AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.524

M3 E93-09 1000 mil kvar till nästa (olje)service - Byta innan avställning eller ej?

al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Hej! Jag är nybliven ägare av en underbar BMW M3 E93 Cab, gått 2000 mil. Har ca 1000mil kvar(juni nästa år) tills nästa service ska göras. BMW säger att jag inte behöver byta olja innan avställning utan ta det nästa gång service ska göras.
På min tidigare E36 cab har jag bytt men då har jag även kört en del med den innan avställning. Denna har ju varit på service för inte så länge sen och jag kommer inte hinna köra mer än ca 100 mil innan jag ställer av den i slutet av sept./början av oktober.
Har läst tidigare trådar men det som gjorde att jag skapade denna var att BMW just säger att man inte behöver byta utan vänta tills nästa service. Den 3år fria servicen är för övrigt passerad.
Ska man gå på deras rekommendation, de ska ju trots allt vara "experter" men min erfarenhet har varit blandad bland dessa s.k "experter".
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Byt med billig olja från www.mapodo.se
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det finns olika skolor kring det där.

Vissa tycker att man skall byta innan avställningen och sedan inte röra bilen på hela vintern.

Personligen förespråkar jag att inte byta och istället starta bilen regelbundet under vintern och sedan byta olja när våren kommer och bilen tas fram. (alternativ när serviceindikatorn säger till)
Anser att många komponenter tar mer stryk av att stå still hela vintern, jag brukar även köra lite fram och tillbaka i garaget för att få runt lite olja i tex växellåda och slutväxel.

al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Det här med att starta bilen då o då är inget jag tänkte göra. Bilen kommer stå i varmgarage och batteriet kommer underhållsladdas, så har jag tidigare gjort i varje fall och det har inte hänt något särskilt.
Det är också en sak jag för övrigt undrar;
Behöver man omprogrammera något om man har batteriet urkopplat så pass lång tid?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låt batteriet sitta kvar inkopplat bara och koppla på en batteriladdare med underhållsladdning.
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Det är bättre för motorn att byta olja innan avställning.

// Christopher
ch
129
cheffer
525i -90
Kan du förklara varför det är bättre för motorn att byta olja innan avställning när nyligen en service är gjord och bilen inte kommer att köras under vintern? Smartast är att låta den stå och byt olja och filter till våren. Den kommer ju stå i varmgarage som du säger, dvs inga temperatursvängningar som orsakar kondens och oljan som är i är ju relativt fräsh men visst. Vill du betala nån tusenlapp för att låta bilen stå stilla så kan du göra det också. Kan lova dig att den inte kommer ta skada av att stå i vinter med den olja som är i och se till att göra service när du plockar fram godbiten istället :) Är i mitt tycke bara förståsigpåare som överkomplicerar saker som säger att man behöver ha ny olja när bilen bara ska stå. En sak om du kört flera tusen mil på oljan eller kört extremt hårt då det kan finnas lite koksavlagringar etc i den då men nu när den är ganska nybytt så är det ingen fara. Är egentligen ingen fara annars heller när bilen står fint i varmgarage och bara myser under vintern.

Är det till någon tröst så är jag utbildad bilmekaniker också, har bland annat jobbat med bmw dessutom :) Den kommer överleva. Vad du gör till våren är att du häller i lite trevlig omega, varmkör motorn (ska göras vid oljebyte på m bilarna oavsett), töm ut och häll i ny och fräsh olja :) Omegan hjälper till att få bort alla möjliga avlagringar och är snäll och mjukar upp tätningar, rengör tryckare etc, även om du knappt har några i en så pass lågmilad bil och ganska ny bil så är det ett bättre val än att onödigt spilla i ny olja och låta den suga åt sig fukt under vinterhalvåret (Ja, den suger åt sig fukt trots att det inte blir kondens) som du gör bäst i att byta igen till våren igen. Måste nödvändigtvis inte vara omega, bara ett märke som jag kan rekommendera som är bra men även redline har bra grejer som du kan använda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du ändå skall byta olja antingen före eller efter avställningen - byt oljan innan du ställer av den så får du bort alla sura restprodukter och vatten som finns i den gamla oljan, sådant som kan orsaka korrosion eller andra problem under avställningen.
Oljan som slås i motorn åldras i princip inte om motorn inte körs, så den kommer att vara lika fräsch som när den slogs i.

