|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är det dags för "silentblock" byte på min 540 Touring. Är det någon som har tips på någon bra verkstad som har lite erfarenhet av detta i Stockholmstrakten? | |
| +1 | |
|
?? |
|
|
Om de va mitt beslut så skulle jag ringa till bmw och ta ett prisförslag iom att dom har ett spec verktyg just för att pressa ur/in bussningarna så går de fort för dom=lite arbetstid. medans om man gör de själv ev en verkstad utan pressen då tar de betydligt längre tid vilket i många fall säkert blir dyrare totalt. en uppskattning av mig är att de tog ca 2-2,5 timmar för mig att byta sist jag gjorde de utan ngn press på en e39 för alla fyra (inget roligt jobb de lovar jag) kollegan som jobbat på bmw i 8 år pratade om ca en timme för alla 4 om de gick ok inkl kaffe de kostar iaf inget att ringa och fråga dom :) lycka till. |
|
| Den här verkstaden har gott rykte för BMW-reparationer och service bland forummedlemmar från Stockholmsområdet. Fråga även där. Länk | |
| +1 är nåt forumslang för att jag håller med dig och vill lyfta tråden :-), jag ville alltså veta samma sak. | |
|
Perre har jag haft bilar hos många gånger men det ligger så illa till om man jobbar i Uppsala kan varmt rekommenderas dock, även om det kan bli fel ibland även där :-) |
|
| Gör inte detta jobb själv är mitt varma goda råd. | |
| :-) noterat ! | |
| Ok tack för alla tips, nu skall det ringas runt:) | |
|
För egen del funderade jag på att köpa ett sådant här verktyg och byta själv när det är dags. Är det inte att rekommendera även om man har tillgång till denna typ av specialverktyg? Varför? Länk |
|
|
Det borde inte vara några problem alls om man har rätt verktyg, kollade på länken men får inte ihop om det verkligen är rätt. Kolla denna länk. Länk |
|
|
Just det, man behöver en sån här också. Borde funka som i videon fast man får skruva manuellt istället. Länk |
|
|
Jag har bytt på ett antal,så här ser mitt verktyg ut. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| 8 papp kostar det på Novation - skall hämta bilen nu .... | |
|
Usch, jag är ledsen att säga det men då har du nog blivit lurad. Alla värkstäder i stockholm som jag var i kontakt med ville ha mellan 4500 och 5000 inkl material och bytet tar runt en timme. Detta betyder att Novation har en timmpening på ca 6000kr Jag bytte mina på GW engineering och är sjukt nöjd med både pris och servicen. |
|
|
Trucker: Du råkar inte ha lust att ta mått på dina hylsor, så jag kan svarva mig ett par egna, dvs ytter, inner och längdmått på båda bitarna? Har precis byggt ett par för "ball jointen" som funkade fint, tänkte ge mig på silenten nu. Mvh DuNegro |
|
| Dunegro, vad har du för mått på ditt ball joint verktyg? | |
|
Jag kan titta under morgondagen, när jag är hemma, så återkommer jag. Mvh DuNegro |
|
|
Lilla hylsan: Inner: 47 Ytter: 50 Längd: 47 Stora: Inner: 60 Ytter: 65 Längd: 55 Jag använde rostfria rörmuffar som jag svarvade ner gängan på insidan, och svarvade lite lätt på utsidan, gjorde även "lock" av svetsflänsar som jag svarvade så att hålet alltid var i centrum. Lite överseriöst då det säkert funkar med brickor i olika dimensioner. Gängstång ca 200 lång, m16. Mvh |
|
|
Jag gjorde det hos BMW (Novation) i Uppsala, knappast oväntat med ett påslag jfm. med firman runt hörnet :-) sen kan man ju verkligen diskutera om det är värt det... troligtvis inte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.