AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.313

om garant försäkring

Har hört om man går med i företagarna
Så får man en förmånligare bilförsäkring
Via deras försäkringsbolag Garant försäkringar
Har någon erfarenhet av dom ?
Hälsn
Igor
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Igor,

Ja då, det har jag. Det är Moderna försäkringar som är försäkringsgivare. Deras bilförsäkring utmärker sig... inte genom att den är bra i alla fall. Möjligtvis att den är förmånlig i premien.

Du har t.ex. inget elektronikskydd i maskinskadedelen. Jo, försäkringen täcker sådan elektronik som har med motor och drivlina att göra, men inte komfortelektronik som elspeglar, hissar, klimatanläggning och så vidare.

Eftersom du skriver i en annan tråd om premier på 1300 kr/i månaden så antar jag att du räknade på en helförsäkring, och på en sådan lite äldre bil som inte har nybilsgaranti hade jag nog velat ha ett bra maskinskydd. Jag vill inte regna på din parad (försvenskning av "Dont mean do rain on your parade) men även en BMW som vi ju alla vet är en otroligt bra bil kan ju råka ut för att grejer går sönder.

Lycka till vilket du än väljer!

Alexander
tack Alexander för svaret..
ja, jag syftade på helförs..man kanske skachansa och köra med halvförsäkr..
har själv moderna försäkringar idag, min lilla audi a3 är försäkrad hos dom. hur pass bra eller dåliga dom är så vet jag inte det, då jag tack o lov inte har behövt åberopa försäkringen, ännu
köper dock dit resonemang men jag undrar bara vilka bolag som erbjuder maskinskydd på bilar som har rullat mer än 10.000 mil. bilar med 3-4 år på nacken(aktuellt för min del) har oftast drygt 10.000 mil på nacken
Igor

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej, nej, det är ju så klart inget bolag som gör. Vissa bolag har upp till 12000 mil, men jag minns inte vilka. BMW original kanske, oftast gör märkesförsäkringarna det.

Alexander
Verdi
Jag har min bil helförsäkrad genom företagarna och tjänar åtminstone 5000:- per år jämfört med BMW originalförsäkring som jag hade förut. Nu är min bil snart 5 år och har gått över 10 tusen mil. Hade jag klarat mig med halvförsäkring hade skillnaden varit mycket mindre...

AlexanderK, Är dålig på försäkringar men menar du att man kan använda försäkringen om man får fel på komfortelektroniken i bilen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, så klart. Under förutsättningen att det täcks av försäkringen så klart. I våras pajade min fotrumsmodul (det är någon databox som styr elhissarna) och i och med att elhissarna lägger av så lägger ju också cab-funktionen av vilket inte är så kul på just en cab.

Den kostade över tiotusen inklusive montering, men det gick på maskinskadedelen så det blev bara 1500 i självrisk. MEN, det är som sagt olika på olika bolag. Vissa inkluderar komfortelektronik, och vissa gör det inte, och företagarnas försäkring gör det inte. Men det spelar ju som sagt inte så stor roll om milen är över tiotusen. Gjensidige och IF och TryggHansa har bra maskinskydd.

Alexander
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min klimatanläggning i Golfen slutade att fungera förra sommaren och skulle kosta 14-16' att fixa. Maskinskadeförsäkringen (IF) tog detta och det kostade mig kring 2.500 kr om jag minns rätt.

Jag har nu VW-märkesförsäkring (ägs av IF) och där gäller maskinskadeförsäkringen 8 år och max 15.000 mil. BMW'n har jag i Solid och där gäller den 8 år och max 12.000 mil dock så ökar självrisken efter 8.000 mil.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.