Om oljan är förhållandevis fräsch/nybytt innan man ställer av bilen, är det inte nödvändigt att byta olja vare sig direkt innan eller direkt efter avställningen.
Men har oljan t ex. varit i motorn i 2000 mil, så skulle jag i alla fall byta oljan och göra det innan avställningen.

Vad menar du med att "hälla i lite Omega", cheffer?
Omega har en ofantlig massa olika produkter till olika ändamål - produkter som i sig är oftast är bra men inte nödvändiga om man bara använder bra olja och byter med rimliga intervall...dessutom är de ganska dyra så troligen blir det billigare att byta oljan i stället för att slå i massa tillsatser som du inte har någon koll på hur de påverkar oljan och smörjningen som helhet - bara för att en specifik egenskap i oljan förbättras kan tyvärr någon annan specifik egenskap samtidigt försämras eftersom oljors additivpaket är noga balanserade och en förändring i den balansen kan få negativa effekter = slutresultatet riskerar att bli "obra".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ch
129
cheffer
525i -90
Oljan drar åt sig fukt trots att bilen står oanvänd när den står så länge. En motor är inte helt tät mot luftfuktighet och oljan suger faktiskt åt sig den, tro det eller ej men det gör den så skule inte rekommendera helt ny olja att låta stå öppet i en motor då den inte alls är precis som ny när den sedan startas utan då bör ny olja i om man ska vara noga och vill ha helfräsht. Ska man också vara noga så tar den nya oljan du spiller i upp avlagringar också dvs kommer den att vara lite skitig när du sedan startar efter vintern om än marginellt men onödigt att byta innan när det redan är fräsh olja i om man vill vara noga. TS säger att den knappt är körd senast senaste service dvs helt onödigt att spilla i ny olja! Så prata inte om sånt du inte vet om du ska vara perfektonist. Jag tog ju upp precis det där med om bilen redan gått långt eller hårt vilket den inte har.

Häll i lite omega så menar jag främst omega 907, då det är en kokslösande och rensande prudukt som hjälper oljan att få bort befintliga rester men även hjälper till med smörjande egenskaper vilket är eftertraktat då en motor stått utan att gått ett tag då packningar och tätningar blir hårda vilket denna hjälper mot. Det borde TS kunna ta reda på själv då han verkar intresserad av vad han gör med sin bil och då tar man reda på vilka produkter som gör vad. Läser det vad jag skrev så skrev jag även att det finns andra som är billigare men likvärdigt bra, jag rekommenderar främst omega dock då jag själv använt det mest och även det som används mest bland verkstäder och är väldigt poppis då det ofta har väldigt positiv effekt på motorns karaktär i form av minskande av missljud, oljeförbrukning, tickande och avlagringar. Detta vet jag efter som jag har erfarenhet av att jobba med det. Förstår inte vilket olja han skulle använda i sin bmw som inte skulle tåla dessa tillsatser då de används frekvent på M-bilar på verkstäder, såväl som andra prestandabilar men även vanliga svenssonåk. Såg du också hur jag skrev att han skulle använda den? Varmköra motorn riktigt och max köra 50 mil vilket brukar räcka för att sedan tömma ur all olja och spilla i nytt. Oljan ska dessutom tömmas varm, som jag tidigare sa.

Visst är oljorna vilutvecklade men du verkar ta det till överdrift. En anledning till att omegan är så dyr är eftersom den testas väldigt noga, den testas också i sammarbete med flera olika oljetillverkare och är det står tydligt på produkterna hur de ska användas. Läste du vad jag skrev så såg du troligtvis också att jag skrev att det troligtvis itne skulle vara nödvändigt men det kommer väl ivägen från att vara dryg. Ska du säga något så säg något av vikt som jag inte redan tagit upp.

Det är väldigt konstigt hur verkligheten bland bilar och motorer fungerar annorlunda mot för hur den fungerar på forum :) Samt att folk inte kan argumentera trevligt utan måste ha en mothuggsattityd hela tiden, speciellt på märkesspecifika forum, premium forumen är bland de värsta tyvärr. Älskar bilarna men finns mycket att inte gilla med många ägare.

