|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder så söker jag tips, råd och info gällande bmw 545i Har tidigare ägt 520d(e60) 525d(e61) 530d(e61) 535d(E61) M5(e60) och är nu på jakt efter en fin 545:a men jag tänke mest på olika fel och skaer man bör se upp med just den motorn osv... ni som kör 545i vad dricker era bilar? Jag är på jakt efter en Automat, sedan och -04,05:a Tack på förhand! | |
|
Finns ett känt fel på denna motor och det är kylvattenröret som ligger mitt på motorn. Borde finnas lite info på forumet här. (Finns bl.a. ett uppgraderingskit att köpa i USA och länk på det har jag sett här på forumet.) |
|
|
Tja, det fanns väl en del att kika på i begagnatguiden, annars det jag hört KAN strula är isf momentomvandlaren på vissa tidiga exemplar och ett kylvattenrör mellan cylinderbankarna som kan släppa i vulkningen.. Hur pass vanligt detta är vet jag inte(troligen inte vanligt alls), men det har tydligen förekommit såpass att det kommit fram i diverse diskussioner på nätet hur som helst.. Mvh Janne. |
|
| Jag hittade en länk, Länk | |
|
Mer vanligt med läckande oljetråg till automaten tror jag. I övrigt finns väl inte speciellt negativt med modellen. Sjukt trevlig bil för inga pengar alls. Skivor/klossar, som du troligen med tanke på tidigare bilar, redan är van vid, är rätt dyrt att byta, annars skiljer dte inte speciellt mycket i driftkostnader mot en sexa. Kan väl naturligtvis dra mer sås med :) |
|
| Just ja, det sägs att pluskabeln från batteri och framåt är dålig på samtliga E60 fram till någon gång 2006, vet inte mer specifikt än så. Kan orsaka elektronikspöken enligt uppgift. | |
| Jag har en 745, gått 17000mil och förutom några tändspolar och lite småpill så gick min momentomvandlare ner sig, den va inte billig att byta. | |
|
Tack för alla tips kul att man får lite respons :) Ja skivor och sånt är lite dyrare på de "starkare" modellerna men den smällen får man ta :p Pluskabeln har jag oxå hört förut kanske kan åka in till bmw så de får byta den på goodwill? JAPMAX: Vad gick en sådan ingrepp på? |
|
| Tror inte hela kabeln är goodwill, men det fanns väl en recall på en bit bak vid batteriet tror jag. Men å andra sidan borde det märkts vid detta laget om kabeln var kass. | |
|
Min 545 har gått 27000 nu, inte mycket problem, expansionboxen och batteriet är bytt. I övrigt normal service. Ett hjullager fram börjar låta lite nu och skall bytas, vattenpumpen borde vara dags? |
|
|
Det kostade mig 9000kr i delar, jag bytte den själv. Tror verkstaden skulle ha 6000kr för bytet annars. BMW tar 25000kr för samma jobb (inkl delar då). KG Knutsson (ZF Sverige) tar 30000kr för en helrenovering av lådan. ahnders, din vattenpump bör redan va bytt vid 27000mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.