|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en uppsättning dubbdäck som är tillverkade -04. Det är fortfarande bra mönster på däcken, och dubbarna är i okej skick. Är det ren idioti att ens tänka tanken att köra med dom under vintern? | |
| har oxå gamla dubbdäck. körde på dem förra vintern, rätt mkt mönster och dubb kvar men hala som attan att åka på. jag kan tycka det är lite småkul att hasa runt men vill man ha grepp så går nog så gamla däck bort i många fall. | |
|
De flesta skulle göra det utan att ens fundera. Om de är förvarade torrt och svalt ska de inte slitas av att bara ligga still. ------- //Lövet |
|
|
Om du bestämmer dig för att köra med dem så häng på dem i god tid så att gummit hinner ruggas upp/slitas in mot asfalten innan det blir halt ute. Samma princip som att F1 förarna gärna skrubbar in ett sett regndäck under ett försiktigt varv på ett torrt träningspass. /DJ |
|
|
Är inte hundra på att jag kollat rätt på datumet på däcken. Får inte ihop de eftersom däcken omöjligen kan ha rullat sen -04 på dom däcken med tanke på mönster kontra antalet mil den borde rullat under vintern. Alt. att någon tidigare ägare har köpt ett par riktigt gamla däck för några år sedan. Märks däcken med tillverkning mån/år. Just i den ordningen? |
|
| Märkningen är 4 siffror, dom 2 första är vecka och dom 2 sista är år. | |
| Före märkningen står oftast "DOT". Det är inte säkert att den märkningen är vänd utåt. Kan lika gärna sitta på insidan. Den sitter bara på en sida. Riktigt gamla däck kan ha tresiffrig märkning, men i ditt fall är det som Patrick beskriver. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vinterdäcken på min bruksbil är MINST 9 år gamla. Fortfarande bra mönster och över 90% av dubbarna kvar. Greppet är det inget fel på heller, jag har inte kört av vägen än. |
|
Tja, första året man har sina nya dubbdäck på är det ett kalasgrepp(om man köper premiumdäck), redan andra året märks en klar försämring... Då är t.o.m. friktionsdäckens premiumsegment bättre däck ty dessa tappar inte lika mycket som dubbdäcken, det har ofta t.ex. sämre isgrepp första året än nya dubbdäck,men sedan så "svänger pendeln" en del åt rätt håll för premiumfriktionsdäck(läs>>>"Bäst i test däck"). JAG skulle vilja säga att åtta år gamla dubbdäck(som har brukats) inte alls är att rekommendera. Men visst, synd att kasta kanske...men å andra sidan så är däcken det enda man har som håller fast bilen på vägen ;) Så...säkerhetsmässigt>>>Gör dig av med däcken utan att passera gå! Ekonomiskt>>>Kör med däcken, men inse att däcken inte är bra! Mvh Janne. |
|
|
Jag har 10 år gamla vinterdäck på min 540. Mönstret såg ut som nytt när jag fick dem (ca 1 år sedan), men nu är det inte mycket kvar. I torrt är det ok, men när det är blött spinner bilen loss väldigt mycket, för det mesta i farter upp till 200km/h. Med andra ord inget att rekommendera på en pendlarbil... Med bra däck spinner den inte loss på 1an vid blött. |
|
|
Har däcket 4 siffror för år och vecka är däcket tillverkat på 2000-talet. Har däcket tre siffror är det tillverkat tidigare. Länk Per L |
|
|
Intressant och opartisk vetenskaplig seriös läsning: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Verkar råda en hel del olika meningar om detta. Ända siffrorna jag hittar som kan vara tillverkningsdatum är 0204. Alltså februari 2004. Då bilen är uttagen 06/2004 finns ju risken att de är samma däck som satt på från början. Förresten, har BMW några märken på däck dom håller sig till, eller kan de skilja beroende på tillfälle? Märket på däcken är bridgestone. Är inte de märket jag fått uppfattningen att BMW brukar använda sig av? |
|
|
Bmw har flera olika däckleverantörer, t ex Pirelli, Bridgestone, Michelin, Good Year, Dunlop, Continental. Däck som är "BMW-godkända/anpassade" är märkta med en femuddig stjärna (Audis motsvarighet har ett litet "a", Mercedes "MO" etc.). Men frågan är hur stor skillnad det är i praktiken mot däck som inte har den bilmärkesspecifika märkningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| "0204" är t.o.m januari 2004. Vecka 2 närmare bestämt. | |
|
Jag hade 7-8 år gamla Goodyear dubbdäck förra året. Dom var inte bra alls, trots 7 mm mönster och alla dubb kvar. |
|
| Goodyear dubbdäck blev inte riktigt bra ens som nya innan UG Extreme kom. | |
|
Vecka va första två siffrorna ja :-) Får väl prova och se om de går att köra, eller om de blir " bambi på hal is". Tyvärr kommer ju inte de riktiga provet för än första underkylda regnet visar sig. |
|
| Enligt den rapport som Johan B hänvisar till blir däcken hårdare med åldern, men efter ca 8 år blir de inte mycket hårdare. | |
|
...enligt samma rapport är dubbutsticket också det som är helt avgörande för dubbdäckens isgrepp - är bara dubbutsticket bra spelar det tydligen mindre roll om gummit är lite hårdare för isgreppet blir bra ändå... Dock testade man enbart isgreppet - snögreppet/slaskgreppet etc. är en annan femma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Haas du kommer säkert uppleva samma fenomen som mig, ta ut den i blött och testkör och känn efter ordentligt... på is är det nog ok då dubben bör spela störst roll | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.