AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.963

Vad kostar detta?

Tjena tjena,

Då var jag inne och besiktigade min 320 touring -02 och fick följande anmärkningar:

1. Kräningshämmare, stag, fram vänster, fastsättning glapp
2. Bromsrör, längsgående höger, rostskadat

Vad ska detta ungefär kosta att fixa på verkstad?

Ha det gott!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kräningshammarstag är billigt, de brukar kosta ca 300 kr för staget + montering, tror bmw tar 600 - 700. Men det är superenkelt att göra själv om du har möjlighet.

Bromsrören är lite larvigt då det förmodligen bara är ytrost, mitt tips är att slipa av dom med sandpapper och rostskydda med en svart spray, så ser det fint ut.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Längsgående kan rosta rejält. Har bytt på två E39'or. BMW tar cirka 3k, borde vara ungefär samma på E46.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bmw tar väl inga 3 k, snarare runt 8 tusen när jag frågat.

Är det inte genomrostat är det ingen idé att byta, sedan är det billigare att skarva på ju.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tror offererat pris var 4500:- för byte av längsgående hos BMW.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eh, kan iofs varit bara ena sidan ja...
Men att "sandpappra" känns inte riktigt okej tips på en så viktig detalj som bromsar. Skarva däremot är väl väldigt lämpligt, om man vill göra själv eller lämna till allbilsverkstad.
Länk
Allt fixat på MobilMec i Växjö för 2245 kr.
Besiktigad dagen efter med beröm av reperationen.
Jag är supernöjd!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Nej men när bilprovningen säger rostigt så kan det vara ytrost också.
som på min bil, 2 år senare är det inte mer än ytrost trots att dom bedömde som rost.

Så jag litar inte på deras bedömning alltid, dom kollar ju inte direkt med mejsel rakt in i röret.

Men är det verkligen rostigt såklart man inte ska sandpappra
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man bör inte lämna rådet att fuska och gömma rostskadade bromsrör ö.h.t. Detta för att olika människor har olika kunskaper och uppfattning om vad som är farligt eller ej. Då det gäller en säkerhetsdetalj, byt ut om du är osäker! Hela långa rör är ingen idé att byta utan skarva dit den bit som behöver bytas. Men det kräver en koning av orginal stålrör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.