Jag skulle inte säga det jag gör om det vore så att jag gissade eller inte visste med säkerhet på att det är så det ligger till. Utbildad mekaniker med certifikat, högsta betyg i fordonskännedom samt motorteknik samt ett genuint intresse för det hela vilket får mig att efterforska allt mycket noggrannare samt att jag tar till vara på mina kunskaper. Jämför olika oljor för olika motorer (Castrol edge 10w60 funkar t ex bättre för en m54 som gått en bit än den edge 0w30 som rekommenderas starkast av både castrol och bmw själva då oljeförbrukningen sjunker såväl som soppaförbrukningen). Att den dessutom klarar bättre värme gör inte saken sämre då 330 ofta gasas med emellanåt. Detta är dock OT men bara lite saker som jag observerar.

Vill du rätta mig så gör det gärna men gör det på ett trevligt sätt. Blir less på attityden på detta forum då folk är såna besserwissers och kan allt om allt, medans de i verkligheten oftast inte ens har en aning om vad de olika klassningarna står för, varför man bör byta som man gör eller liknande. Ett annat tips eftersom TS bil gått så kort är att byta oljefilter en gång mellan varje oljebyte då motorn fortfarande slits in efter så kort sträcka.

Aja, lycka till för TS, din bil kommer klara sig hur du än gör :) Nu kilar jag för kvällen. God natt
Orkar bara inte läsa alla lång svar, MEN;
du behöver INTE byta olja, däremot hade jag bytt olja till våren, skadar aldrig med extra oljeservice bland annat pga att det kommer uppskattas när du ska sälja bilen...

Starta INTE bilen under vintern, om du nu inte ska ut att köra med den.

Det här med "vinterförvaring" har blivit så j-vla hypat....

Parkera bara bilen, thats it, den kommer inte försvinna.
Men visst ska man tvätta bilen innan, gärna pumpa lite extra luft i däcken för att slippa att dom e lite kantiga första milen på våren samt gärna sätta på en batteriladdar på batteriet för att slippa byta batteri vart annat år. En så kallad torrboll kan även vara bra ifall bilen står i ett kallt och fuktigt garage, står den i varmgarage låt rutorna vara nervevade lite bara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cheffer, det är du som läser in "besserwisserattityden" i din tolkning, men jag anser nog personligen att du inte verkar vara särskilt ödmjuk själv...och sticker man ut hakan långt får man väl vara beredd...! ;o)

Är det något jag vet något om så är det faktiskt oljor!
Gör en liten sökning på detta och andra forum så kanske du förstår bättre innan du (felaktigt) förutsätter att jag har "dålig koll" på detta ämne.

Tyvärr anser jag att du också har en del fel i din argumentation, även om du har bra betyg från gymnasieutbildningen.

Vatten som oljan i motorn tar upp, kommer främst från det vatten som bildas i förbränningsprocessen och sedan letar sig ner i vevhuset genom sk. "blow-by" förbi kolvringarna - det är främst värmen och vattnet från förbränningen, samt bränslerester som bryter ner motoroljan - då bildas även sura restprodukter som oljan binder. En olja som står oanvänd i en motor under några månader kommer inte att vara påverkad nämnvärt.

Det jag skrev var att OM man skall byta olja i samband med avställningen - gör det INNAN för då mår motorn bäst pga att man då får bort ev. frätande och korrosiv föroreningar från motorn. Hur stor skillnad det gör i verkligheten skall jag låta vara osagt. Troligen är byte före eller efter avställning, båda "tillräckligt bra".

Gällande behovet av att byta "fräsh olja", citerar jag mig själv:
"Om oljan är förhållandevis fräsch/nybytt innan man ställer av bilen, är det inte nödvändigt att byta olja vare sig direkt innan eller direkt efter avställningen."

Oljors egenskaper är tyvärr ALLTID en kompromiss där motortillverkarna genom sina olika klassningskrav anger hur denna kompromiss skall/bör se ut.
Ingen olja kan tyvärr vara bäst på allt i alla sammanhang, särskilt inte om vi skall ta med någon form av rimlighet i kostnaden hos oljan. Kör man med en olja som uppfyller de klassningar som biltillverkaren anger - då kan man vara ganska säker på att den oljan kommer att fungera bra i motorn!
Att gå utanför motortillverkarens rekommendationer är alltid ett vågspel.

Många av additiven i oljorna är synergiska vid rätt balans mellan olika ingredienser, vilket innebär att mer av någon ingrediens INTE med automatik innebär att funktionen blir bättre, tvärtom! Ökar du mängden av en typ additiv kan detta medföra att man får drastiskt försämrade egenskaper gällande någon kritisk egenskap i oljan - det handlar om balans mellan additiven. Oljors additivpaket är därför noga balanserade.

