|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Riverss: Hur bra/dåliga Hankook är map morgonsula vet jag inte. Men morgonsulan blir värre ju varmare däcket är när man parkerar. Prova att köra riktigt fort/hårt en kväll innan du parkerar. Prova sedan en annan gång att köra extremt försiktigt innan du ställer bilen. Jämför sedan om det är värre efter natten med de varma däcken. Då borde du ha svaret om det beror på morgonsula. I båda fallen ovan måste du ju givetvis först "köra bort" vibrationerna från gången innan. Kör upp däcken i temp till de går fint, kör sedan försiktigt så att däcktempen sjunker innan du ställer bilen. |
|
| Periodere: ok tack ska testa det. | |
|
Ärligt talat, har du eller tidigare ägare inte bytt några bussningar satsar jag min slant på det. 25000 mil är en del. Har för mig att det sitter nio leder på varje sida bak! Du har originalfälgar? Annars kanske det är en centreringsring som är skadad, men det borde kanske kännas mer. Jag har inga vibrationer i mina vetus v12. Lycka till. Jag vet hur det är. Och har samma fel på min vinterbil av annat fabrikat. Blir galen snart. |
|
|
Kidneyfailure: om det va mig du menade så har min bil gått 9500mil. Har ryckt o slitit i varenda led känner inga glapp eller konstigheter. Kan va så att jag fått något måndags exemplar av däck, iaf kan bara hålla med Gogi (o hans fru) att e60 serien e känslig vad gäller vibrationer. |
|
|
Tja förra veckan byttes alla leder/bussningar/bärarmar i framvagnen på min E46:a och innan hade det varit rätt kraftiga vibrationer (ibland!) när man bromsade och även sporadiskt vid körning rakt fram utan inbromsning. Det fanns inga "uppenbara" glapp någonstans i någon led eller bussning vare sig när man kände på dem på bilen eller när man kände på dem på de demonterade delarna, men nu är vibrationerna helt borta....troligen var det så att de flesta lederna och bussningarna helt enkelt var halvslitna och tillsammans gav för stort spel och därmed vibrationer. Hankook är väl generellt inte de bästa däcken och jag har hört några som haft vibrationer i Hankookdäck som inte gått att balansera bort på BMW-bilar - troligen lite orundhet och/eller några förhårdnader i stommen på däcken och då hjälper det inte hur mycket balansvikter som sätts på eller att balanseringsmaskinen säger "0gr obalans"... Har sagt det förut och säger det igen: Moderna BMW-bilar är mycket kinkiga för dåliga däck och slitage i bussningar/leder pga lätta och känsliga hjulupphängningar - dåliga/billiga däck leder nästan ofelbart till irriterande vibrationer och liknande, så köp bra däck så slipper du många sådana bekymmer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sorry, jag var otydlig. Jag menade trådskaparen. Och håller med johan B. Bussningar är svårbedömda. | |
| Jalapan, hur gick det för dig? Fixade du bilen? vad var felet?? | |
|
"Periodare" De var riktigt intresant de där du tog upp ang moronsula Hade ett sånt fenomen på min e91 säkert som du beskriver. Är själv lite skrajsen o välja däck o andra fabrikat. Blir lite dyrt o köra michelin hela tiden.:) |
|
| Gogi: lät bmw gå igenom bilen, dom säger att det ör pga mina rostiga o dåliga bromsskivor bak, i kombination med dåliga stötdämpare, ska byta bromsar till sportskivor samt kolla status på hjullager. Busdningar o leder va ok enligt dom! | |
| Jalapan : ok ska själv boka tid imorgon för vibrationerna går mig nu riktigt på nerverna!!!!! blir galen. | |
|
Hör gärna av dig när dom kollat på din bil, så får vi se vad dom säger :) Glömde nämna.. dom kollade även på nivåregleringen och kunde inte hitta några fel där heller.. |
|
| bilen ska in på onsdag så får vi se vad dem säget.??? hoppas dem hittar nått nu....:-/ | |
| ok. nu äntligen så felet fixat. Balansering av hjul o vibrationer e väck för denna gng. skönt. Har balanserat 2ggr tidigare hos sndra däckmontörer men d kunde inte få bort vibrationer men denns killen fixa det. Bra verkstad lönar sig ibland! ,-) | |
|
Jag kan garanterat säga att problemet uppstår på grund av fälgarna, har själv haft detta problem ballansering kan vara boven och dåliga leder och bussningar men försök med centreringsringar jag lovar att det gör susen en del fälgar är inte helt hundra jag har 18" på sommar och 16" på vinter sommarfälgarna glappar i navem men vinterfälgarna är 100%. MVH Fonzi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.