AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.230

Lägga ur P på F30 utan motorstart

Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Jag har en F30 med automatlåda i garaget.

Vad jag vill: Kunna flytta bilen inomhus utan att starta motorn, alltså bara putta den någon meter på N (neutral).

Vad jag inte lyckas med: Få ur P (parkeringsläge).

Vad jag försökt med:
Satt på tändningen ( tryckt på knappen utan fot på bromsen) sedan tryckt ner bromsen och försökt lägga ur P. Har provat både med dörren stängd och dörren öppen.
Ringt BMW. De föreslog samma som ovan. Visste inget annat.
Kollat under mugghållaren om där finns ett hål för att mekaniskt koppla ur P med specialverktyg.
Läst instruktionsboken map bogsering. Där står bara att bilen inte kan bogseras, kontakta din verkstad.
Ringt en bärgningsfirma. De visste bara tricket med mugghållarna ovan, hade inte råkat ut för bil utan det, ännu.

Vad jag googlat fram:
Verkar som att tidiga F10/11 har möjlighet att koppla ur P genom varianten med specialverktyg under mugghållaren. Men att detta försvunnit på senare varianter och ersatts av någon form av urkoppling under bilen istället. Känns inte som ett rimligt alternativ för mig om detta är sant och även isåfall gäller F30.

Önskan: Hur f-n gör man? Helt opraktiskt om man inte kan flytta bilen en halvmeter när gräsklipparen skall fram utan att starta bilen. Hur gör handlarna när de flyttar bilen i utställningshallen? Hur gör bärgarna när de skall flytta på bilar? Någon som vet? Borde ju vara samma funktion på de flesta moderna BMW med automatlåda.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
På E61 så startar man bilen och stänger av den i läge N då stannar den kvar i läge N ett tag. Kanske samma på F30? Fast det är ju lika oanvändbart ändå eftersom du (mycket förståeligt) inte vill starta bilen för att flytta den en meter.

Bilhallar använder hjuldollys: Länk

-------
//Lövet
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Länk
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Tack för länken miclec.
Men det funkar ju dåligt eftersom det tydligt står att P läggs i om tändningen stängs av. I mitt fall är ju bilen redan avstängd och det enligt texten står att N bara kan läggas i när motorn går.

Men nu vet jag ju hur jag skall göra om jag Gud förbjude skulle få för mig att åka automattvätt. Ser även framför mig hur många ägare sitter i sina BMW i automattvätten och helt plötsligt får för sig att "oj tändningen är på. Bäst jag stänger av den" spännande att se vad som hinner hända med borstar och kedjetransportör innan de lyckas få ur P igen.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ja, det är faktiskt helt hål i huvudet att man inte kan lägga i N utan att först starta motorn.

-------
//Lövet
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
I ditt fall måste ju bilen startas i "onödan" men sedan ska det funka så länge du inte tryckt två gånger på Start eller tagit ur nyckeln.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Ser även framför mig hur många ägare sitter i sina BMW i automattvätten och helt plötsligt får för sig att "oj tändningen är på. Bäst jag stänger av den" spännande att se vad som hinner hända med borstar och kedjetransportör innan de lyckas få ur P igen. "

Ursäkta min tjockhudade panna. Jag förstår inte riktigt, kan du förklara? Varför skulle man inte använda P-läget i automattvätten?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är väl i så fall i såna där gamla tvättar där bilen rör på sig genom att stå med framhjulen i en släde. Numera tycker jag det mest är den andra typen där bilen står still och tvätten rör sig.

För övrigt så slaktar gud en kattunge varje gång någon kör en BMW i maskintvätt.

-------
//Lövet
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Har samma problem i min e90. Måste väl gå att ändra rent programmerings mässigt?

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Hova: På E90 är det ju inga problem att lägga automaten i neutral utan att starta motorn.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Jag har inte lyckats....

Hova: Sätt dig i bilen och sätt på tändningen. Sen är det bara att flytta växelväljaren, såvida du inte har en 335i med dubbelkopplingslåda.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Jag har en 325 iA -09. Det går inte att flytta växelväjaren utan att starta bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.