AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.067

E36 318I Ingen gnista eller bensin.

Sida 2 av 2
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Hej!

Är kanske dags för en update då det visade sig att det inte var vevaxelgivaren det var fel på.

Anledningen till att jag inte har fått något utslag på oscilloskopet beror troligtvis på styrenheten, då jag nu har funnit ärg på kretskortet. Har testat att rengöra med elspray och en mjuk tandborste, vilket såklart inte var till någon nytta. Är helt säker på att jag fått bort all ärg.

Så, dags för dagens fråga. När jag köper en "ny" styrenhet, vilka nummer ska då stämma överens?

[IMG]Länk

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Är ju ett Bosch nummer uppe till vänster och ett BMW nummer nere till höger. Söker jag på Bosch numret på t.ex. laga.se så får jag fram flera styrenheter där BMW numret inte stämmer överens.

Ska jag gå efter bara Bosch numret eller BMW numret måste stämma det med?

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
Nu när du nämner det där så kommer jag ihåg en kille här som hade en box där ett stift var helt sönderärgat, han hade samma problem som du efter att han tillverkat ett nytt så fungerade det igen.

Vart är din box ärgad nånstans och vad har du gjort rent det med?
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Boxen har ärgat på kretskortet och jag har gjort rent med elspray och en mjuk tandborste, ser nu helt rent ut.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
Var det ärgat på kontakten stiften som gå in i kabeln?
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Nej, det hade "bara" ärgat på kretskortet, såg det när jag öppnade styrenheten.

Kontakterna är det inget fel på.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Någon som vet om man ska följa Bosch numret eller BMW numret när man letar efter en annan styrenhet?

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Någon som vet? Skulle vilja ha igång bilen så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in ditt chassinummer här (sista sju symbolerna): www.realoem.com
och sök efter styrboxen så får du se om den nummerändrat och i såfall till vilket nummer.

Du kan även knappa in styrboxens BMW-nummer direkt för att se vilka bilar den passar i.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Här är den på realoem, nr 2 i listan. Länk

Och här är listan på vilka bilar den sitter i. Länk

Men det jag inte förstår är att det finns styrenheter som har samma Bosch, men olika BMW nummer.

Detta får jag upp om jag söker på Bosch numret. Länk

BMWs art. nr. Länk

Jag tänkte först att bildemonterarna i länken med Bosch numret inte hade antecknat BMWs art. nr. och att det var därför jag bara hittar en styrenhet när jag söker på BMW numret, men om man ser på bilderna så ser man att det är samma Bosch men olika BMW nummer.

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Kan det vara så att det är samma typ av box, men olika chip/programvara?

Med vänliga hälsningar.
Peter

Död åt Hyundai!
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Hej igen!

Fick tag i en styrenhet med rätt Bosch OCH BMW-nummer.

Men bilen vill fortfarande inte starta!!!

Jag har mätt den nya vevaxelgivaren och jag får en bra kurva på oscolliskopet. Styrenheten ska inte vara några problem då bilen den satt i var provkörd av skroten.

Någon som har några idéer? Jag har uppenbarligen missat något, men jag vet inte vad. Vet inte alls var jag ska fortsätta nu....
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Någon?
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Känns ju vettigt att min tråd har visats 2297 gånger och att ingen har något förslag...

Jag funderar lite på om det kan vara tändningslåset (?).

Med vänliga hälsningar.
Peter
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har du kollat relät som som styr spänning till tändning och pump,detta sitter under huven och är nog ljusgrönt (eller vitt) på din bil.Obs du kan inte "låna" ett från en annan förbrukare iom att detta är special med dubbla utgångar.
Du kan ju bygla o testa men tänk då på att mata båda utgångarna.

Var ett tag sedan jag stötte på detta prob men har genom åren bytt på ett gäng E36or.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Tack för svaret trucker!

Jag har nu testat att bygla både pump och huvudrelä och då går pumpen men jag får ingen gnista.

Jag har tjuvkopplat bilen utan resultat. Har även testat alla + och - ingångar till styrenheten med 21watts testlampa och allt ser bra ut (testade en väldigt kort stund och utan styrenheten inkopplad).

Jag har återigen mätt kam- och vevaxelgivare med oscilloskop och det ser fint ut.

Tändspolen får + och -, men ingen signal. Har mätt signal på kablarna vid styrenhetskontakten och +/- vid tändspolen.

Det enda jag har lyckats åstadkomma hittills idag är att när jag byglar en kabel mellan batteriets minuspol och pin 1 vid styrenheten (inkopplad), så fungerar pumpen som normalt. Pumpen startar på tändningsläge 2 och fortsätter gå 5-10 sec efter det att jag har slagit av tändningen. Pin 1 på styrenheten går till pin 4 vid pumpreläet (relä-ingång nr 85).

Men fortfarande ingen gnista...

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Med vänliga hälsningar.
Peter
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tidiga E36 brukar gå skapligt att läsa av motorstyrning på E30 är däremot ett lotteri.
Kolla om du inte kan testa med nåt annat interface/prog

Kom även på ett fel liknande ditt på en bil jag lagade,där var 2 kontakter satta på fel plats under insuget.Nån hade mekat med den och satt dessa på fel givare.

Men annars är det vanligaste felet relät,jag har nog bytt 7-8st.har du ingen som du kan låna relä av,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.