motorn i 325i är nog lite roligare original till skillnad från 28i som är stark på lägre varv men inte drar hela vägen till varvstoppet. 28i kan man byta insug på och få mer effekt samt typisk BMW-karaktär (likt 25i). Ta en titt på kombi med, de är ofta i bättre skick till lägre pris jämfört med sedan och coupé-modellerna. Och på bana borde de fungera, det var någon tidning som byggde en banbil baserad på just 328i Touring för ett litet tag sedan! //Bjersér |
|
|
Tack bmw36,azkikr, Dutta, bjerser för er svar, har också varit ute och tittat på några objekt, främst E46or alla har haft ganska mycket rost. Även de lite dyrare har börjat rosta. Min bild är att E46 är ganska rostkänslig får nästan lite merca 99-02 känsla på denna modell. Väljer i princip mellan 318 compact eller 328 E46 coupe (risig) med lite fundering av E36 318is. Tycker att de E36 328 coupe jag sett är lite överprisade, tror jag nästan hellre köper en rostig e46 coupe för obetydligt mer pengar då E46 är betydligt trevligare vid vardagskörning. Mitt absoluta förstahandsval är 323 compact, men de verkar mycket ovanliga tyvärr. Men dyker en sådan upp slår jag till direkt. Vilken är roligast på banan, 318 compact, 318 båda E36or eller E46 328. |
|
|
Bjerser, att hitta en e46 328i för 45 tror jag inte är så svårt, de ligger mycket lägre i pris än 330i gör och det är inte så konstigt med tanke på att 328 är äldre. |
|
|
Min ganska begränsade erfarenhet säger att 325i E36 dvs M50motorn kräver lite högre varv för att kännas pigg och rapp (max vrid ligger nog hägre i varvregistret) om man jämför med 325 E46 som har M54motorn. M54 har lite bättre bottendrag enligt mina subjektiva upplevelser. Då jag någon enstaka gång provat 328 E36 så kändes den piggare i bottendraget (den har ju 3 deciliter mer cylindervolym så det verkar ju rätt). I en annan tråd efterlyste jag vridmomentkurvor (och ägnade timmar åt egen nätsökning) för de olika motorerna men fick aldrig tag på alla. Ang rost så är den stygg mot både min e46 och min e36 men e46an har fördelen att ha plast närmast vägen medan e36:an är plåt hela vägen ner på sidorna. På äldre motorer tror jag också att skicket på motorn kan spela en betydande roll så stirra dig inte blind på en viss motor - en illa skött men från början starkare motor kan nog vara väl så bra som en mindre stark men välskött. Lycka till med ditt val! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
adrenaline11: Jag uttryckte mig lite klantigt, men E36 ligger klart lägre i pris än E46 och därmed har man ett mycket större utbud det var så jag tänkte. Sedan kan man säkert hitta en fin 328i E46 för de pengarna också, men där tror jag helt klart andelen "vrak" är större än hos föregångaren. Och att hitta de fina exemplaren kan visserligen vara svårt oavsett modell, det är inte så lätt när alla man tar kontakt med påstår att deras exemplar är i kanonskick oavsett vilket vrak de äger. //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.