AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.012

Monteringssats bromsok bak e30 nödvändig?

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Detta kanske är världens dummaste fråga men jag undrar vad monteringsprylen bak på mina bromsok på min 325a fyller för funktion.

Länk: Länk

Det är nämligen så att jag skulle byta belägg och såg att det inte satt nån på ena oket. Jag hade dock köpt nya och monterade ett på den sidan. Nu håller jag på och river bromsrör och inser att den har lossnat. Jag tror att det är för att det är ett litet jack i oket som gör att den rymmer. Jag har dock inte märkt nån skillnad och undrar om jag kan åka utan?

Tack på förhand./ Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kallas ofta för "anti-rattle clip" vilket förklarar ganska bra dess tänkta funktion :-)

Se bilder nedan för dess funktion
Länk

Så det är mest kosmetiskt men kan ända rekommendera att montera tillbaka den då den hjälper till att fixera bromsoket.

Anledningen varför den inte sitter kvar är nog för att du inte monterat dit den korrekt. Krokarna på clipset skall in och igenom genom öronen helt så att de kommer ut på andra sidan och kan kroka tag i baksidan. Se bilderna ovan.

Ta gärna en närbild på hur ditt clips sitter fast nu och lägg upp så kan vi ganska enkelt avgöra om det sitter rätt.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för svar. Jag tar det som att det inte är någon jättepanik. I vilket fall så har jag nu bytt oken bak då jag inte fick loss luftnipplarna efter bromsrörsbytet så nu borde klipsen sitta kvar såvida det inte är jag som klantar mig...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De där luftnipplarna kan sitta hårt (jämfört med hur lite material det är i skruvens gods).

Man ska inte dra loss den som vanligt, då vrider man av den garanterat. Tricket är att först skapa ytterst små rörelser i materialet. Först värma luftnippeln (bara luftnippeln) så den blir röd, låt den sedan svalna. Sedan slå ett par lätta slag med en hammare rakt uppifrån på luftnippeln - detta skapar också rörelse i materialet. Därefter tar man en sexkant ringnyckel (sexkant är mycket bättre än tolvkant för att förhindra runddragning) och slår sedan ett par lätta slag med hammaren på ringnyckelns ände - lite som att simulera en mutterknackare. På så sätt "slår" man loss skruven istället för att dra loss den vilket är effektivare och minskar risken rejält att dra av den.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för hjälpen Bmw-slangen. Fick loss nipplarna på utbytes oken. Jag värmde som en galning och tryckte i en massa rostlösning i gängorna. Problemet med nipplarna till de gamla oken var att de redan var borta och jag lyckades inte med svetsen.

Jag har nu kört med de nya oken ett tag och klipsen har suttit kvar. Problemet med ett av de gamla oken var nog att "skarven" som man sätter klickar fast klipset bakom helt eroderat bort.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.