|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är det någon som vet vad som gäller om man har gula/röda exportskyltar från Tyskland och planerar köra genom vägtullarna i Stockholm? | |
|
Jag är inte helt säker, men jag kan inte tänka mig att datasystemen är så fulländade att de kan spåra tillfälliga tyska exportskyltar till någon tysk vägregistermyndighet. Mitt svar med andra ord är alltså att det inte händer någonting. Du lär ju i vilket fall som helst få en månadsfaktura från Transportstyrelsen i så fall, så du kan vara ganska lugn. Alexander |
|
| Tyska gula skyltar är INTE giltiga i Sverige. Skall man vara korrekt så köper man de röda (typ 400€ istället för ca 120€). Fixa tillfällig registrering om du trots allt kört hem på gula skyltar. Att köra hem på gula skyltar är rätt vanligt, tyskarna påstår att de gula gäller, men det gäller inte alla länder, inte i Sverige tex... | |
| 180€ gav jag för mina röda förra året i maj. Vart har du fått 400 ifrån? | |
| Röda gäller i en månad, kostade 400€ i somras, dessutom var bilen tvungen att ha godkänd TUV. Gula gäller i 5 dagar, behövs tydligen ingen godkänd TUV då det är "Kurzzeit kennzeichen", 120€ har jag för mig de kostade. | |
|
Nu tror jag att TS egentligen menade att diskutera huruvida han behöver betala vägtullar i Stockholm med tyska exportskyltar, och inte hur mycket röda eller gula eller blå skyltar kostar. TS: Kan du förtydliga så vi vet vad du vill diskutera? Alexander |
|
|
Visst är det så att inga utländska fordon behöver betala vägtull, därför borde det vara safe med exportskyltar eftersom de är "tyska"? Har ett antal danska kolleger som kört upp till Stockholm med bil och de har alla sluppit betala - och då har ändå den svenska och danska polisen nära samarbete när det gälle överträdelser i trafiken vilket även inkluderar bagateller som p-böter... |
|
| Tack för era svar. Får bli en chansning, om inte annat skönt att kunna "smita" igenom ett par veckor :) | |
| Det är trängselskatt och ingen vägtull. Trängselskatten gäller enbart svenskregistrerade fordon. Således kommer ingen trängselskatt att debiteras om bilen passerar ut och in genom trängselstationerna om bilen är försedd med exportskyltar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.