AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.434

Mitt Motor i BMW? Diskusion

Sida 1 av 2
Jag satt och tittade lite på den legendariske M1:an häromdagen och funderade lite kring om BMW någonsin kommer producera en mittmotor bil igen.

Jag älskar mittmotor bilar generellt, och eftersom jag tycker om BMW, och deras M bilar så vattnas det i munnen på mig av tanken.

Hur skulle denna bil kunna se ut, och vad skulle den kunna tänkas ha för specifikationer?

Jag inleder med att jag skulle framförallt vilja att denna M bil skulle utrustas med en klassisk M sugmotor.

Vidare skulle jag vilja se pushrod dämpning on en monocouqe i kolfiber.
Alltså en redig mitt-motor bil i klass med Lamborghini osv.

Jag skulle nog helst se en V8 i den, men en trimmad variant av E6X's V10 skulle funka. ;)
Säg 560-580 hk för att lira med 458'an och LP560'n. AUDI'n lämnar vi på "blyga" 525 (R8 V10 ;)).

Växellåda: Jag gillar de senaste generationerna innan DKG'n kom då jag tycker om (Kallas EQ va ;)) "rycket" när man växlar.
Men klart det skulle bli en DKG (en vidareutvecklad sådan såklart).

Pris: Den skulle säkert landa runt 1,3-1,5 mil.

Samanfattning:
Motor: Mitt-monterad V8, 9.000 rpm, 570 Bhp
Chassie: Monocoque i kolfiber, push-rod dämpning
Växellåda: 7 växlad DKG
Utövder detta så nämner jag inte saker som Launch control, Olika lägen för växellådan etc. Dessa ser jag som självklara.
Pris: 1,3 - 1,5 milj
Designen vågar jag inte ge mig på, men litar på BMW M här. ;)

Så vad tror ni?
Skulle detta kunna hända?
I så fall, vad har ni för tankar om en sådan eventuellt framtida bil?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller en rak sexa 9000rpm, totalvikt 1000kg....
Ja, vikten glömde jag ju.
Men tvekar på att man skulle nå så pass lågt som 1000 kg. Snarare 1250-1350 i absolut bästa fall. Jag skulle vara toknöjd om BMW lyckades med det.

Vad gäller motor så är ju en rak 6:a självklart något som relaterar skarpt till ///M bilarna, men om man ska nå 570 hk så lär nog volymen landa på 5,2-5,5 liter vilket i mina ögon är för stort för en 6:a.
Att klämma ur 560 hk ur V8 på 4,5 liter som Ferrari gör med 458'an är ju givetvis något jag gärna skulle se BMW göra, och det är väl inte helt omöjligt (därav mitt önskemål om en V8 i den fiktiva bilen), men om vi ska vara realistiska så lutar det nog åt en V10'a på 5,2-5,5 liter i så fall snarare än åt den raka 6'an.
Finns det plats så varför inte en potent V12?

V10:an är en 'oren' design med galopperande tändvinkel (90 graders block, 72 graders tändvinkel och gemensamma vevtappar per V-par).

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Hm, egentligen är det ju bara att köpa en Ariel Atom.
AKN: Nu hänger jag inte med riktigt. Lust att specificera (tycker det är intressant)?

marin849: Ok, men om vi inte räknar den då.. ;)
DennisH,

BMW:s V10 har 90 grader blockvinkel. Vevaxeln har 5 vevtappar där vardera två cylindrar dela en vevtapp (det jag kallar V-par). De två cylindrarna i ett V-par med gemensam vevtapp får blockvinkeln mellan sig, 90 grader.

För att få jämn tändvinkel skulle blocket behöva vara 360/5 = 72 grader men det ger obalans. BMW har i stället valt ett 90 graders block som ger bättre balans men i stället ojämn tändvinkel.

Resulterande tändvinklar: 90-54-90-54-90-54-90-54-90-54 (= 720 grader, två varv).

Denna galopperande tändföljd låter speciellt, framför allt på låga varv. Det låter orent, som två motorer i en kan man säga. Sen finns det naturligtvis andra som tvärtom mig tycker om ljudet :-)

V12 är grejen ;-)

mvh/ Anders
Ok, då hänger jag med.. Så om V10'an hade varit i 72 graders vinkel, och likaså tändningen så hade den varit "balanserad"?
Har jag förstått det rätt?

