|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sett att soppaförbrukningen har gått upp på min 523i lci och jag undrar Om någon annan haft samma problem och hur ni fixade det. Jag har nyligen gjort mellanservice med ny olja och filter. Jag kör nästan bara korta sträckor (under 1mil) men den borde fortfarande inte dra 1,5 liter milen. Funderar på nox eller lambdasensor, ska åka till en polare med verkstad och kolla avgasvärden. Tack/Henrik | |
|
Låter som en ganska normal förbrukning med tanke på Din körsträcka. Att Du upplever en högre förbrukning nu än tidigare hänger nog ihop med Dina korta körsträckor. Ta och kör en längre sträcka varje vecka,ex 5mil eller mer så att motorn får gå varm någon gång mellan varven,annars är risken stor att Vevhusventilationen tar stryk snart när tempen faller ute. |
|
|
Jag tycker inte det låter som en normal förbrukning. Okej, om man bara kör korta sträckor i Stockholms innerstad men nu antar jag att så inte är fallet? Vad låg förbrukningen på innan? Har du ändrat körvanorna när förbrukningen steg eller är det samma som tidigare? Tyvärr har jag inga direkta tips till dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har inte ändrat något i min körning. Jag var nyss och tankade efter att jag kört 10 mil efter senaste tankningen, jag fick i nästan 16 liter! Och jag tankar 98! |
|
|
1,5 liter/mil är inte normalt för en 523 LCI, visst om du bara "sitter i köer" runt någon storstad så kan jag förstå...i princip inte annars. Farsan kör sin 523 LCI(sedan) alltid under litern (aldrig hänt att den rullat över litern/mil hitintills sedan uttaget av bil sommaren -07). I princip alltid under 0,85l/mil över en full tank s.a.s.(kan kolla mera exakt ty han har skrivit in varje tankning sedan ny bil i sin "dagbok"). Blandad körning, med lite mer dragning åt landsvägskörning kan man säga. Mvh Janne. |
|
| Min tunga 540 kombi a lá 1995 mätte jag idag till 1,2l/milen blandad körning, så 1,5 låter ju mycket. | |
|
Inte ens min 523 drar 1.5 liter och jag kör endast stad, väldigt sällan landsväg. Vad sa avgasvärdena? |
|
|
Hej! Jag har inte hunnit att kolla avgasvärdena ännu. Bilen står bara nu ändå, (precis köpt hus och sambon mammaledig). Så det är lite mycket nu. |
|
Karl-Hilding |
Inget alls normalt som Alex84 skriver. Har du haft nån BMW Alex?? Max 1.0 -1.1 liter småkörningar i stad! Kolla felkoder för det måsta vara något som spökar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.