AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.427

AKUT ! ! ! Varför är dörrarna låsta?

Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Stannade bilen nyss. Tröck som vanligt på fjärren för att låsa dörrarna. När jag låste lät det lite "durrrr". Gick tillbaks till bilen och kollade. Alla dörrar va låsta utom passagerar dörren. Då öppnade jag den, tröck ner knappen och provade att öppna dörrarna..... INGET HÄNDER !!! Provade även att trycka på knappen för skuffen, fick upp den och kröp in i bilen för att starta den Osv. Men får inte upp dörrarna :/ Bara att krypa ut igenom rutan och nu är jag här ! Någon kunnig som kan hjälpa mig?
Går det att låsa upp med nyckeln (inte fjärrkontrollen)?
Prova att låsa upp manuellt med nyckeln. Kolla sedan säkringarna
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Jodå. Böt säkring nr: 57 till en 20A istället för en 15A. Då fungerade allt utom höger bakdörr som inte låser sig alls. Man får trycka ner den manuellt för att kunna låsa hela bilen. Om jag inte trycker ner den så låter det så här: "drrrrrrrr", och inget händer med den dörren. Allt annat låser sig!?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Låskistan har antagligen gåt sönder på den dörren.
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Hmmmm.. Ok, får kolla det då. Tack.
Det där låter ju måttligt roligt - att bli inlåst och inte komma ut ur bilen. Trodde faktsikt inte att det var möjligt. Låskistan måste ju påverkas rent mekaniskt med vajer eller något stag och det borde alltid vara möjligt att öppna dörrarna inifrån ??
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Kan jag tänka mig att om motorn i låskistan går sönder kan den bränna säkringar. Men går det inte att öppna dörren inifrån med dörröppnaren?
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Nix. Gick inte att öppna innifrån helle när säkringen va sönder. Höger bakdörr fungerar nu som en utan c-lås :/
Låskistorna är ganska billiga, och relativt enkelt att byta ut, så det handar iaf inte om större pengar. Hade inte ens orkat leta längre än på Bmw efter just dessa, har för mig att frugans bil, en 320 touring, kostade runt 400 kronor, om ens det.
För mig låter det som om bilen kan bli en dödsfälla i vissa lägen. Hur fan är detta möjligt ? Dörrarna måste ju kunna öppnas inifrån oavsett elektronikfel eller ej. Även om bilen blir helt strömlös, så måste ju det inre dörröppninghandtaget stå i mekanisk förbindelse med låskistan
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Åtminstone på E39 så bortkopplas både inre och yttre dörrhandtagen när man låser med fjärren, det är en del av stöldskyddet. Jag antar att det är samma funktion på senare modeller också.

Jag vet inte vad som händer vid strömlöshet, men jag antar att spärren släpper då så att det går att öppna.

Detta låter inte helt säkert, snarare rejält riskabelt. Tänker bara på damen som höll på att drunkna i sin bil vid översvämningen i Tingstadtunneln i Göteborg. Det gick inte att få upp dörrarna inifrån. Hur fan kan man konstruera sådana dödsfällor ? Lite off topic, men det är inte minst tokigt mot bakgrund av de minimala fönsterrutor som många av dagens bilar har - en eftergift för det rådande bilmodet. Kan faktsikt ändå konstatera att på både nya 3-serien, men även nya 1-serien förefaller fönsteytorna blivit något större. Ett steg i rätt riktning mao.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Dödsfällor och dödsfällor, även vanliga lås kan ju gå sönder/vajern gå av/etc, man får i så fall utrusta alla bilar med hammare så att det går att slå sönder rutorna om det skulle behövas.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jag bytte passagerardörrens låsskista på ca 1 timme på min E91, kostade mig totalt 300 kr. Följde denna guide. Länk Inte helt enkelt ingrepp, men om du inte har tummen mitt i hand så fixar du säkert det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 är det bara vid låsning med (fjärr)nyckel som dödsfällefunktionen aktiveras (dvs låsen går i spärrläge - ej öppningsbara inifrån).
Vid låsning med knappen i dörren (mekanisk), eller med knappen i bilen (elektriskt) så att man kan låsa dörrarna under färd t.ex. går de ej i spärrläge och de låser upp sig mekaniskt när man drar i handtaget på insidan. Borde vara samma på nya också??

Vid krock låser centrallåset alltid upp dessutom. Men det är klart, vajern till alla fyra dörrar kan ju plötsligt gå av samtidigt, men då ska man nog köpa ett tiopack trisslotter. :)

Igenfrysta dörrar känns då mer troligt som dödsfällefunktion (på vintern), kan vara otrevligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.