|
|
|
|---|---|
fredde 7 |
Hej. Har en citroen xantia som blivit stående ett par år, den är ej besiktigad men har inga allvarliga sjukdomar. eftersom jag ej har för avsikt att bruka den så satt jag ut den på citroenakuten. liknande powerbörsen. har fått svar från fok som vill ha bilder...har skickat bilder. Men en intressent verkar vilja ha bilder på varenda mutter...och undrar som fasiken över allt. Jag satte ju ut den så billigt för att slippa en massa kohandlande och jox med bilder, Är detta normalt??? Jag överväger nu att låta den gå till skroten istället. då slipper jag både bilfaan och en massa heltokiga människor som undrar allt och lite till. |
|
Jag mötte vid ett misslyckat lägenhetsbyte en legendar som bl.a. ville veta hur många dB det var inne (nybyggt, v.6), samt ritningar på huskroppen så han kunde se vad ventilationstrumman gick. Han var även mycket ivrig på att veta märken på fönster, ljusinsläpp och fabrikat på porttelefonen med mera.. Tog en stund innan jag insåg att han var lite psykiskt sjuk.. Och nu ska han uppenbarligen ha en bil :) Mitt tips är att avveckla den köparen och i fortsättningen vara tydlig med "lågt pris = smidig affär"! Hoppas det löser sig... |
|
| Kan väl förtydliga att det var en hyreslägenhet, så ingen tänker att det fanns en undersökningsplikt att uppfylla, det hade ju varit lite rimligare... | |
|
En Xantia är ingen dålig modell men den är minst sagt lite annorlunda än exempelvis en Corolla och är fel punkter i dåligt skick kostar det mycket att åtgärda framför allt satt i perspektiv till vad en Xantia är värd idag. Du har dessutom vänt dig till entusiaster, vilket jag tror är vettigt i det här fallet eftersom gemene man brukar vara lite skeptiska till Citroen och aldrig seriöst överväger dem. Men entusiaster brukar också ha koll på svaga punkter och vara mycket petiga som du märkt av. Är bilen frisk hoppas jag du har tålamod att fortsätta försäljningen så att den inte förgås, om någon blir för frågvis kan du alltid svara att du inte vet och inte har tid samt erbjuda dem att komma och titta på bilen istället. Så märker du vilket intresse som finns. Lycka till! //Bjersér |
|
|
Jag ser det som ÄNNU viktigare vid en affär på en billig bil att fråga om varenda detalj innan man slår till. ------- //Lövet |
|
|
Satte ut en fullt fungerande (ink AC) bes o skatt bil med nya vinterdäck för 4400:-, skrev även i anonnsen att bilen var nyservad. Jag begärde 5000:- Första som ringde frågade om bilen höll att åka hem med, ca 4 mil. "Ja, jag åkte 260 mil med bilen förra veckan" Är servicen gjord före eller efter förra veckan ?? "Den gjordes för 2 vecor sen, jag gjorde servicen för att jag skulle ut på en långtur till bla Tyskland" Då är inte bilen nyservad, det tänker jag inte betala för. "Skit i det då, ring på nån annan bil" Nästa som ringde frågade om ACn var nyservad/fixad. "Nej jag har aldrig rört ACn, den har fungerat i dom 6 år jag ägt bilen" Då kommer den inte fungera hela sommaren, jag bjuder 2000:- "Klick" Får ett mail där nån frågar om det varit hund i bilen. "Ja, jag har kört en hund 1 gång i bilen, vad som varit i bilen dom tidigare 9 åren/29.000milen innan jag köpte den, vet jag inte" Jag är alergisk, du får 3000:- vet ju inte omjag kan använda bilen. "Köp en annan då" Mail:Du får 1000:-för bilen, jag behöver inga vinterdäck. "Papperskorgen" Jag skrev oxå i annonsen att bilen var mätarskruvad, och gått 37.000 mil, inte 27.000 som det stod på mätaren. Telefonsamtal: Jag skulle kunna betala 5000:- om bilen gått 27", men det ger jag inte för en som gått 37" "Nähä, köp en bil som gått 27 då, Klick" Jag körde bilen till skroten och sålde vinterdäcken för 3500:- Killen på skroten: Ska du skrota den här ?? den är ju inte ens rostig, den här borde du få 10.000:- för. |
|
|
fredde 7 Jag förstår att det frågar mkt :) är själv tokcitroennörd ! Vad är det för modell du har ? Billy aka Fantômas |
|
|
Ah nu såg jag viken modell det är ! den där bör du få sålt lätt även på akuten, Robin kan nog bli den som köper den tillslut :) Billy aka Fantômas |
|
| Isåkare: Jag hade en liknande försäljning nyligen...Först kom det några Litauer som ville köpa bilen (Mondeo Kombi -00, obesiktigad, drag, dåliga däck men i övrigt en bra bil med ny vindruta, kamremmen bytt vid 16000 mil, 2 ägare, 19000 mil). De var villiga att ge begärt pris (3300 tror jag det var) men ingen av de kunde uppvisa någon form av identitshandling, dvs pass eller körkort, ingen affär. Efterhand så tänkte jag att jag kan släppa den för 2500 till nån som vill ha BILEN o inte bara göra en "hacka" på den. Var en hel del som ringde men nästan inga som kom o kollade, bilderna i annonsen var ärliga o visade de brister bilen hade klart o tydligt. Efter litauerna ringde jag några "bilnasare" som hade köpes annons, var övertydlig med att jag släpper inte bilen för mindre än 