|
|
|
|---|---|
|
Tyvärr har jag råkat ut för att min turbo rasat på min kära BMW. Jag behöver nu få tag i en ny turbo att byta själv då min motorgaranti precis löpt ut. BMW vill ha hutlösa 20 000+ för att bytet.. Var köper jag billigast en ny turbo? | |
| Här får du bra hjälp och råd Länk | |
|
Tack, har tagit kontakt med dem nu. Är det något jag bör tänka på när jag byter turbon förutom få fram oljetryck innan start? Laddtrycket etc ställs av VNT om jag förstått det rätt? Ingen WG arm eller liknande på dessa modeller? Plugga i, oljetryck, tuta o kör? |
|
| Har du köpt turbon av Turbotech så brukar dom skicka med en A4 med instruktioner man hur man ska gå tillväga. Så det är nog inga problem. | |
|
Här har du lite mer tips inför monteringen. Länk Dock tror jag att turbon blir billigare hos Turbotech |
|
| hur långt hade din bil gått innan detta missöde? blårök antar jag? | |
|
Bilen hade precis slagit över till 15 000, ingen rök överhuvudtaget. Bara totalt orkeslös. Skall montera ner bilen till helgen och kolla vad i turbon som rasat. Enligt BMW i Malmö är detta ett vanligt fel på 120D och 320D från 06-09. Dom byter i snitt 2 turbo's i veckan på dessa maskiner. Verkar hålla runt 9K mil.. |
|
| Fastbränd vnt bara att beställa ett aggregat. | |
| Kan vara den elektroniska styrningen till turbon också. Tyvärr säljer de inte den separat. Värt att kolla är även att katalysatorn inte har satt igen. Då kan man också få felkod för för lågt laddtryck. Prova att lossa bakre katen och se om den går bättre innan du river ner turbon. | |
|
Är fastbränd VNT vanligt? Vad beror det på? Är löjligt noga med att låta turbon kyla innan avstängning av bilen osv. Skall kolla upp det med katten, tack pew. |
|
|
Jag hade en E46 och då kunde man bara lossa skarven till bakre katalysatorn och låta den ligga kvar på tunnelkonsolerna (tog nåt spännband och surrade fast den mot en konsol) Vet inte hur det ser ut på E90 med dieselpartikelfilter. Men det ser du väl. Jag hade inne min på verkstad och de påstod att det var turbon fast den nästan var ny. Tog ur den och åkte till GIK som inte hittade några fel på den och sa att den såg ut som ny. Visade sig sen vara bakre katalysatorn. Kör man inte jättelånga sträckor så blir den inte tillräckligt varm och sätter igen. Om VNT:n är fastbränd märker du väl lätt genom att koppla loss reglerstaget och känna om det rör sig lätt. |
|
|
Okej, ja det blir ibland par korta sträckor för mig, skall kolla upp dina tips. Tack så mycket. |
|
|
Verkar endast vara en katalysator enligt Realoem Länk och två ljuddämpare, eller kan mittenljuddämparen vara den andra katalysatorn. tro? Nån annan som vet kanske... |
|
|
För er som var nyfikna har jag nu rivit ut turbon ur bilen och både impellerna på avgassidan samt insugssidan glappar axialt samt tillräckligt mycket för att gå i godset upp och ner.. Turbon är iväg skickad till TurboTech så får vi höra vad de säger. Har undersökt en bit ner i katten samt rören mot till intercoolern och det verkar inte som den skjutit ut någon olja denna vägen. Tog mig ungefär 5h att montera ner och få ut turbon och då har jag inte skruvat i en såhär ny bil tidigare. |
|
| Det är alltid skönt när man hittar en felande komponent, även om det kostar en slant. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Första gången jag sett att en turbo rasat på en så ny bil. Hur långt har bilen gått? |
|
d.fagersten Om du goolar BMW E91 320d turbo så lär du hitta mängder med trådar om turboras. BMW i Malmö erkänner att det är en barnsjukdom på turbo aggen som gör att de går sönder. Bilen har precis slagit om till 15.000 mil. Jag funderar på att skriva en guide om hur man genomför bytet då informationen på nätet är bristfällig. |
|
| Hur ofta har bilen blivit servad, med olje byte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.