För att göra det lite pedagogiskt bildligt och då bortser vi ändå helt från synergieffekten hos de olika additiven:
Föreställ dig att du har en begränsad liten yta i motorn där två metalldelar skall separeras från att mötas metall mot metall (t ex. kamnocken mot ventiltryckare där oljan normalt sett är både tunnast (ca 2-4 micron tjock film) och utsätts för högst tryck i en normal motor).
På denna begränsade yta "trängs" olika typer av molekyler i oljan för att göra sitt tänkta jobb - t ex oljans smörjande molekyler (dvs. själva kolvätekedjorna), anti wear-additiv, detergentadditiv, dispergentadditiv, viskositetsindexhöjande additiv, antikorrosionsadditiv...
I en välbalanserad additivblandning finns det tillräcklig mängd av respektive additiv för att ALLA oljans egenskaper skall bli rätt - tillsätter du då t ex extra anti-wear-additiv (vilket många "stärkande" oljetillsatser innehåller) som då plötsligt upptar mer yta än innan - måste samtidigt några andra molekyler försvinna för att ge plats = risk att någon annan egenskap i oljan blir försämrad.
Men exakt vilken egenskap som försämras och hur mycket är omöjligt att veta i förväg...

Det finns INGET oljebolag (åtminstone inget av de större) som aktivt samarbetar med Omega eller andra eftermarknadsadditivtillverkare, för att utveckla deras produkter - tvärtom rekommenderar ALLA seriösa oljebolag att man INTE skall slå i diverse oljetillsatser i oljan eftersom man då förlorar all kontroll över oljans egentliga egenskaper och vilka klassningar den därmed kan uppfylla.

Jag säger inte att Omegas tillsatser är dåliga, men de är helt normalt sett onödiga så länge du använder en bra olja och byter den tillräckligt ofta.

Att använda en 10W60-olja kan helt riktigt ha vissa fördelar som t ex lägre oljeförbrukning i en sliten motor MEN det medför också vissa nackdelar i form av ökad bränsleförbrukning såväl kall som varm...tvärtemot vad du påstår ökar förbrukningen med ca 2-3% i förhållande till om du kör med en 0W30-olja och ökningen är dessutom betydligt större vid kallstarter och körning innan oljan nått rätt arbetstemperatur - detta beror på att den tjockare oljan skapar mer friktion i motorn och har en högre egenfriktion vid cirkulationen (vilket också gör att oljetemperaturen ökar något med tjockare olja). Den ökande friktionen minskar faktiskt även motoreffekten - det är därför många racingstall faktiskt använder extremt lågviskösa oljor (t ex 0W10 och 0W20)!

Visst är en 10W60-olja tjockare än en dito 0W30 vid hård körning och därmed ger en tjockare/tåligare oljefilm (filmstyrkan påverkas även av basoljornas kvalitet och additiven i oljan) - men pga den högre temperaturen bryts den tjockare oljan också ner snabbare genom oxidation - återigen är det alltid en kompromiss mellan olika egenskaper hos olika oljor, där en förbättring inom ett område oftast leder till en försämring av andra egenskaper...

Personligen anser jag dock att dagens extremt långa oljebytesintervall i kombination med vårt starkt växlande klimat över året och en allt högre etanolinblandning i bensinen är "obra" faktorer - dessa förhållanden utsätter oljan för stora påfrestningar och lägger man sedan till mycket kortkörningar kan det få oljans funktion att i värsta fall falera (det finns några tydliga exempel på oljerelaterade problem som är relativt vanliga hos t ex VW-motorer som slammar igen, problem med frusen vevhusventilation hos vissa BMW-motorer, sönderkoksad olja i vissa SAAB-motorer etc.).
Personligen byter jag därför alltid olja och oljefilter ungefär halvvägs in i BMW:s longlifeintervall.

Jag håller dock med dig om att det kan vara en god idé att byta oljefilter en extra gång om man inte vill kosta på sig ett oljebyte - pappersoljefilter i dagens motorer är tyvärr väldigt "primitiva" och utgör helt klart den svagaste punkten i smörjtekniken i en motor - med högeffektiva filtersystem som även tar bort vatten och bränslerester från oljan, kan den hålla extremt länge (det finns vetenskapligt utförda försök med högeffektiva oljefiltersystem där man har kört lastbilar på samma motorolja i mer än 60 000 mil och där oljan fortfarande anses vara OK vid oljeanalyser!).

