|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger en e39 523i -00 Har problem med tomgången, bytte ut min vevhusventilation på verkstad och efter att jag hade tagit ut bilen började tomgången bete sig konstigt, vid första start är den helt okej men sedan efter att jag har kört me den kanske ett par meter och trycker in kopplingen så ligger tomgången vid 1000-1300 varv oavsätt om bilen är kall eller varm och när jag stannar efter 1-2 sekunder ligger varven normalt. Vad kan felet vara, kan det va så att mekanikern har kommit åt något vid vevhusventilationsbytet är detta ett vanligt problem? | |
| Det är nog normalt att det finns en viss fördröjning från det att spjällägesgivaren registrerat stängt spjäll, tills att DME har aktiverat tomgångsreglering via tomgångsventilen. Det kan nog rentav varit så att du har haft tjuvluft via en defekt vevhusventilation tidigare som gjort att bilen betedde sig annorlunda. Prova att ta av oljepåfyllningslocket och se om den beter sig som tidigare. I så fall har du svaret där. | |
|
hej tack för svaret, men innan byte av vevhusvent. så tyckte jag bilen hade en bättre tomgång än nu? om jag inte har fel så sitter väl tomgångsventilen vid spjällhuset? kan han ha råkat göra något så att har kommit åt den eller för det är inte normalt att varven ligger på 1200 ända tills man stannar helt och efter en stund gå ner på 900varv. Finns det nån bild där tomgångsventilen sitter så jag får se, för jag själv vet inte vart den är placerad.. Finns det nått mer som kan göra att tomgången beter sig som den gör förutom tomgångsventil och luftslangar?.. MVH |
|
| Tomgången på en 523 ska väl snarare ligga på 700 rpm? Och dit ska den då rätt omgående, utan att först stanna på 1200 rpm. | |
| japp exakt för så har den gjort innan, den har aldrig stannat vid 1200 och sedan gått ner på a som du säger 700-900, vad tror ni då problemet är? | |
|
Här är en snabb video just här fastnade varvem på 1000-1100 när jag tryckte in kopplingen.. Inte bästa videon men men Länk |
|
|
Hej tänkte liva upp denna tråden igen, Detta problem är endast när jag har AC.n igång stänger jag av AC.n så är allt normalt varvem faller direkt utan att stanna på 1200-1300 rpm, vad är det för underligt fel finns det någon mer som har haft något liknande? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.