|
|
|
|---|---|
|
hur uttalar tyskarna modellnamnen ? dom säger väl inte "ich habe ein neues funhundredachtundzwansich gekauft" ?? det låter ju inte bra alls :) fast det funkar ju med m3/m5/alpina/hartge/schnitzer/z3/z1/z8/m coupe/m6.. så dom kör kanske bara sånna bilar :) | |
|
just det, glömde en sak...detta hör kanske mer hemma på zatzy's jänkeavdelning, men men... hur räknar man om deras definition av vridmoment (ft/lb??) till nm ? eller det är samma sak ? |
|
|
Haha, på tüschka låter väl allting bra? Underbart språk! :-) /Micke (som tyvärr tragglade franska på gymnasiet) |
|
|
...for at omregne fra ft/lb til Nm multiplicer man med 1.36 (100ft/lb = 136Nm). V-max |
|
|
Jag skulle gissa på att man säger att man köpt en "zweikommaachtliter fünfer" men det är bara en avancerad gissning. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Mina tyska vänner benämner bilarna såhär: funf´zwanziger, sieben´funfzwanziger, drei´dreiziger osv på svenska Fem´tjugo, sju´fyrti , tre´tretti. stav och grammatikfel ingår:) Mvh Asken |
|
Crusty |
Asken: Stimmt genau!! ///Crusty 50% Svensk / 50% Tysk |
|
achso ! tackar för denna information, då vet jag hur jag skall snacka tyskt utan att göra bort mig :) |
|
|
Uttalar tyskarna W:t i BMW som dubbelve eller bara ve som vi gör? På engelska uttalas ju det ju W och inte V, varför säger inte vi W? Ska börja med det nu och gå med i föreningen "Återinför W i svenska språket" :) www.malte-racing.com |
|
Deliq |
V på tyska uttalas "fau" och W "ve" M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
| Prexis, vi har altså tyskt uttal på bmw och inte engelskt ( eller svenskt!) ( I tyskland benämner man ju också Volkswagen med förkortningen VW vilket då blir just "fau-we") | |
|
> malte k du menar -Jag ringer på annonsen om er bmdubbelwe.... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
kilen: Exakt :) www.malte-racing.com |
|
Crusty |
Att man uttalar V som fau stämmer, men man säger inte det när man säger BMW, man säger BMW på precis samma sätt som i sverige!! Däremot om man säger VW (Volkswagen) så säger man "Fau-wee" Schönen Tag noch! Om någon nu tvivlar på mina tyskkunskaper kan ju tilläggas att jag är tysk! =0) |
| Nej och förkortningen är ju bmw och inte bmv,så då är det ju inte speciellt konstigt att man uttalar w som man skall på tyska. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.