|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Volvo tror att de ska hämta hem en del av tappet på deras nya V40. Har de för höga förhoppningar på denna lilla bil? Länk Nu när vi har nya Golf, A3, A-klass, 1-serie för att bara nämna några undrar jag om många som köper denna (i mina ögon) på tok för högt prissatta Volvo? Visst, jag tycker det är en fin bil att köra och den ser bra ut, men för det priset finns det MÅNGA andra bilar jag skulle valt före den... | |
|
Jag kan nog hålla med om att den är lite för dyr. Dock ska man tänka på att det finns dom som gillar Volvo som andra gillar BMW eller Audi och för dom är det kanske Volvo som hamnar som nummer ett på listan även om diverse tidningar och testare skulle säger att andra är "bättre". /Bellamy |
|
|
Bellamy. Bilen har fått tokbra recensioner från pressen, och de som testat den har skrivit att den slår sina segmentskonkurrenterna. Egentligen är det väl bara Colin på Aftonbladet som skrivit ned den, men han har inte fattat att det inte är en kombi. Mycket pengar, men å andra sidan välutrustad. Motsvarande bil med lite utrustning från en klasskonkurrent blir inte billigare. Sedan att den fått högst betyg av alla bilar som överhuvudtaget testats av EuroNCAP Länk gör nog inte läget sämre. Tycke och smak, givetvis, men ställ en V40 vid en Audi A3 och Audin ser väldigt gammal ut designmässigt. Har kört en D3 samt en D2. D3:an överraskade, klart rapp bil, kul att köra och bitarna på plats. |
|
|
Jag har oxå kört just D3 med automat och den är klart den trevligast Volvo jag kört! Inget snack om saken. Men för det priset? Njaaa.... Då skulle jag åtminstone vilja ha AWD på köpet. Nya Volvo modeller brukar iofs vara ganska högt prissatta i början tycker jag för att sedan falla tillbaka lite. Framför allt deras prisvärda paket. |
|
|
Jag själv är på väg att beställa en. , utseendet och rostskyddet sålde in den hos mig. Jag avskyr verkligen rost och På Volvobilarna har jag verkligen sluppit det. Vi får se om handlaren och jag kommer överens.., ;-) |
|
|
Glömde säga att krocksäkerheten också var ett tungt skäl. ( för frun var det det avgörande) |
|
| Intressant att höra. Vad lämnar dom för rabatter på den? | |
|
Ja Volvo är nog i värdsbäst på rostskydd! Det märks att den är konstruerad i Sverige med svenska krav på bla rostskydd, värme, säkerhet mm. Sen kan jag tycka att Volvo har övertro på sin "nya" design... |
|
| Hur långt perspektiv på ägandet har man om man köper en bil pga rostskyddet? 10 år? | |
|
Jag har inte bilarna så länge, men jag har ägt nyare bilar som rostat efter 2-4000 mil. Och det är inte roligt att byta luckor och lackera och kladda på en nästan ny bil. Jag vill ha fabrikslack och fabrikspass på luckor och dörrar. Goodwill och rostskyddsgaranti i all ära. Men det blir aldrig fabrikskvalitet på lack och dörrpass när klåparna på verkstäderna ska "fixa" till rostskador som kommit i förtid. I morgon ska jag ner och testa Citroens Garantier då min nästan nya C1:à har rostat på taket!!? |
|
|
Leffo: "det blir aldrig fabrikskvalitet på lack och dörrpass". I princip vilken vettig lackerare som helst kan få bättre yta än BMW's original "apelsinskal". Däremot har den fabrikshärdade lacken i regel bättre motståndskraft mot stenskott, omlackerade ytor brukar ha något-något mjukare yta. Det finns dock numera sk "nano-klalack" där små/mindre repor lagar sig själva i solen. Denna lack är hårdare o tydligen kinkigare att polera för polernissarna. Nano-effekten klingar av med tiden, efter 6-7 år är den nästan helt borta påstås det. Passformen är inga problem att få till, om nu bilen inte varit smälld, men det kan ta tid, o tid är pengar. Klaga tills det är perfekt. Håller för övrigt med att har man en ny bil (upp till 3-4 år gammal) så vill man nog inte lämna in den för omlack pga rost... |
|
|
