|
|
|
|---|---|
|
Jag kan inte lägga ur P-läget med motorn avstängd för att exempelvis bara rulla bilen på garage uppfarten odylikt. En tidigare tråd behandlade samma ämne men på en F30. Jag nämnde mitt bekymmer där och fick till svar att det är inget problem på E90. men jag har det...... Finns det fler som har samma problem med E90 än jag? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. | |
|
Ingen som upplevt detta? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Är det inte standard idag att man måste starta motorn och hålla nere bromsen för att kunna lägga ur P-läge? Tror det är så på min, men har inte försökt att mixtra med det. Går ju inte att parkera i N heller för att senare kunna rulla bilen för då får man inte ur nyckeln ur tändningslåset. | |
|
Om du trycker på startknappen utan att röra bromspedalen så slår du på tändningen och ska du kunna röra växelväljaren. |
|
| Provade idag och det är precis som steaman säger med tillägget att man måste hålla bromsen nere också för att få ur växelväljaren ur P. Då fungerar det på min bil iaf. | |
|
Har provat alla sätt, utom att bara trycka på startknappen. testar detta när jag kommer hem. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Hova: Det räcker inte med att enbart stoppa i nyckeln så att radion startar. Du måste trycka på startknappen utan att ha foten på bromsen för att få på tändningen. När tändningen är på tänds lampor upp i instrumentklustret och klimatautomatiken startar. | |
|
Jo det förstod jag. Men vad är den så kallade nyckeln till om man sätter på tändningen med startknappen? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Vilken nyckel? |
|
|
Den som man stoppar in i det rektangulära hålet. Fungerar även som fjärrkontroll, men den kanske man inte ska kalla nyckel utan just fjärrkontroll? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Ok, på bilar utan comfortaccess så måste väl fjärrkontrollen tryckas in in sin hållare för att något ska hända när men trycker på startknappen. Jag glömde bort den eftersom vi inte behöver ta fram den vid start av våra bilar. |
|
|
Hova: "Men vad är den så kallade nyckeln till om man sätter på tändningen med startknappen?" "Nyckeln", eller fjärrkontrollen beroende på vad min vill kalla den, måste föras in i det rektangulära hålet för att det ska gå att starta motorn (och tändningen). Har bilen komfortöppning (Comfort Access) känner den själv av om "nyckeln" befinner sig inuti i bilen och den behöver således inte föras in i det rektangulära hålet. |
|
| Hova: Ser nu att jag missuppfattade din fråga. "Nyckeln" är till för att låsa upp tändningsläget så att det går att starta motorn. | |
|
Har nu provat enligt ovanstående instruktion, men det går inte iallafall att få ur P-läget utan att starta motorn. Något som är fel eller en kodningsmiss? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Hova: Så här står det i min instruktionsbok. 1. Haka loss växelväljarens manschett. 2. Dra manschetten över växelväljaren. 3. Håll den röda spärren intryckt med en skruvmejsel,och ställ väljaren i önskat läge. |
|
|
Se där! Att man kan göra saker så besvärligt. Kollar upp detta ikväll. Tackar! En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.