Om du vill diskutera oljeklassningar, så gör jag gärna det - men då tar vi det i en annan tråd för det finns mycket att diskutera...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ch
129
cheffer
525i -90
Ang attityden så är jag ledsen, du verkar riktigt vettig och kan föra en diskussion. Tyvärr har jag så mycket erfarenhet från detta forum då folk är sjukt stöddiga och ser sig bättre än andra. Som du kanske ser har inte jag speciellt många posts, så det mesta av min erfarenhet består av inlägg som jag sett och trådar som jag följt. Då är nya medlemmar speciellt utsatta och är man dessutom inte kunnig så kan detta forum vara rena döden för ens vilja att lära sig något och dessutom självförtroendet då jag vid flera tillfällen sett personer som verkligen blivit krossade av flertalet som inte ger dem hjälp på frågan de ställt utan istället tillägnar sitt svar till att idiotförklara och vara taskig med personen i fråga. Personliga påhopp har inte varit ute ut bilden heller, därav har jag en ganska offensiv attityd när jag går ut här just för att inte behöva ta sån skit rent utsagt. Har även sagt till vid vissa tillfällen och fått till svar att jag inte har med saken att göra och liknande. Kan vara liknande bara för att en person tar fel på modellkoder, hur många utom frälst bmw folk kan egentligen koderna menar jag? Även om du är bmw frälst men inte så insatt tekniskt kan du förmodligen inte fler än typ e36,e46,e34,e60 och med lite tur e39 men e60 är vanligare att kunna i min erfarenhet trots nyare bil. Inte min mening att verka så vrång och otrevlig men har gärna garden uppe när jag postar här och nu kanske du förstår varför :) Även om jag själv inte blivit utsatt något speciellt mer än något skitsnack OT här och där, så kan jag tycka att atmosfären här är allt annat än gästvänlig ibland.

Var inte enbart gymnasiebetyg jag menade på heller utan eftergymnasiala kurser i motorteknik etc men det är oviktigt.

Är väl medveten om att nästan all fukt i oljan beror på "blowby", även då den mesta spädningen av oljan i form av bensin tillkommer men fukt tränger in i motorn via ren luft bara och oljan har ju den egenskapen, likt bromsvätska även om det inte är i samma grad, att dra åt sig fukten och ta den till sig så den inte ska fastna på andra delar i motorn. Så bildas ju som du säger även restprodukter som oljan tar, sotavlagringar, salter, svavel etc. Nu hade ju dock TS inte kört så långt så därför rekommenderade jag ju i mitt första inlägg att vänta då ett oljebyte till våren enligt mig skulle vara smartare. Dessutom har det ju mycket med den egna tanken att göra på våren att spilla i ny olja och känna att den verkligen är nybytt! Även om en olja som bara stått över vintern är klart duglig och inget fel på :)

Ang additiven så håller jag med dig till fullo, men det jag syftade på var ju just omega 907 som man bara har i motorn i max 10min, dvs mild varmkörning och spiller ut vilket gör att dessa avlagringar, fukt och skit som kan ha fastnat i motorn (där ingen olja nu ligger eller flyger omkring under vinterhalvåret) kommer åt och kan snabbt lösa samt att det är bra för packningarna, även om det finns speciella medel just för packningarna så har jag upplevt att den här även hjälper där, troligtvis för den tar bort frätande ämnen från packningarna/tätningarna och därmed längre livslängd och mjukgörande. Rekommenderade ju inget extra additiv som han ska köra med utan bara en inre motortvätt om han ville vara extremt noga även om det inte ska vara nödvändigt på något vis men lite tar det alltid bort även om det är en onödig extrakostnad på en så pass ny motor. Under denna korta tid och enbart varmkörning gör det ingen skada alls på motorn då den inte pressas samt med de rörliga lyftare så blir inte kamtrycket så farligt högt att det skulle bli farligt även om man skulle ha för mycket av tillsatsen.

