|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-älskare! Har precis införskaffat mig en E36 318I som inte har någon gnista och där bensinpumpen inte går, bilen var sån när jag fick den. Har sökt lite på nätet men har inte hittat något gällande just 318I. Har dock tillgång till Autodata då jag är bilmekaniker. Den förra ägaren har bytt tändspole och bensinpump, så felet ska inte vara där. Reläet till motorstyrenheten klickar som det skall och jag har även sett så att styrenheten har spänning och jord på de stift som den ska ha (enligt Autodata). Jag har ohm-mätt kamaxelgivaren och vevaxelgivaren uppe vid kontakten till styrenheten men värdena ser bra ut. Kan återkomma med exakta siffror. Har inte kollat givarna med diod än då jag inte är särskilt begeistrad inför att ta bort insuget eller oljefilterhållaren, men ska göra det imorgon om ingen här har något bra tips. Jag försökte avläsa felkoder med jobbets Bosch KTS, men utan framgång. Testade att läsa av blinkkoderna på motorlampan men det gick inte det heller, varken inne i bilen eller genom att koppla en LED lampa till stiftet på styrenheten. Motorlampan lyser inte alls, satt ingen lampa i uttaget så jag satte dit en, men den lyser fortfarande inte. Kan det vara så att det inte går att läsa felkoder på tidiga årsmodeller? Bilen är tillverkad 10/1993 och har chassinummer WBACA910XOKA90324 (registrerad i Norge). Extremt tacksam för hjälp då det står helt stilla i huvudet just nu. Med vänliga hälsningar. Peter | |
| Jag kunde läsa av felkoder på min e34 från 92 så det borde gå på din. | |
|
är det larm på bilen, är alla säkringar hela? |
|
|
Något larm har jag inte hittat och såvitt jag kan se så är alla säkringar hela. Ska dock gå över dem igen så jag inte har missat någon. Förövrigt så har den förra ägaren varit och "felsökt" precis överallt så bilen ser mest ut som sopor just nu. Är ju möjligt att han har kopplat ut något någonstans som gör att det inte går att läsa felkoder. Några tips? Har inte pysslat med E36 tidigare och har bara haft bilen ett par dagar så jag har inte monterat tillbaka allt än. Bilen blev förresten importerad från Tyskland -98. Mvh Död åt Hyundai! |
|
| sorry menade startspärr. | |
|
Antar att du menar original/EWS? Hur vet man ifall bilen har det? Är i alla fall ingen extra transponder i nyckelknippan som jag har sett tidigare på bilar med eftermonterad startspärr. Död åt Hyundai! |
|
|
Någon som har något bra tips på något annat som kan vara fel? Ska snart börja demontera insuget, men är inget jag ser fram emot direkt. Hade varit skönt att slippa. Mvh Död åt Hyundai! |
|
|
Hittade detta och det verkar vara samma fel som jag har. Länk Men trådstartaren har givetvis inte skrivit lösningen. Någon som känner honom och vet vad som var fel? Kände att det inte var lönt att lyfta tråden då han inte har svarat på det sista inlägget. Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
Nu har jag mätt vevaxelgivaren med oscilloskop. Mätte uppe vid kontakten till styrenheten. Kommer inte ihåg pin nr just nu, men ska vara rätt enligt Autodata's kopplingsschema. Det går 3 kablar från givaren till styrenheten. En med jord, en med ca 5v konstant spänning och en signalkabel. När jag kopplar oscilloskopet till stiftet med jord och till 5v stiftet så är det mer eller mindre konstant när jag kör på starten. Kopplar jag däremot på jord och signalkabeln så händer det absolut ingenting. Bara för att se att jag ställt in det rätt med tidsintervallen på oscilloskopet (1000 millisec) gjorde jag samma mätning på kamaxelgivaren och då får jag fram tydliga toppar. Ohm mätte sedan kablaget mellan styrenheten och vevaxelgivaren och det såg bra ut. Testade även att mäta mot jord och då var det ingen kortslutning (förutom jordkabeln såklart). Bränslepumpen går som den skall om jag klämmer samman reläet "manuellt". Med andra ord så bör det vara vevaxelgivaren som är trasig. Jag förstår att det är därför som det inte är någon gnista, MEN varför är systemet uppbyggt som så att även bränsletillförseln bryts? Är det någon typ av säkerhetsfunktion eller för att inte fylla cylindrarna? Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
Någon som vet? Mvh Död åt Hyundai! |
|
|
När vevaxelgivaren var trasig på min 525:a (M50TU) så var det precis så. Jag började med att felsöka relä till bränslepumpen, pumpen och sedan återstod vevaxelgivaren. Startade direkt med ny givare på plats. |
|
| Har du ohmätt givaren? | |
|
Tack för svar! Ja jag tycker inte att det kan vara mycket annat. Mätte du signalen från givaren innan du bytte? Tänker mest så jag inte har gjort något fel, kan räkna gångerna jag har använt ett oscilloskop på mina tio fingrar, Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
delorian Ja jag har ohmmätt givaren och enligt Autodata så ligger den inom rätt område. Den ska vara 400-800 och när jag mätte låg den på ca 500. Har tyvärr inte exakt värde framför mig just nu. Stod även att man kunde testa att snurra motorn sakta för hand med en diod-lampa inkopplad och att den då skulle blinka. Vilket den inte gjorde. Kan det vara så att det är fel avstånd till triggerhjulet? Verkar inte gå att justera och ser heller inga fysiska skador. Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
En kollega har varit i kontakt med en före detta verkmästare på BMW och enligt honom så är både kam och vevaxelgivaren mer eller mindre värdelösa. Därför rekommenderade han att skifta bägge två. Ska i alla fall ha tag i en vevaxelgivare. Någon som har en fungerande hemma eller som vet var man kan beställa billigt? BMWs art.nr. är 1 247 218,9 (vet inte hur stor betydelse ",9" har). Har hittat den på RealOEM Länk Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
Här var superbilligt. hitta den nr jag skulle byta ABS givare Länk |
|
|
Baldboy Tack för tipset! Tyvärr hade de inte givaren som jag behöver, men har skickat ett mail och frågat ifall det är något de kan ordna. Ingen som vet någon annan bra sida man kan kolla? Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
Kolla ebay. Eller åk till en skrot å köp borde kunna få billigt från självplocken. |
|
|
Jag har hittat ett par begagnade på Ebay, men tar det som sista utväg då det känns svårt att lita på funktionsdugligheten. Bor för närvarande i Nord-Norge, närmare bestämt vid Europas nordligaste punkt. Länk Har 15 mil till närmsta skrot och han som driver den ska enligt ryktena inte vara nådig med priserna. Men har pratat med min svärfar som bor i Skåne och han ska se om han hittar en fungerande till en billig peng. Hade varit skönast att få tag i en ny, pirat, som ligger bra till i pris. BMW här i Norge vill ha 1500 NOK för en ny och då tar det ca 2 veckor att få hem den. Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
| Beställ från tyskland ebay eller sverige, går att få nytt från båda. | |
|
Har nu beställt en ny från England. Blev 363,46 kr inkl. frakt till Norge. Mvh Peter Död åt Hyundai! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.