|
|
|
|---|---|
|
Då jag tycker ner bilen på ena sidan bak så gnekar det.. Vart kan det komma ifrån? | |
|
En led med dålig smörjning i. kanske ett litet hål i skyddsgummit. Gissar på övre bakre länkarm, yttre leden. Niclas |
|
|
Tack, har brutit på allt och naturligtvis låter inget då :( Kanske måste upp med den en lyft. |
|
| På min bil var det den lilla runda "länken" tror den kallas yttre nedre (heter kullänk på realoem). Sitter som berget mitt i länkbenet under navet. Min mek fick ta bort hela länkbenet m hjulnavet och sätta i pressen. Tog honom 4 timmar. | |
| På e39an? | |
| Jepp! | |
| men jag har e60 | |
|
Kulbussning kan den kallas också. Köp verktyget för 800 hos schmiedmann, gör bytet på plats, klart på en halvtimme. Det är samma på e39 och e60. Jag bytte båda på min men det var inte felet i mitt fall (det var glapp i ena men inget gnissel). Men det är ett vanligt fel. Och...jag bröt och bände på allt också och hade bilen hos en granne som har bilverkstad och ingen kunde hitta gnisslets källa. Inte förrän det började glappa, som det gör till slut om det gnisslar. ***bmwcs 2202*** |
|
|
Bända och bryta är jobbigt och tråkigt och man hittar sällan problemet. Gör som så att du sprayar kulled efter kulled med 5-56. Efter varje sprayad led så kollar du om det fortfarande gnekar. Om inte, så har du hittat felkällan. |
|
| har sprayat varenda led, gnekar t.o.m värre nu :-) | |
|
Då glappar det snart och du kommer att hitta felet. Gissar fortfarande på övre bakre länkarm. 6-700 på Schmiedmann. 3000 nånting på BMW. Men antagligen kvalitetsskillnad. Jag köpte beg original. Är lätt att byta men kräver hjulinställning. ***bmwcs 2202*** |
|
|
Är det #19 du menar? Bärarm Länk |
|
|
Ursäkta det sena svaret. Ja det är 19. Har du hittat felet? Niclas ***bmwcs 2202*** |
|
|
Ja eller, nja! Det försvann då jag vräkte på med 5-56 vid yttre bärarmen. Förmodligen nån dynga där. |
|
|
Highway Star, dvs jag, jade rätt med andra ord ;) Förmodligen har Kidneyfailure rätt också, övre bakre länkarm. När fettet försvunnit en bit in på vintern så kommer du nog höra missljudet igen. Om det är till någon tröst för dig har jag fått exakt samma problem :) Så även jag ska ut och spraya lite med burken någon dag här framöver. |
|
| Det duger inte med sprayburk, det måste pressas in i bussningen. Finns sprutor för detta | |
| Det duger bra med sprayburk för att detektera var felet sitter. Sen ska man givetvis byta ut komponenten och inte spruta in fett. Det kommer in skit och rostar ihop i vilket fall som helst om det är sprickor i damasken. | |
|
Ska man få in medlet duger det inte att spraya på ytligt då det inte kan krypa tillräckligt. |
|
| Nej där kan du ha rätt, om inte hålet eller sprickan i damasken är tillräckligt stor för att släppa igenom något. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.