|
|
|
|---|---|
|
Lockup lamellen i min momentomvandlare är dålig. Lockupen hoppar i och ur vid lägre farter, men över 80 såorkar den hålla om bilen inte är lastad, då får man köra fortare innan den orkarlåsa helt. Så jag funderar på om en momentomvandlare från 525 bil passar? Lådan är en 5hp-19 i båda fallen. Jag skulle då kunna få lite lägre stall seed också vilket jag och bränsleförbrukningen skulle gilla. Är det någon som VET att en omvandlare passar rent fysiskt? Jag har kollat runt lite på nätet och det ger starka indikationer på att det skall passa. /Mats J | |
|
Jag skulle ju bli mäkta förvånad om något skiljde. Uppenbarligen är det olika artikelnummer på dem.. Du är inne på att det skulle va olika stall speed, vad grundar du det på? Kan det skilja så mycket menar du? |
|
|
Jo jag har för mig att en converter till större motor brukar ge lägre stall speed om den används till mindre motor (svagare), men det är ju inte säkert det gäller för BMW:s lådor. Kollade ZF katalog och delarna runtomkring verkar helt lika: Länk /Mats J |
|
| Jo, visst är det så. Men jag tvivlar på att varken tomgång eller vridmoment är speciellt olika modellerna emellan. | |
|
Kan vara så, men det viktigaste är att få dit en converter där lockupen drar ordentligt. Resten är bonus om det skulle göra skillnad. /Mats J |
|
|
Jag fick byta momentomvandlare på min 745 i vintras, innan dess trodde jag det va ovanligt. Kört 540 automat i 3 år innan och hade aldrig hört talas om utslitna lockuper i princip. Men det händer tydligen. Jag köpte en utbytesenhet från Danielssons Bilservice AB, gick på drygt 5tkr. |
|
|
hej Japmax! är själv ute eftre en momentomvandlare. är Danielssons Bilservice AB nåt att handla ifrån utför dom byte av momentomvandlare. Med vänlig hälsning Igor |
|
|
Bytt converter på 3 bilar, inget ovanligt när milen samlas, speciellt om det är motorstarkt och eller trimmat :) |
|
|
hej ! köper att miltalen väger in kör dock otrimmat och sansat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.