2000kr. Trots det var det en "idiot" som var rätt intresserad av bilen, påpekade gång på gång att 2000kr är priset, sedan vid samtalet innan han skall komma o "hämta" bilen börjar han klaga på att de kostar o skrota en bil i dag osv o att han inte kan ge mer än 1000kr...Adjö. Nästa intressent var 3 "ziggisar" som kom o tittade, återigen förklarade jag att 2300 är sista priset, de bjöd 2000 jag sade: Nej 2300 (de skulle bara ha bilen till o kränga vidare), säljer av princip inte till sådana om jag verkligen inte måste. Därefter ringde jag ytterligare en nasare, berättade om bilen samt att 3 "ziggisar" hade varit o kollat på bilen tidigare idag o sådana säljer jag INTE till, o att jag är innerligt trött på alla oseriösa, vad begär de av en bil i 2500kr klassen??? Det visade sig att handlaren själv var en "ziggis" o då blev det "klick" från min sida*haha*. Slutade med att jag gav bort bilen till min bror. | |
| Det verkar lite som att säljer man för billiga grejer så ska människor alltid pruta. Min syster skulle sälja några barn saker för något år sedan snitt priserna låg på 10 till 15 kr för att hon tyckte det var onödigt att slänga nästan nya saker ändå skulle folk pruta och fick de inte en sak som kostade 10 kr för 1 eller 2 skulle de inte ha något | |
Karl-Hilding |
citat Lövet: "Jag ser det som ÄNNU viktigare vid en affär på en billig bil att fråga om varenda detalj innan man slår till." Fy fasen att sälja en 3000 kr bil till dig. Har du vaknat på fel sida? Om du är köpare så "klick". |
fredde 7 |
andreas lövgren: tycker det faller lite på egen rimlighet att jag inte är beredd att göra en proffessoruppsats för en bil som bjuds ut för 2500kr. själfallet beskrev jag bilen noga. Är man ute efter en bil i entsiastskick tittar man väl inte på bilar för 2500kr. för en stund sedan kom ett bud på 1500kr. På måndag ringer jag skroten sedan är xantian historia. |
|
Karl-Hilding: Det är nog ingen större risk att vi skulle mötas i affär om bilen kostar 2000kr. Tillhör inte målgruppen. Men jag kan inte förstå folks inställning till att svara på mail. Det är det mest naturliga i världen i en bilaffär. I mina senaste försäljningar tror jag att jag har svarat på i genomsnitt 15-20 mail och det är inget jag är upprörd över. Varför skulle jag bli det? Det tar 1 minut att svara på ett mail. ------- //Lövet |
|
fredde 7 |
andreas lövgren: svarar gärna på mail, men inte 25st och inte på frågor som "kan du ta en bild på skruven under vänstra styrleden..för att 10 mail senare fråga om jag kan ta en bild på den högra också. Inte på en bil för 2500kr. hade det varit en bil värd en jävla massa pengar och köparen var från andra sidan jordklotet hade det varit en annan femma. ser jag din bil på blocket ska jag maila dig, så pass upp:) Har hört att du säljer när du inte vill/kan reparera felen.(syftar på en tråd om obalans) Ps:Xantian vore ngt för dig....du kunde bli en profil på cittraakuten;) |
|
Att ta en bild och maila den från en smartphone, tar det ens en minut? Men visst har du all rätt att låta bli och försöka sälja till någon annan istället. ------- //Lövet |
|
|
För 2500:- så är det ju en chansning hur som helst. Man får va nöjd om bilen går helt enkelt. Men vissa har lite väl höga krav även på dessa bilar, förstår att den åker på skroten... |
|
| Fotosamlare är en kategori för sig själva, brukar be dom att helt enkelt komma och titta. | |
|
De som faktiskt frågar efter bilder på en viss del är jag väldigt noggrann att svara på. Det är ju ett tecken på att de är intresserade. Blir däremot väldigt trött på folk som skickar mail som inte undrar någonting om själva bilen utan bara hur billigt de kan få den. ------- //Lövet |
|
|
De fotosamlare jag stött på har aldrig frågat om pris eller detaljer kring bilen - de vill bara ha foton. När jag sedan frågat om de vill komma och titta vill de ha ännu fler bilder - och gärna i högupplöst format. Då är det dags att dra ner ridån... Undrar vad som driver dessa människor? Köper de någonsin bilarna de mailar på eller handlar de om någon form av tragisk Carspotting? :-) Senast jag sålde en bil nu i våras såg jag till att täcka de flesta vinklar och interiör med bilder. Kanske hade jag tur men det var faktiskt första gången som ingen mailade och bad om fler bilder i alla fall :-) |
|
|
Har sålt 7 bilar senaste åren och faktiskt aldrig stött på någon som bara verkat vara ute efter bilder. Vissa har frågat "kan du skicka fler bilder" men då brukar jag bara skicka mina annonsbilder fast i högre upplösning. Ingen har fortsatt efterfråga efter det. Däremot var det en person där jag verkar ha fungerat som hans fritidsnöje ett tag då han frågade om precis ALLT som hade med BMW att göra. Till slut fick han bara korta svar tillbaka och då lade han av. Kanske var han lite ensam. Det bjuder jag på. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.