Så ska det även tilläggas att även om oljor ofta är väldigt välbalanserade och fint avvägda så är det i många fall additiv i små mängder som kan hjälpa även de finare oljorna då de kan spara in väldigt mycket pengar på att ta bort extremt lite av ett dyrt additiv utan att den reguljära användaren kommer märka något (se bara på biltillverkare som tar bort ett par cm kabel från någon bilmodell och göra miljonvinster, chrysler tog t ex bort ca 1dm kabel på en av deras modeller för ett par år sedan som sedan iofs blev ett stort bakslag då kabeln blev för kort och slets ut med tiden och kostade dem flera extra miljoner då de fick ersätta alla bilar på goodwill). Detta är ju dock något som man måste ha inside info om för att veta alternativt forska mycket noga om oljan och det är ju inget någon gör men billigare oljor kan göras lika bra som dyrare med ett väl avvägt additiv, så länge man väljer rätt och vet vad som behövs vilket sällan händer.

Sant det du säger om att inget oljebolag aktivt samarbetar med omega, men det sa jag inte heller. Sa att omega använder oljor utan att de testar den i samarbete med oljor (dumt uttryckt av mig så förstår din misstolkning till fullo, jag skulle nog tolkat likadant om någon annan skrivit som mig) men det jag menade var att omega använder sig av oljejättars oljor (som de själva då inhandlar, alltså inget aktivt samarbete men de använder sina produkter i samverkan men oljorna) för att testa sina produkter och därav blir de väldigt dyra men också effektiva. Självklart inte nödvändiga till alla oljor och bilar men kan vara riktigt bra och nödvändigt till vissa.
ch
129
cheffer
525i -90
Ska byta olja på morsans bil till veckan och ska då använda mig av två omegaprodukter faktiskt. Det är en s40 2.0t (gamla generationen alltså) Den har gått under 10 000mil men har slarvats väldigt med oljebyten även om en service gjordes förra året men innan det har det varit dåligt och det är många kallstarter samt korta sträckor med den bilen. Iaf lade jag märke till att bilen tickade extremt mycket och hårt, det är då tryckarna som låter, igenkoksade antar jag eftersom det slarvats med service. Så vad jag ska göra är faktiskt att jag ska göra dubbla oljebyten. Först ska jag tömma ur den gamla oljan helt och hållet då den är förbrukad och vill inte att den ska finnas i motorn en sekund till, sedan hälla i ny olja, ut och köra en sväng (någon km) låta motorn svalna lite, dock inte bli kall, sedan hälla i omega 907 och låta den stå på tomgång i ca 5-10 min och mitt i någon gång gasa till lite lugnt så det skvätter runt lite extra och tömma ur den oljan igen, kan ta kort på den då "nya" oljan för skojs skull och lägga upp så får både du och jag se om den tagit något roligt med sig. Kan inte tänka mig att den ser allt för jävlig ut ändå, då den bara kommer att ha varit i motorn i cirka 20min i en bil som gått under 10k mil, även om den har snart 10 år på nacken också. Nämnligen aldrig gjort så förut att jag använt det till helt ny olja men den som är i är så full med skit och så slut att den inte ska användas mer därav gör jag så. Tunnare ska den ju bli iaf men får se hur pass skitig. Steg 2 är iaf att använda mig av omega 909 i den nya oljan då den tickar så förbannat och det har slarvats så mycket med tidigare byten och det är en beprövad produkt som bildar en egen mikroskopisk hinna som samverkar med oljans hinna (dvs den stör inte oljans skyddsfilm) till den olja som jag kommer använda :) Så ska det ju såklart dit nytt filter också, givetvis! Att nästan alla ÅF för omega 909 hävdar en effektökning är ju en annan femma, det ska man inte tro på om man inte har så mycket leakdown att man förlorar effekt och filmen från omegan hjälper den men då har man andra problem :P Jag är ute efter en tystare gång och mjukare motorgång bara. Sedan kanske det blir någon ponny tillbaka från fabrikseffekten med nytt, rent luftfilter, nya tändstift och fin och fräsh olja som kommer ge en finare hinna. Skulle jag vilja ha upp effekten lite bara så skulle mappning vara på sin plats men inte aktuellt på mamsens bil ;) Sedan blir det oljebyte igen till våren igen, då utan några tillsatser alls och se hur den då reagerar. Bör vara tyst enligt mina tidigare erfarenheter. Båda dessa tillsatser används flitigt på proffsiga verkstäder (beroende på fel ofc och även beroende på olja som används). Finns intresse så fixar jag en film på motorljud både före och efter detta. Ska sägas att den tickar så hårt att man kan tro att det är en diesel som går ovanligt hårt, så jag hoppas att kammen inte slitits efter körandet med det skicket på lyftarna men borde vara lugnt med tanke på milen :)

