|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger en E46 320i med M54 motorn som nu inte får nån gnista. Bilen kördes galant förra veckan och har sen dess stått, skulle igång med den igår och då startade den för att efter 3 sekunder senare bara dö och aldrig mer vilja starta, soppapumpen funkar, stiften blir dyngsura men som sagt, ingen tändning. Tror heller ej att det är det här symptomet med att lyftarna hängt sig då jag tagit bort signalen till pumpen och nött i 30sekunders intervaller men helt utan resultat. Eftersom det finns 2 kamaxelgivare på dessa samt den vanliga vevaxelgivaren undrar jag mest vilken av dessa som kan ha gått sönder, vilken ansvarar för tändning? Nån som haft liknande bekymmer? Mvh Paul | |
|
Jag vet att kompetensen är hög här så hjälp mig gärna, är beroende av bilen och har tagit bort avgas samt insugskammens givare, vill bara veta vilka av dessa 3 givare som troligtvis gått sönder då det saknas gnista. Tack på förhand! |
|
|
Gör en felkodsläsning innan du börjar byta delar på måfå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Problemet där ligger i att jag inte kan lämna bort den för en felsökning för närvarande pga jobb, annars skulle jag göra det, givetvis! | |
|
Tja, det kan ju bara "din" verkstad svara på, men jag har fått delar skickade till mig från både BMW- och Mercedesverkstäder som ligger sex mil bort - givetvis har jag fått betala frakten... Be dem skicka lite mer än en liter (ca 1,2liter) i exempelvis en väl urtorkad mineralvatten-pet-flaska, så har du lite "slabbmån" som oftast brukar behövas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....och ovanstående inlägg skulle givetvis varit i en helt annan tråd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns det ingen från forumet i din närhet som t ex har Carsoft och kan hjälpa dig med en felkodsavläsning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om någon av givarna gett upp så är det vevaxelgivaren som gör att bilen inte startar. Kamaxelgivare avgas ger en märkbart slöare bil annars ok, kamaxelgivare insug ger en orolig bil som dör lite då och då. Men avläsning skadar ju inte. Vevaxelgivaren är inte kul att byta i onödan. | |
|
Tack för det! Är det nån som har utrustning i närheten av Hedemora som skulle kunna hjälpa mig emot en slant så hör gärna av dig. 0730649656 Får i annat fall byta vevaxelgivaren och se om det blir nån gång i den. Mvh! |
|
|
Jag har en lätt begagnad / provkörd original vevaxelgivare med kvitto om du vill köpa. Köpt på BMW så det ingår funktionsgaranti på delen. Nypris var nog 1100:- Kan tänka mig 600 :- i så fall. /Joakim |
|
|
Uppdatering. 1 felkod på "Thermostat Heater Control Circuit High" vilket jag antar inte har nått med mitt startproblem att göra. Vevaxelgivaren kan inte gått sönder då BMW verkstad påstår att vevaxelgivaren ger signal till både gnista och soppa, motorn får soppa = vevaxelgivaren fungerar. Nån med några teorier, gjorde som sagt en kallstart, motorn igång 15-30 sek, dagen efter skulle jag åka till affären, motorn startade och dog 3 sekunder senare och startar nu inte, mest troligt pga utebliven gnista (om det inte är pga kompressions förlust så gnistan bara tänder utan komp?) verkar dock kompa bra. Eftersom motorn får soppa så utesluter jag även "huvud relä säkringen"? Hjälp mig! :( |
|
|
Jag förstår inte din logik att det inte skulle ha med felkoden att göra. Vad skulle systemet göra om det signalerar fel på kylsystemet eller att man inte längre kan avgöra om det är friskt? Jag skulle då höra med BMW(eller verkstad som kan) att få det fixat. Sedan kan gnista vara sekundärt en följd av att datorn inte vill att den skall starta. |
|
|
Min logik? Felkoden har regestreras långt innan bilen slutade att fungera, c.a 3månader innan så där nånstans finns logiken. Koden är raderad, utan att den hoppade igång. Fick till slut tag i en drag ögla att gänga i idag och krokade fast den i en drag bil, hoppade igång efter 100 meters dragkamp med in S6a. Verkar nu funka precis som vanligt, förstår inte riktigt vad det va med hon men nu går hon igen. |
|
|
Du skrev "Uppdatering" och nämnde felkod, så man antog att det var nu den kommit fram. Nåväl - sköt om henne nu. :) p.s. går inte att posta här med Firefox längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.