AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.362

Ojämn/svajjande tomgång 325i e36, illaluktande avgaser

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Tjena!
Har en bmw e36 325 icke vanos som har en svajjig tomgång, + att avgaserna luktar som att du skulle lukta in i en gammal använd ljuddämpare, vad kan felet vara?
Har sökt lite på forum, och får upp mycket angående lambdasonden!

Tack på förhand!
Mvh björn

Det kankse går fett pga paj lamda, det borde du se om du läser felkoder.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Okej, men vart sitter lambdasonden?...

på min e34 satt den under bilen där rören grenas.
kolla på realoem.com
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Nu vet jag med!
Dem är gängade på grenrören och innan katten

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dålig lambdasond/-er kan ge de symptomen.

Hur långt har sonderna gått?
De slits vartefter och många bilfabrikanter rekommenderar byte efter 8000-10 000 mil.

En felkodsavläsning är inte fel vid dylika problem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Jadu.. Inte en aning faktiskt.. :/
Har en icke vanos motor i mitt 94a chassie..
Vad kostar en felkodsläsare?
Säger den exakt vad som är problem på bilen?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har man t ex Carsoft eller annat diagnosdatorprogram med interface/kabel, kan man få fram nästan alla typer av felkoder som en BMW-verkstad kan få via sina datorer.
De felkoder man kan läsa är sådana som olika givare och sensorer i kombination med styrboxar kan lagra/generera. Rena mekaniska problem syns inte alltid (direkt eller indirekt) i felkoderna - där behöver man själv ha viss teknisk motorkunskap för att veta vad som är felet...

Program och kablar brukar säljas på t ex Ebay och ibland även på Tradera...

Man kan diagnostisera skicket på lambdasonder genom en voltmätning (ser hur snabbt den reagerar och hur kraftigt den reagerar) samtidigt som man bränner/slutar bränna på sensorkroppen med en gaslåga - det finns många bra instruktionsfilmer som visar exakt hur man skall göra, på t ex Youtube.
Enklast är om man har demonterat lambdasonden helt när man mäter.

Är inte lambdasonderna bytta och det är en 94:a, är det nog hög tid att byta....risken finns att de orsakar dyra följdfel genom att förstöra katalysatorn.

Mvh
Johan B

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Aha okej!
Min motor är från 91-92 men chassiet från 94.
Tack för information iaf :)!
Med vänlig hälsning,
Björn

Byt inte lamdan i onödan.
Eftersom du har pendlande tomgång så kan det vara så att du har läkage nånstans och den drar in tjuvlyft och det registreras av sonden och databoxen ökar bränslemängden för att kompensera.
Prova att ha bilen på tomgång och spraya startgas över insug går varvet upp så kan du ha trasiga insugspackningar.
Du kan alltid kolla kontakten till lamdan och sladden som går in i den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är rätt lätt att testa sonden om du skruvar bort den och har en multimeter och en gasbrännare...

Mvh
Johan B

problemet är att få loss den ibland går det inte och man pajar hela skiten med gänga och allt.
Dricker bilen onormalt mycket bensin?
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Vart vid insuget ska man spraya startgas?

Ja asså lite mer än vanligt verkar han dra tycker jag...

runt insugkanalerna, det som är fäst i motorn, ner med pipen och spraya lite är det dåliga packningar så sugs det in.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har en Mercedes S124 - 93:a som luktade mycket avgaser, hade ojämn tomgång och drog lite väl mycket bensin (strax under litern i blandad körning - dock gammal tung bil med automatlåda!).

Bytte då lambdasonden (som visade sig vara om inte helt död, så åtminstone rejält trött, när jag kontrollmätte den) och vips vart tomgången helt stabil, bilen drog ca en dl. mindre per mil, blev betydligt piggare och avgaserna luktar nu nästan ingenting när katalysatorn är varm.

Första kilometrarna efter lambdasondsbytet luktade avgaserna dock rätt starkt av "brända popcorn" och det berodde troligen på att katalysatorerna helt plötsligt fick rätt gasblandning och började fungera som de skulle och därmed brände ur "gammalt junk"...

Mvh
Johan B

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Tackar! Det lät rätt bra :)!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.