Vad det gäller oljan till e46 så stämmer det jag säger. Att den bryts ner snabbare stämmer ju bara om man faktiskt kör den så varm ofta, vilket inte händer utan bilen används helt normalt och därmed bryts inte oljan ner snabbare än någon 0-30 olja även om den klarar högre påfrestningar. Förbrukningen har faktiskt minskat, antar att det beror på att filmen som denna lämnar ger en lägre friktion även om oljan i sig faktiskt är lite tjockare (stämmer ju dock inte på normaltemp, då är oljorna ungefär lika tjocka, skillnaden är ju att den sista siffran, 60 betyder att den håller sin viskositet upp till en högre värme så medans denna olja fortfarande är som olja efter ett par varv på bana med hård körning så är 30 oljan som vatten och det bidrar ju till högre förbrukning, högre slitage på alla rörliga delar samt risk för ras då oljans film inte längre håller sig och då blir friktionen högre och förbrukningen faktiskt ökar. Att bränsleförbrukningen skulle öka med 2-3% för att oljan är lite "sämre" kallförmåga än en 0 olja tycker jag är starkt överdrivet av dig, har upplevt en lägre förbrukning (säger dock inte att det har att göra med att den är 10w60 istället för 0w30 utan mer att edge oljan smörjer bättre och lämnar en finare film) så jag skulle säga att i detta fall så är förbrukningen någon procent lägre faktiskt, för att inte tala om oljeförbrukningen som är väldigt mycket lägre, säkerligen runt 10%. Att dessa siffror inte går ihop för dig förstår jag, både oljeförbrukningen går ner, vilket tyder på tjockare film och mindre blowby vilket egentligen i teorin borde betyda högre friktion samtidigt som förbrukningen också går ner trots detta skulle på papper inte se verkligt ut för mig heller men så är faktiskt fallet. Varför skulle jag sitta och ljuga? Inget som jag tjänar på direkt utan jag säger bara saker som kanske kan hjälpa någon annan. Edge oljan är ju anpassad för bmws M motorer, står även på dunkarna att den är utvecklad med bmws M division så den är ju för S motorerna men funkar ju på m5x också, givetvis andra med.

Kan dock inte säga att jag vet av många racingstall som kör med så låga oljor då det låter dumt. Vet desto fler som kör racing som har 20w60, 20w50 men har sett ner till 30 också, dock inte lägre än så förutom om det är racing då de byter olja nästintill konstant då vill man ju bara få ner friktionen och skulle köra på rak 0 olja bara det skulle hålla ett race :P. då kallegenskaperna inte spelar någon större roll eftersom motorerna alltid varmkörs innan de brukar sin potential :) Ska då tilläggas att jag har mer koll på endurance och tycker det är mer intressant då det visar hållbarheten på grejerna i kombination med extrema trimningsgrader, dvs mer välbyggt i min mening. Vet dock av några dragracing stall som kör med 0w10 olja men de byter ju efter varje repa så ser inte det som intressant vad det gäller oljor till vardagen och hur de klarar av slitage och värme under längre tid. Dock använder de som kör metanol lite tjockare oljor och de som kör nitro ännu lite tjockare då bränslet tunnar ut oljan och bryter ner den mycket snabbare, trots byte varje repa och har minimala toleranser. Med en olja som ligger på 30 eller under så vill man ju inte ligga på en oljetemp på över 85 grader en längre tid eller öht, intesant? För då riskerar man att förlora på eget bevåg för att man valt en för tunn olja, visst kanske man tjänar någon ponny men håller inte bilen så hjälper ju inte det. Leif Helander kör 20 om jag inte missminner mig, kan kolla upp det för säkerhetsskull till veckan då far min umgås med hans son som är med i mekteamet och jag varit där och hjälpt till nån gång också :) Men kollar upp det om du är intresserad.

Men vad det gäller TS fråga så tycker jag vi kommit fram till ett svar :P Spelar ingen större roll då bilen inte gått speciellt långt men jag skulle bytt till våren, mest för känslan av helt ny olja efter vintern :) Men bägge alternativen funkar. Gör gärna en annan tråd om du vill diskutera oljor och motorteknik och dess sammanband, det är ett intressant ämne som jag gärna pratar mer om och lär mig mer om :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.