AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.764

Bärarm fram E46

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag tror mig ha konstaterat att bussningarna till de främre bärarmarna är slut. Man kan rucka framhjulet i bilens längsled, enligt div videos på utube indikerar det att bussningarna är slut. Funderar på om det är lika bra att byta bärarmarna samtidigt. Är det någon som gjort detta här. Det ser ganska trångt ut och muttrarna lär ju sitta rejält fast. Detta gäller min 330 E46
Tips och erfarenheter mottages tacksamt...

Anders
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Jag bytte ena länkarmen,men fick naturligtvis byta andra året efter...
Schmiedmann har Meyle-kit med alla delar till bra priser. Du behöver en lift samt avdragare m.m. Det finns en hel del filmer på youtube som underlättar.
Sök på diy bmw e46 Front Control Arm

Om du endast vill byta bussningarna är det ganska enkelt eftersom det räcker att demontera själva bussningshållaren. Du behöver dock en avdragare att få loss den gamla bussningen.
Sök på e46 Front Control Arm Bushing

/Janne

Surf Or Die!!!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
kan vara värt att byta bärarmarna, kostar dryga tusingen för både bärarm inkl spindelleder och bussning har jag för mig. om du vill slippa några svordomar så är en lång förlängare (typ 70cm, jag byggde en) till spärrskaftet ett tips då du kan peta ner den genom motorutrymmet och komma åt muttern till ena spindelleden.
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Tack för svar.
Jag har oxå funderat på en lång förlängare, men snurrar inte spindelledsbulten om man inte håller emot. Såg att det finns spår för en insexnyckel i bulten.
Anders
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
var rätt längesen jag bytte nu men så kan det mycket väl ha vart. men det är muttern som är jävlig att komma åt, underifrån så har man ju plats.
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Dock så är spåret för insexnyckeln på samma sida som muttern. Snurrar det måste man använda blocknyckel...

Anders
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
från klarhet till klarhet :-) när jag bytte så behövde jag nog inte använda insex, låter som man hade kommit ihåg det!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Kolla in clausautoparts:
Länk

Toppenkille med billiga kvalitetsgrejer. Han säljer hela paket samt lösa delar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte precis (förra veckan) bärarmar och bussningar i framvagnen på E46:an - blev en helt ny bil! :o)

Jag valde framvagnskitet till E46 "M-sport II" från Claus autoparts där bärarmarna med de redan påpressade bussningarna är tillverkade av Febi Bilstein (märkta med deras logga). Styrleder och krängningshämmarstagen var av fabrikatet "Optimal" (om jag minns rätt - har inte kvar förpackningarna) och de såg bra ut så vitt man kan bedöma via en optisk granskning. Priset är faktiskt riktigt bra med tanke på fabrikatet - har inte hittat någon som säljer de bärarmarna billigare ens på Ebay eller liknande och då är det ju extra trevligt att gynna en svensk seriös handlare!
Mycket snabb leverans och bra kommunikation - rekommenderar starkt Claus autoparts!

Försökte få fram information om dessa även passar standardchassit via BMW, Febi, Meyle, diverse sökningar på nätet och även via frågor här på forumet.
Den samanvägda bilden blev att de bärarmarna ger en lite mer upprät castervinkel och har stummare infästning av spindellederna (mindre dämpning av ljud och vibrationer men håller längre) och "borde passa utan problem".
De passade bra och nu blev bilen mer "direkt" i styrningen (lite gokartskänsla) och möjligen en gnutta mer spårkänslig vid spårig väg men det kan även bero på breda (225) däck som börjar bli slitna (3-4mm).
De vibrationer och små "klonk" som tidigare fanns ibland (inte alltid) både vid bromsning och körning rakt fram är nu helt borta...
Det fanns inga jättestora kännbara glapp i någon led/bussning i de gamla prylarna men troligen var allt halvtaskigt och gav tillsammans glapp och vibrationer - så det var dags att byta hela rubbet.

Jag valde att låta min lokala verkstad göra jobbet och enligt honom var det inga större problem förutom att det är trångt när man skall lossa de inre spindellederna och att dessa satt rätt hårt.

En fyrhjulsinställning bör göras efter alla arbeten i fram- eller bakvagnen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.