|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Som rubriken lyder har jag en -84 e30 318.. Jag har även en 4.4l v8 från en e39 -99 med all el ur den bilen.. Så som ni antagligen redan anar skall dessa två skapa en driftingbil av rang :) Åtminstone hade jag tänkt mig det iaf!! Då till lite frågor finns det nån som genomfört ett sånt här projekt eller som känner att dom vet vad som kan ställa till det, kom gärna med tips och tricks! Har tittat lite på nätet och av vad jag kan utläsa behöver man ett par nya motorfästen, distanser mellan framvagn och kaross på 20mm samt flytta broms servon.. Men några frågor kvarstår dock fortfarande.. Vilken kardan/mellanaxel skall man använda mest lämpligt samt vilken låda kan vara att föredra samt kräver minst modifiering, hade helst sett att lådan passat rakt på motorn..? | |
| 540/740 låda är väl bäst, har för mig att lådan från m5 e39 passar rakt av på 4.4L v8. Kan bli svårt att hitta en dock med tanke på att dom flesta 540/740 är auto. Men alltså om du tänkt bygga drifting bil seriöst så borde de inte vara bäst att leta upp hela drivlinan från en v8 bmw? Fast de kanske blir sjukligt dyrt iof. | |
| Tack för svar, jag har en steptronic låda som sitter på motorn men ville ju helst ha en manuell låda dock.. | |
| jag skulle satsat på den 5 växlade lådan från 3liters v8:an,jag hade dock den 6växlade lådan från 540/740 och m5 e39 men den är alldeles för dyr, kostar mellan 10-20.000kr och sen har dom väldiga problem med synkringarna som ofta pajjar på 2:an och 3:an, det finns inga reservdelar till dom lådorna tyvärr. jag hade en mellanaxel från sveakardan på min bil som funka klockrent, inga vibrationer eller dylikt. dom går ju att måttbeställa eller så ber du nån med svetskunskaper att fixa ihop en, det finns massor med folk som gjort det själv med gott resultat. | |
| Jaha de va som faan :) Hur gjorde du med distanserna till framvagnen och bromservon?? | |
|
distanserna är ju inga konstigheter, bara alubitar som var nån cm tjock, kommer inte ihåg exakt hur tjocka dom var dock. jag hade original bromsservo från e30 och ett långt stag i fyrkantsprofil som gick från pedalen till servon. här finns bilder och info. Länk |
|
|
Faan vad najs ;) var motorn orginal? Hur gjorde du med elen? Jag har hela härvan liggande från bilen som v8 an satt i! Samt motorfästena? Passade det att använda orginal framvagnsbalk bara att göra nya fästen från motor till kuddar? Och hur bar du dig åt för att mäta fram mått på dom? Hur blev resultaten? Okörbar? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.