|
|
|
|---|---|
|
Har läst mycket på detta forum i olika omgångar när jag åkt BMW. Det var dock ett par år senast när jag sålde min 520 d -06. Jag köpte en merca cab i våras och nu är det dags att köpa vinterbil/frakbil(ständig husrenovering)/husvagnsdragare. Jag trodde jag var klar med E39 (gammal och rostproblem) men av någon anledning dök den upp i skallen som ett val när jag söker lite billigare bil pga av cabben och slippa vara pedant med repor mm pga av ovan). Behöver ingen racer men lite presanda och kraft är ju aldrig fel när rman väl sitter bakom ratten. Hade tänkt mig en BMW 520 touring automat. Men sprang på en 530 manuell, såg jag att 530 har lägre skatt och lägre bensinförbrukning enl vägverket... Givet förbrukar bilen pga av kör stil... men jag bor utanför stan och kör 7 mil om dagen på landsvag... Vad säger ni? ska man satsa på en 530 manuell? kan det både vara ekonomiskt och roligare val? kan det vara så bra? | |
| 520 har för liten motor för E39. Med automat känns den nog ganska undermotoriserad. 525 räcker till, men måste varvas rejält vid inspirerad körning. 530 är roligare och starkare utan att vara extremt törstig ändå. Du har ett bredare spann där. Du kan välja att snålköra den hyfsat billigt på landsväg, men det finns kraft som harmonierar med bilens vägegenskaper i övrigt. Visst, en 520 aut. tar dig dit du skall, men | |
|
Skillnaden i förbrukning mellan 520 och 530 är alldeles för liten för att köpa något annat än 530. Försäkringen kan vara en aning dyrare dock. ------- //Lövet |
|
|
Kollade upp försäkring: Bmw 520 5009 SEK /år Bmw 530 6600 SEK/år Frågan är om en 530 är mer svår såld? Ska väl ialla fall kolla på den och se om den känns fråsch eller om jag bar förskönade minnen, det var nog 7 år sedan jag körde en E39 senast. Något speciellt som man ska kolla upp just för en 530? |
|
|
530 bör vara betydligt mer lättsåld än 520. Automaten är av tomat-typ så den drar mycket i stan, men ligger du o kör landsväg (plus lite fort) får du mycket lägre varv med automaten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.