Hur är det med V8 och V12 då?
Personligen skulle jag vilja se en 5,0 l V8 i den fintiva bilen, med 570 hk. :D
ma
7.450
marin849
McLaren F1 = BMW V12.
DennisH,

Inte balanserad utan samma vinkel mellan tändningarna. 90 graders V10 är mer balanserad än en 72 graders V10. Pest eller kolera sas ;-)

12:an är två raka sexor som delar vevaxel. Sexan har 120 grader tändvinkel. Genom att (i princip) låta varje cylinderpar dela en vevtapp och förskjuta dessa 60 grader från varandra fås 60 graders tändvinkel. Två välbalanserade motorer blir till en fast 12:an har dubbelt upp med tändningar så den går än finare.

En V8 har 90 grader mellan tändningarna vilket sammanfaller med blockvinkeln - perfekt. Det finns två olika vevaxeltyper till en V8. En s.k. 180 graders vev och en 90 graders vev. Den senare ger balans och typiskt V8 muller. Den tidigare låter som en 'tät' fyra och lider av samma 2:a harmoniska vibration som en rak 4:a. BMWs V8 (liksom de flesta andra) har 90 graders vev.

mvh/ Anders
Ok, tack for intressant info..

Det förklarar varför Ferrari kör med V12'or och V8'or kanske..? ;)
Är man perfektionist så är man.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kul koncept Dennis, men en sådan bil skulle spräcka 2MSEK-vallen tror jag.

P.S. Audi R8 GT har också 560 kusar.. ;)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Konceptet med "motor" hinner nog dö ut innan, BMW storsatsar ju på elbilar :-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ja vi får hoppas att dom satsar ännu mer på el eller annat vettigt istället för dieselhysterin som inte är lösningen på problemet med fosila bränslen.

(OBS! Är ingen miljömupp) Inser dock att vi inte kan fortsätta att elda upp gamla förhistoriska djur och växter för att förflytta våra arslen runt hela världen.
Ju snabbare vi kan minska vårat oljeberoende, destå bättre för oss som vill ut och söndagsåka i våra V12or.
Sen är ju elmotorn den ultimata motorn, tyst och vibrationsfri (så slipper man åka V12 för gångkulturen) och har fullt vridmoment direkt från 0 rpm.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
ligger väl tre st I modeller typ klara, kruxet är väl att infrastrukturen - både den allmänna och BMW's egna inte hänger med.
ph
141
philipbr
Nissan GT-R -10
jag vill ha en ariel atom :) någon som vet nån till salu i sverige?

Jag tycker bara att tanken på en MR bil från BMW inte borde ligga särskilt långt borta. Dels pga M1'an såklart, men också med tanke på deras motorsport historik samt att t.o.m AUDI har en.

Ok, så V8 eller V12? För/emot?
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Det har ju ryktats ett tag om att BMW ska skapa en ny M1:a

Länk
Länk

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Det där conceptet kommer jag ihåg.

1250 kg låter riktigt bra!
Däremot är jag (*Förbereder mig för attack*) emot en massa "grönt" tänk i en sådan bil.
Det är inga kvoter som säljs, så dom riktigt gröna satsningarna borde givetvis ligga på 1, 3, och 5 serien framför allt. Där har det en helt annan genomslags kraft.
Det är givetvis bra PR och ser "snyggt ut", men där stannar det.

En MR från BMW bör (enl. mig) likna de traditionella modellerna som tävlar i detta segment.
Alltså, sugmotor, bensin och höga varv.

Sen ställer jag mig frågande till varför man skulle vilja ha 9 växlar. En 4.0 V8 med turbo lär ju knappast behöva mer än 6-7 växlar för att nå 320 km/h.

Med en vikt om 1250kg och en V12 i stil med Ferraris värsta maskin Länk (740hk vid 8500 v/min) kunde det bli en killer. ;-)

mvh/ Anders
Ja, den skulle bli giftig.. ;)

Men av någon anledning ser jag hellre en V8. Känns som V12'orn hör hemma i de större maskinerna.. Murcielago, Enzo etc. V8 känns mer "rätt".
Men 580 hk ur en V8 på 5ish liter borde dom väl kunna krama ut? :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.