AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.319

Bmw 735 e32 stått några år

Do
12
Dorngrund
525i - 92
Hej alla glada

Har fått chansen att köpa en 735a från 91 som är fin i lacken och så men har stått ute sen 2006, ägaren säger att det är nåt med nån vajer till automatlådan som inte lirar nån som har koll hur det är konstruerat? Tror ni motorn är okej efter 6 år? Om man byter alla oljor och så tror den gått runt 27000 mil.

Tack på förhand
E38 har en vajer mellan växelreglage och låda som kan rosta fast eller gå trögt, ibland hjälper det att smörja men i svåra fall är det bäst att byta vajer, inget svårt jobb eller särskilt dyrt, men prova det billigaste smörjalt. först! Mvh, mr Grease.

mrMPOWER
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En bil som stått ute så länge kan bli rätt möglig inuti. Sedan kan det ha ärgat i en massa kontakter och bromsar rostat ihop. Så kolla ALLT.

/Mats J
Do
12
Dorngrund
525i - 92
Jo men den såg hyfsad ut inuti men kollade bara en snabbis på en fest hos polaren som har den, han sa att ja kunde få den för typ 2700 spänn, för dom har inte kunskap att få den att gå den bara tar plats på deras tomt

För de priset kan man ju byta bromsar och lite skit utan att gråta allt för mkt, men som sagt det kan va dyrt att köpa billigt :D Vore bara kul och se om man fick den att gå i trafik igen :P

Låt oss säga att den fungerar, om den har gått ca 27 000 mil, hur långt går dom där automatlådorna ? Om jag fattat det rätt så har den inte den där lådan alla varnar för med plastkulor ? som sitter i 740? rätta mig om jag har fel
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det är inte likadan låda som i 740. En 735:a har en ZF 4HP22 som, iallafall vad jag vet inte är en källa till bekymmer. Milen ska du inte bry dig om alls, dessa bilar går hur långt som helst. M30 motorerna har sina egenheter, men rätt skötta och sunt förnuft så går dessa också i all evighet. När jag rev toppen på min 735:a efter 34000 mil så fann inget mätbart slitage i cylindrarna, och krysshoningen fanns kvar!

Bara handla! Du får en av bilhistoriens finaste vagnar!
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
En sak till som slog mig är att det kan vara en god ide att ta ur alla tändstift och slå liite motorolja i varje cylinder och sedan köra motorn på startmotorn några varv innan du försöker starta, och sedan varva ALDRIG en m30 mer än 3000 varv innan den är driftsvarm, annars får du sprickor i toppen/trasig toppackning som ett brev på posten.
Do
12
Dorngrund
525i - 92
Okej va bra att det är en bra låda :D ska bara försöka få den att gå eftersom det tydligen ska vara nåt med vajern eller nåt till den, ägaren sa tt dom silvertejpat fast nåt där vajern sitter fast om jag fatta det rätt, nån som vet hur det ser ut och om det är lätt att byta delarna där?

Har inte haft tillfälle att titta själv på just det.

Men tror ni inte avgassystemet tagit för mkt stryk under alla år den stått ? och bromsar. Byta bromsar är ju inga problem men skorstenen ska ju tydligen vara snordyr till en sån där ?

Sen så börjar ja få tillbaka minnet, har för mig att passagerar sätet var fläckigt, så det är säkert som Mats J sa att det är mögel och då är det väl ingen ide kanske...grått tyg.

Inte ens proffsen får väl bort möglet för alltid, de kommer väl tillbaka när det blir fukt i kupen ?

Tack för alla svar
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Lite (eller mycket) mögel på stolarna är inget bekymmer. För en tusing och en trekvarts lätt arbete har du en ny uppsättning stolar fram och bak. Håll uppsikt på skroten! För ett par år sen fick 740'n skinnpaj för 800 spänn. Plocka ur själv och, givetvis, plocka i själv men det var det värt. :-) E32'or är ganska vanligt förekommande på skroten.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har aldig haft bekynmer med att mögel återkommer efter att har blötlagt med matt tvätts medel o sedan våtsugit
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Låter som ett skitkul projekt :)

Har i princip gjort samma resa :) Köpte en 730 91:a som hade stått still i 6-7 år och har 37000 mil på mätarn.

Som du själv har listat ut så lär du åka på o byta bromsar och avgas system. På min fanns de dock mer som leder i framvagn osv...

Men mycket av delarna du behöver finns på ebay i tyskland till en bråkdel av priset dem kostar här. Så det är inget att tveka om bara handla! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.