@Robert Lundberg : Missförstå mej rätt. Jag gillar bilen! Men, hade det varit så att den inte hade fått så bra betyg som den har fått så hade det funnits personer som hade köpt den ändå. Jag har kört både D2 och D3. D3 är kul och pigg men D2 är väl som väntat ingen raket men den funkar hyggligt i normal trafik. /Bellamy |
|
|
Dawwe: tror du missar poängen (?) med Leffos inlägg, han vill inte hålla på att klaga utan vill att det ska fungera som det är tänkt under hela perioden av bilägande. Mina föräldrar har varit i samma sits med sin Golf gti, VW har agerat bra på alla sätt men att hålla på och åka in till verkstaden stup i ett är tröttsamt. De kommer inte välja en VW nästa gång, trots att det inte kostat dem ett öre. Har bara sett nya V40 på håll än (förutom på bild) och vill granska den ordentligt. Ser lovande ut men jag har blivit besviken förr. :) Som någon nämnde så är det viktigt att jämföra en utrustad bil, skiljer det lika lite då? I just denna klass är konkurrensen hård och jag kan hålla med TS om att det kan vara en chansning... |
|
| Ok Bellamy, då är jag med :) Läste någonstans att orderingången är 60% över vad som kalkylerats med, verkar således inte som Volvo haft någon övertro på bilen. Jag gillar den, men den funkar inte för min livsstil just nu, men om så hade varit skulle den helt klart varit en het kandidat i klassen. | |
|
60% över vad som har kalkylerats med låter mycket. Då har dom i så fall satt väldigt låga mål med bilen eller så är det en redan en försäljningssuccé av rang. Och i det sist nämnda fallet hade nog Volvo gjort en större sak av det. Det blir hur som helst intressant att se hur försäljningen av den går. Jag hoppasa verkligen att det väldigt bra, men jag är tveksam till just denna modell. Det är ju även på gång en V40 XC-design som ser bra ut på de få bilder man sett, men ryktet säger att även den bara blir FWD. Bara ett designpaket i stil med Cross Touran mao... Riktig synd, för en riktig XC40 med AWD tror jag skulle kunna bli en hit! Om priset är rätt vill säga... |
|
| Den kommer med AWD. Bara att handla snart :) | |
|
den gick ju väldigt bra i testen hos AMS som kom igår /Anders |
|
|
acey, du kan väl inte ha missat alla här på forumet som klagat på rost på BMW låååångt före 10 år (mig själv inkluderad)? Även om Volvos rostskydd av i dag kanske inte riktigt når upp till suveränerna S60/V70N/S80 så skulle det förvåna mig VÄLDIGT om man hittar rost på bakluckan på nya V40 om 2-3 år. Men visst är priset lite i överkant. Å andra sidan behöver man inte betala extra för anständiga framstolar eller en förmögenhet för acceptabel audiokvalitet :). Kul också med en Volvo som för en gångs skull har lite friskare och mer inspirerad design är motsvarande BMW. |
|
|
På tal om rost så har jag varit hos återförsäljaren oh visat upp min nästan nya C1:a. Det blir det till att åka vidare med Cittran med rostigt tak. Garantin gäller bara vid genomrostning och någon Goodwill blir det inte tal om. 12 år rostskyddsgaranti kan man alltså stoppa upp någonstans och rapa ut!!! :( Jag förstår att PSA gruppen går dåligt..Och det blir ALLDRIGGGG!!!!! någon mer bil därifrån!! |
|
|
Leffo: Var på taket är det rost? Har sett rostangrepp på andra C1:or där det uppstått pga. stenskott. Där säger jag ingenting om att man inte ser det som ett garantiärende. Dissa inte PSA helt för en sån sak, C1 är en billig bil med allt vad det innebär... /Masten |
|
|
Rosten sitter 3-4 dm in på taket. Man tycker inte bilens prislapp borde göra den sk. garantin ogiltig. Men jag skiter i Cittran, den får väl rosta upp, jag ser fram emot den nya V40:n. Läste testet i Automotorsport och det verkar ju lovande. Jag tycker om gimmicken att man kan påverka instrumenthuset digitalt på den. Larvigt kanske, men jag ska det tillvalet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.