AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.589

Hur kopplar jag in elstolarna? E39 -97

Th
42
Thomten
523i -97
Min lågmilade E39:a från 1997 är kanonfin sånär som på de slitna tygstolarna. Jag hittade en skinninredning i nyskick från en -00:a (gissningsvis -00:a iaf med tanke på märkningen i gjutningen på plastdetaljerna) som bara gått 3000 mil innan krock och skrotning.
Stolarna är komfortvarianten med elstyrning, justerbara svankstöd och invinklingsbar övre del på ryggstödet. När jag kikar på inkopplingen blir jag dock inte riktigt klok.
Stolarna ska ha minne, men det tänkte jag stunta i att koppla in.

Frågan lyder alltså, vilka stift i kontaktstycket i stolen ska jag använda för själva eljusteringen, vilka har med airbagmattan på passagerarplatsen att göra och vilka leder mig till värmeslingan?
Har sökt här på forumet men endast läst ATT det går att koppla in, men inte HUR...

Jag vet att det finns två kablar som är grövre än de andra, en röd som är +12v och en brun som är jord. Ansluter du dessa så fungerar elstolens alla reglage, men jag vet inte vad som gäller stolsvärmen och airbagmattan? Någon annan kan säkert svara på det.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Du drar ut kontaktstycket med de grövsta röd och brun kabel. innehåller även en tunnare kabel till minnet. dr.ar 2st 6mm kablar från baateriet, och jord finns punker till under mattan under stolen. tog mig 20 min för den biten för båda stolarna. Du kan sätta valiga kontakter till stycket, inget behöver kapas.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
+12v-matningen till stolens styrdon är röd/brun (pinne 25) och jordkabeln är brun (pinne 24). P-buskabeln är blå/röd men utan att ha dörrklädslar med knappar och styrenhet för positionsminne blir den meningslös.

Stolsvärmen går att flytta genom att mäta så du har koll på att + och - är rätt (annars funkar inte temperaturstyrningen) samt signalen för temperaturstyrningen. Den tunna kabeln som är temperaturmätning har en resistans till en av matningskablarna. Då skall det kopplas likadant, dvs den grova kabeln som är förbunden med tempertursignalen skall inte förväxlas.

Modulen för avkänning av sätesbelastning i passagerarstolen verkar likadant inkopplad på alla E39 med samma kabelfärg (+12V Violett/grön, jord brun/svart, signalledning vit/röd). Om det är samma signalering vet jag dock inte en styrdonet heter A113 på alla så det är säkert lika, varför ändra...
Th
42
Thomten
523i -97
Tack för lovande svar!
Jag kommer att gå ner i garaget och kolla på mina stolar med era svar i minnet. Ser verkligen fram emot att byta ut mina slitna tygstolar:)

Th
42
Thomten
523i -97
Var en vända på skroten och hittade en e39 med likadana elstolar som de jag tänker koppla in. Tog kontaktstykena från såväl stol som bil för att få en snygg installation. När jag kommer hem och jämför märker jag att det inte är alls är lika kontaktstycken som på mina stolar. Varför ändra en sådan detalj? Måste ju varit en onödig kostnad för BMW...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.