|
|
|
|---|---|
|
nån som har bra tips på kolfiber folie,tänkte foliera dom tråkiga aluminiumlisterna på min 320 touring,har sett att 3M har nån primer 94 skall det behövas i detta fall. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Såg hastigt på biltema att de sålde just kolfiberfolie. Det var billigt men vet inte om jag själv hade satsat på den. |
| Biltemas fungerar faktiskt fin fint!! :) Klätt en del interiör detaljer med just denna och det blev riktigt bra! | |
|
Man vet ju aldrig var biltema får sina prylar ifrån kan ju vara så att det kommer från nåt känt märke,men vist ibland är det rena skräpet dom säljer.Man fick ju en rätt stor bit för 149 kr så blir det inte bra får man väl prova något annat,bara det inte släpper i kanterna,får väl vika det runt antar jag, 3M folie var där just en primer för att öka vidhäftningen bättre just i kanterna,det var liters förpackning och man behöver väl max 1 dl funkar det bra utan hade det bra och slippa köpa en massa extra. |
|
|
3M alla dagar i veckan framför biltema! visst, de kostar en slant extra men det är de värt då den är mycket skönare att jobba med. Finns på ebay till hyfsade priser. Ska själva knappa hem en bit snart och lägga på listerna. |
|
|
Ja du har nog rätt det är bättre och köpa lite dyrare film som 3M det skall ju helst sitta där ett tag,men vad tror du om "primer 94 tror jag den heter" som man rekomenderar att stryka i kanterna,eller man kan skippa den om man viker runt kanterna. |
|
|
Vet inte vad primer 94 är för någonting. Har endast använt kolfiberfilmen ifrån deras 1080-serie. Skulle nog vilja påstå att du inte behöver ha någon special film för att lägga på listerna i interiören. Du klämmer ju fast den bakom listen. Finns annars en liten limsticka eller vad man ska kalla det för som man kan använda på kanterna om man vill ha en extra fästning i skarven. Vill man inte lägga ner så mycket pengar på film så finns det en japansk variant på ebay som fungerar hyfsat. Den tål inte lika mycket värme som dom bättre filmerna, men till interiör lister duger det nog gott och väl. Annars verkar många som jobbar med foliering använda sig av orafol. Vet inte hur dom står sig i pris och kvalité mot 3M? |
|
|
Hej Nån som köpt kolfiberfolie från carbonestore har provat den tycker den verkar väldigt plastig och går lätt sönder, nån annan som har bättre erfarenhet av folie som kan bedöma det. Mvh Göran |
|
|
Folierar ni på plats eller tar bort listerna? Har prövat på plats men tycker det är svårt vid ratt osv när man ska runt hörn... Skulle vilja ta bort listerna men vet inte om det går, och om det går hur gör man? Inte heller så förtjust i silvriga. 3m har jag använt vilket fungerar förträffligt, lättare med gjutna luftkanaler tydligen, det formar sig bättre |
|
|
Hej Vad är det för bil. |
|
| I mitt fall en X3 -08 | |
|
Hej Den har jag tyvärr ingen beskrivning på,men enklast är att åka ner till BMW karosseriverkstad,och få en beskrivning utprintad,brukar aldrig vara nåt problem,det är ju så att man ibland skall börja från en visst hål, man vill ju inte slita itu något.Det blir ju betydligt bättre att ta av listerna när man skall foliera dom |
|
|
Plocka bort listerna. Annars är det svårt att få runt filmen. Ser ut som det är vanliga klick-fästen eller vad man ska kalla det på X3 också. Kolla här Länk När man bänder loss listerna är det viktigt att använda ett verktyg i plast. Finns ett som är till för att bända loss lister med, ser ut ungefär som en isskrapa. Använd inga skruvmejslar etc..då finns risken att man knäcker listen då trycket blir för högt på en liten punkt. |
|
|
Någon som folierat listerna på dörrarnas överkant. Har en sats Chromeline lister liggandes som jag sneglar på att göra nåt med. ///G |
|
|
Biltema har en sats bra plastverktyg till att plocka bort inredningen med artikelnr 19514,man får bara putsa av plastskägget som har blivit i tillverkningen annars fungerar dom bra,har plockat bort en hel del inredning och lister med dom. Göran |
|
|
Hej Nån som testat biltemas nya kolfiberfolie verkar tunnare än tidigare var på biltema härom dagen och tittade på deras kolfiber fanns säkert 25 rullar ett par dagar senare tänkte jag att jag skulle testa den och vad ser jag inte en rulle kvar,så nån måste ha provat den. Göran |
|
|
Köpte i ett svagt ögonblick Biltemas folie då jag var sugen på att testa foliering. Jag vet inte om det var nya eller gamla. dev var förpackad i blisterförpackning. Finns även en i fyrkantig plastförp. med skrapa. Mitt intryck är att den känns lite tjock, hade föreställt mej att folie skall vara smidig(i brist på erfarenhet) Den har inga luftkanaler och bubblorna det blev gott om små bubblor. Kan vara ovana vid materialet trots att jag har en viss vana från liknande "plastklädningar". Har klätt bländarna till sidodörrarna och det gick bra, skall testa med ett dörrhandtag men det blir nog att beställa något annat fabrikat för det "skarpa"jobbet Mvh Göran |
|
|
Film med luftkanaler är helt klart att föredra då den är lättare att jobba med. Funkar ju även utan men kräver ett helt annat tillvägagångssätt. Även om filmen verkar hård/tjock så blir den helt annorlunda när den får lite värme på sig. Nu vet jag ju inte hur pass tjock biltemas är då. Filma om alla interiör lister nu i veckan och använde mig av en film som jag köpte ifrån England. Helt klart prisvärd. Dryga 200kr/m. Är tydligen tillverkad i Japan. Dock något mer känslig mot värme om man jämför med dom bästa filmerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.