AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.073

Parkeringsskada av ett utländsktfordon

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tja...
För någon dag sedan hade jag tvättad min fina coupe e46, polerat den osv. Inte en enda buckla på bilen, endast några små stenskott på motorhuven.
Idag när jag skulle iväg och handla lite mat så stälde jag mig på en parkering där det inte fanns någon bil på någon sida av min bil.
När jag går ut från butiken så ser jag en parkerad rostig skåpbil bredvid på höger sidan av min bil. Det var så nära den var parkerad så att det var omöjlight för chaffören att komma ut ur den utan att slå i min bil, så jag tänkte bara kolla i fall det blev nå buckla eller nåt och det vart det en ståor jä..la buckla med klarlacksläpp.
Jag vart så förbanad att jag har bestämt mig att vänta på ägare till det andra fordonet.
Medans jag väntade passade jag på att göra ett kort på reg nr och det var nå romenskt reg.nummer. Jaha...vad kul...
Efter ett tag kommer två, inte så små, killar till bilen, jag började prata engelska men så bra var de inte på att förstå inte heller så jätta glada på att prata...De ville bara iväg. Till slut bad jag en att öppna dören och kolla om hans dör hamnar på det stället där jag fick bucklan och det gjorde den trots han sa att det är omöjligt att han kunde slå i i min dörr.
När jag förstog att det inte funkar att vara snäll så började jag höja lite rösten jag med då vart det helt annan sak. Ena frågade mig direkt vad jag ville att dem skulle göra. Då sa jag att jag vill se hans körkort, ta hans namn och reda på vad han har för försäkringsbolag. Han vägrade att visa sitt körkort med gav iaf sitt mob.nummer.

Så nu undrar jag hur jag ska göra?
Får jag fixat det genom försäkringen? Vem står för självrisk?
Så alvarligt var det inte men jag vill ändå inte åka runt med en buckla plus så tog jag på bar gärning de som gjorde bucklan iaf.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Thomas,

Tyvärr har du betett dig lite konstigt, att släppa iväg två engelspratande personer i en rumänsk bil UTAN att se körkort? Nöja sig med att få ett mob.nr som kanske inte går att spåra? Du minns inte reg.numret eller? "Något rumänskt regnr"?

Trafikolycka, vägrar identifiera sig --> Ring polisen omedelbart! Ordet polis förstår alla människor på alla språk.

Om du ringer försäkringsbolaget och/eller trafikförsäkringsföreningen och berättar att det gått till så här så kommer de inte ens tro dig, ÄVEN om det du berättar är helt sant. De kommer resonera så här: "Aha, han tog inte reg.nr osmart nr 1, och han fick inte se körkortet heller osmart nr 2, och han ringde inte polisen heller osmart nr 3. Han minns inte vad det var för modell heller, bara att det var någon rostig skåpbil." Försäkringsbolaget kommer bara misstänka att det rör sig om ett försök att få Trafikförsäkringsföreningen att stå för en självförvållad liten dörrbuckla genom att du själv har kört in i något och vill få ner självrisken och slippa förlorade skadefria år. ÄVEN om du talar helt och hållet sanning, så är detta den slutsats de kommer dra. ---> Avslag.

Visst är det surt? Men det är nog tyvärr så FB kommer att resonera. Så här skulle du ha gjort: Krävt att få se körkort, och annars talat om för dem att du ringer polisen. Funkade inte det, se var de tar vägen och försökt fota bil/förare med din mobil.

Önskar dig ändå lycka till - men ditt alternativ är nog bara att ta det på vagnskadedelen med 3/6/9 tusen i självrisk, eller vad du nu har i självrisk.

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sorry, glömde svara på halva frågan. Trafikförsäkringsföreningen kommer inte tycka att skadehändelsen är trovärdig, och kommer att avslå eventuella ersättningsanspråk.

Har du som sagt helförsäkring kan du ta det på din bils vagnskadeförsäkring,och självrisken står du för i så fall.

Alexander
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bild på regnr, förhoppningsvis bild på bilarna bredvid varandra och när dörren var öppen så hamnar saken o betydligt bättre läge.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jo jag tog en bild på deras reg. nr och en bild på hur nära de parkerade
och tel. nr jag fick ringde jag upp på en gång och det funkade.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du ska så klart genast kontakta ditt försäkringsbolag och troligen även polisen, rådfråga ditt försäkringsbolag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.